contract verbreken als verhuurder

baykey
Topic Starter

contract verbreken als verhuurder

#1 , 17 apr 2012 15:50

Beste,

Ik moet een pand verhuren, en had me graag ingedekt tegen toekomstige problemen. (wat wel nodig is als ik forum zo lees)
Welke clausules kan ik legaal in het contract zetten om er voor te zorgen dat ik de huurder er zo vlot mogelijk uit kan zetten indien hij niet betaalt.

Kan ik een clausule in het contract zetten "bij 3 maand niet betalen heeft de verhuurder recht om per direct de toegang van de huurder tot het pand te ontzeggen dmv het veranderen van het slot van de voordeur"

Zijn er nog handigheidjes die je als verhuurder in het contract kan zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 apr 2012 20:57

Beste,

Ik moet een pand verhuren, en had me graag ingedekt tegen toekomstige problemen. (wat wel nodig is als ik forum zo lees)
Welke clausules kan ik legaal in het contract zetten om er voor te zorgen dat ik de huurder er zo vlot mogelijk uit kan zetten indien hij niet betaalt.

Kan ik een clausule in het contract zetten "bij 3 maand niet betalen heeft de verhuurder recht om per direct de toegang van de huurder tot het pand te ontzeggen dmv het veranderen van het slot van de voordeur". Zijn er nog handigheidjes die je als verhuurder in het contract kan zetten?
U kan in het contract zetten wat U wil. Als hetgeen U erin zet echter in strijd is met de huurwetgeving voor hoofdverblijfplaats is de clausule nietig. Misschien kan U hopen dat U met een huurder te maken krijgt die niets van huurwetgeving kent. Maar met fora zoals dit weet hij natuurlijk binnen de kortste keren hoe de vork in de steel zit. Met de clausule die U aanhaalt zit U op het vlak van de bescherming van de privacy. M.a.w. mag de huurder onmiddellijk datzelfde slot terug wijzigen en "U" de toegang tot uw eigen pand weigeren....
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2012 22:27

Los van het feit dat hij u al kan vervolgen wegens huisvredebreuk MET gebruik van een valse (door gebruik) sleutel wat een correctionele straf tot gevolg heeft. art 439 ev SW
Los van het feit als het een heterdaad betrapping is dat u een type derde mogelijk een type vier Salduz-verhoor zal mogen ondergaan.

Lees misschien deze brochure al eens een verder via zoekoptie op deze site kan je ook veel bruikbare en nuttige info vinden wat mag en vooral niet mag.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.verhuurder.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

pukje

#4 , 18 apr 2012 14:59

U kan in het contract zetten wat U wil. Als hetgeen U erin zet echter in strijd is met de huurwetgeving voor hoofdverblijfplaats is de clausule nietig.
Een puntje op de I

Alleen de beschermde partij kan de relatieve nietigheid uitroepen en alleen voor het begin
van een procedure en niet meer tijdens de procedure.
De rechter is niet bevoegd ambtshalve de nietigheid uit te roepen.

In de praktijk zal de rechter wel handelen en tijdens verzoening kennis nemen van de nietigheid
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#5 , 18 apr 2012 15:45

in feite zeer eenvoudig, Als verhuurder mag u niets ondernemen dat art 15 grondwet schendt.
art 15. De woning is onschendbaar, ...
Contractueel dien je rekening te houden met art. 1762 BW
Art. 1762bis. <Ingevoegd bij W 30-05-1931, art. 1> De uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden.
De inbreuken op art 15 worden correctioneel middels het Strafwetboek afgehandeld (art 434 - 444ter)

Inbreuken op art 1762 BW via de vrederechter.

En daarmee is het gehele verhaal af.

Terug naar “Huren”