waterverbruik abnormaal hoog

JANNECP
Topic Starter

waterverbruik abnormaal hoog

#1 , 18 apr 2012 21:11

Ik woon in een huis dat verdeeld is in 3 appartementen. er komt 1 teller toe van het VMW en van daaruit is er een vertakking naar de 3 appartementen. Ik heb geen aparte teller. De 2 andere appartementen hebben er wel een en deze zouden geijkt zijn. mijn verbruik wordt berekend door van het verbruik in het algemeen, het verbruik van de 2 andere tellers af te trekken. Dit verliep goed de vorige 2 jaar. nu kreeg ik dit jaar een berekening van de huisbaas. Ik zou op mijn eentje 86 m³ verbruikt hebben?! Mijn vorig jaarverbruik lag om en bij de 25 m³. Toen betaalde ik slechts 80 euro, nu moet ik 380 euro betalen! In het contract staat wel dat er algemeen water nog te verdelen is buiten de voorschotten die maandelijks betaald worden.
Er zijn een aantal elementen die kunnen wijzen op een fout in zijn berekening:
1. hij heeft de teller van de 1ste verdieping veranderd zonder mijn weet
2. er is een gezin van 5 ingetrokken op de 2de verdieping en zouden 20m³ verbruikt hebben op het half jaar dat ze er wonen.
Op mijn plaatsbeschrijving staan de meterstanden van alle 3 de tellers, maar daar ben ik nu dus niets meer mee.
Ik heb reeds met aangetekend schrijven gemeld dat ik niet akkoord ben met de factuur om deze redenen. Nu kreeg ik maandag een brief in de bus van het vredegerecht. Hij eist dus dat ik dit verbruik betaal.
Daarnaast heb ikzelf tegemoetkoming voorgesteld om 40m³ te betalen wat een gemiddeld verbruik is voor 1 persoon per jaar.

Sta ik wel recht in mijn schoenen, want een mens begint toch te twijfelen als je zo een brief in de bus krijgt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2012 22:06

Geijkte watermeters? door wie geplaatst? Indien niet door watermaatschappij weinig kans toe. Vraag in elk geval info aan de watermaatschappij gezien er blijkbaar geen wettelijke individuele meters zijn.
Hoe zit het met de gratis aantal M2 per inwoner?
Kan je controleren of je ergens verlies hebt?
Vanavond alle meterstanden gaan opnemen: algemene meter en de 2 andere.
Bij u alles maar dan ook alles dichtdraaien zeker toilet, blokkeer desnoods het toilet zodat het nog wel kan leeglopen maar geen water bijvult.
En dan wat rekenwerk doen.
Persoonlijk zou ik dat vanaf nu elke dag meten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2012 11:43

Tussenmeters zijn zelden geijkt.
Als één van de tussnmeters hapert, en blijft hangen (kan voorkomen) betaal jij het gelag (en het water dat je niet verbruikt hebt) Doordat de teller op de eerste verdieping werd vervangen, wijst dat al op een probleem.

Waarom geen 3de tussenmeter plaatsen. Kost niet zoveel. Toevalling gisteren een rekeing in de busgekregen van Caloribel voor de plaatsting van een nieuwe tussenmeter voor warm en koud water in een appartement: 76,00 € + BTW (voor een type met radiofrequentie) een gewone meter zal dus minder kosten. Je komt er altijd nog voordeliger uit als je hem zelf plaatst, moets verhuurder niet willen.

Reclame

JANNECP
Topic Starter

#4 , 19 apr 2012 14:35

ze zijn gewoon door een loodgieter geplaatst. niet door de watermaatschappij, maar hij zou papieren hebben die dit zouden staven dat ze geijkt zijn. deze legt hij echter niet voor. Ik noteer elke week wat er verbruikt wordt. Ik had ook voorgesteld aan de huisvbaas even te wachten met betalen want we zouden een weekje met vakantie gaan en alles afsluiten zowel water als elektriciteit. Zodanig we kunnen kijken wat het meerverbruik is mochten deze tellers niet correct zijn. Maar daar wil hij dus blijkbaar niet op wachten. Nu al hebben de bovenburen op een 6 weken tijd 20 m³ verbruikt dus kan al niet kloppen. gratis m³ per inwoner is 15 m³ dus dat is inorde. en verlies heb ik niet. ik heb overal geconrtoleerd en zolang de mensen van boven geen water nemen draait de teller niet.

de eigenaar wil zelf nu 3 nieuwe meters voorzien van de watermaatschappij uit, maar dat lost het probleem dat zich nu voordoet niet op.

Turaki

#5 , 19 apr 2012 15:12

Indien hij het bewijs niet wil voorleggen dat de tussenmeters geijkt zijn, kan hij ook niet bewijzen dat de opmetingen correct zijn. Bovendien heeft u serieuze aanwijzingen dat 1 van de tussenmeters foutief telt. Aan de huisbaas om te bewijzen dat de metingen correct zijn.

JohnD

#6 , 19 apr 2012 15:30

Nu kreeg ik maandag een brief in de bus van het vredegerecht. Hij eist dus dat ik dit verbruik betaal.
Interessert mij wel wat die VR zijn mening is. Ik neem aan dat dat in minnelijke schikkiing is ? Hij kan in dat geval wel geen uitspraak doen, maar als je met je huisbaas iets overeenkomt is dat wel officieel geldig.
Daarnaast heb ikzelf tegemoetkoming voorgesteld om 40m³ te betalen wat een gemiddeld verbruik is voor 1 persoon per jaar.
Zou ik zeker niet doen, want daarmee is het probleem niet opgelost en geef je door de betaling min of meer toe dat je althans gedeeltelijk akkoord bent met de afrekening.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JANNECP
Topic Starter

#7 , 19 apr 2012 16:22

inderdaad het is in minnelijke schikking. Hij wil 10% laten vallen, terwijl hij vorige keer 30% wou geven. 10% of 30% ik ben in beide gevallen niet akkoord want ik heb zoveel niet verbruikt. JohnD, stel je dan voor om mij gewoon te baseren op mijn vorig verbruik? Dank je voor alle comments!

JohnD

#8 , 20 apr 2012 00:06

Ja dat is al een soort eerste referentie. De 2e is wat je kan opzoeken wat zoal het gemiddeld jaarlijks verbruik aan water van een alleenstaande of koppel is. Wat ook van belang is dat je kan eisen voor de soort situatie die jij nu hebt, dat de 2 andere meters dienen geijkt te zijn. Zeker als je kan aantonen via de waterleverancier dat 1 van die 2 andere meters gewijzigd zijn en nooit geijkt. Dit zijn volgens mij 3 argumenten, en met het feit dat er nu een gezin van 5 is waar jij dus "mogelijk" voor betaald, zijn dat er zelfs 4.

Ik zou nr. de VR stappen en eisen dat je 1) om te beginnen geen bal meer hoeft te betalen dan het vorige jaar en 2) dat je eist dat je verhuurder een derde geeikte meter plaatst voor de volgende verbruiksperiode. Als je argumenteert dat dit op het ogenblik een soort van duidelijke discriminatie is tegenover jou die dus blijkbaar tot problemen lijdt heb je zelfs 5 argumenten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”