Verbreking huurcontract

Citizen P.
Topic Starter

Verbreking huurcontract

#1 , 12 apr 2012 17:05

Ik verhuur een huisje via een standaard 3-6-9 contract (geregistreerd). De huur ving aan op 15/03/2010.
In het huurcontract werd opgenomen dat de verhuurder de overeenkomst kan beëindigen bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen of te renoveren.

Vraag : hoe interpreteer je 'bij het verstijken van de eerste driejarige periode', en wanneer beteken je dan ten laatste de opzeg ?
A : De eerste driejarige periode verstrijkt op 15/03/2013, dus ik beteken de opzeg ten laatste 6 maanden vroeger op 15/09/2012.
B : De eerste driejarige periode verstrijkt op 15/03/2013, ik kan pas vanaf deze datum de opzeg om die reden betekenen, waardoor de opzeg dus pas kan ingaan op 15/03/2013 en de huurder tot 15/09/2013 tijd heeft om te verhuizen.

Bijkomende vraag : moet bij de betekening van de opzeg meegedeeld worden welke renovatie of verbouwing je voorziet, of volstaat het te verwijzen naar 'renovatie en verbouwing' ?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2012 19:10

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
dit eens lezen

Citizen P.
Topic Starter

#3 , 16 apr 2012 10:18

Beste Franciscus

Ik heb in deze publicatie geen interpretatie teruggevonden van het begrip 'bij het verstrijken van'.
Kan je de huurder de opzeg 6 maand op voorhand betekenen, zodat hij 'bij het verstijken van' de eerste driejarige periode dient te verhuizen, of kan je de opzeg pas geven 'vanaf' het verstrijken van de eerste driejarige periode.
Kan ik in dat laatste geval de opzeg in het kader van verbouwingen ook geven kort na het verstrijken van de eerste driejarige periode (zoals je ook de indexatie kan toepassen met drie maand terugwerkende kracht).

P.

Reclame

Vandebos

#4 , 16 apr 2012 10:47

Antwoord A is het correcte antwoord.

Terug naar “Huren”