betwisting onderhands testament

bluesanr
Topic Starter

betwisting onderhands testament

#1 , 12 apr 2012 21:14

Mijn zuster en ikzelf hebben 10 jaar geleden geërfd na overlijden van mijn vader.
Vader en moeder waren gescheiden en mijn zus en ikhebben de erfenis in onverdeeldheid gelaten.

In 2009 is mijn zus overleden na een slepende ziekte en om haar nalatenschap te regelen had ze op
voor haar huwelijk op 6 julie 2009 een onderhandse testament opgemaakt met haar toekomstige man als uitvoerder van testament en bij de notaris een huwelijkscontract afgesloten. (zelfde dag)

In testament was dat haar man haar helft van het huis kreeg en de rest (onroerende goederen van erfenis van ons vader en geld op spaarboekje deels ook uit erfenis van ons vader) naar mijn moeder ging.

Probleem rees na betaling van succesie rechten zoals verdeeld volgens testament.

1. echtgenoot van mijn zuster heeft tot 2 x toe aan orde van notarissen "interpretaties" gevraagd van huwelijkscontract en van testament, daar naar zijn zeggen hij niet enkel recht op vruchtgebruik van alle activa en passiva maar ook volledige eigendom van het huis waar ze in woonden , plus haar spaarboekje.

Interpretatievan orde vannotaissen was dat testament ook geldig was en er interpretaties zou kunnen zijn aangaande welk eerst opgemaakt en wat de wil van mijn zuster was.

2. Omdat er geen voorruitgang in kwam heeft mijn moeder op aanraden van notaris een advocaat onder de arm genomen. Eerste geprobeerd via verzoenend gesprek waar man van min zus nooit opdaagde en plots een fax door een andere notaris liet sturen dat hij 50.000 euro cash wou en volledige eigendom van het huis waar ze in woonden of hij ging bij notaris niet tekeken. Onze advocaat vond dit pure changtage en wees hen erop als zaak voor echter kwam dat hij hoogsten (afhankelijk van interpretatie ) vruchtgebruik eruit kon slepen.
Zaak staat ondertussen op de rol en nieuwe argumentatie van tegenpartij hebben we nu eindelijk gekregen.
Nu betwist men de authenticiteit van onderhands testament van mijn zus en roepen ze in dat het een ge anti dateerde vervalsing is daar er verschillen zijn in handtekening op huwelijkscontract en op onderhands testament.
Mijn zuster is gestorven van bot kanker en de laatste maanden (testament opgemaakt 6 juli 2009 , gestorven 24 oktober 2009) omwille van de kanker en de chemo was haar motoriek (moeilijk lopen , etc..) achter uit aan het gaan dus er zit wat verschil beide hand tekeningen.

Mijn vragen:

1. wat of hoe kan ik bewijzen dat onderhandse akte (handtekening) authentiek is
daar mijn zuster reeds 5 jaar met haar vriend woonde heb ik geen enkel geschrift van haar met haar handtekeing op

2. in erfenis van mijn vader zaten onroerende goederen die ik wil verkopen om allerlei kosten te betalen. Daar eigendoms deel van zus dat naar moeder gaat betwist wordt heb ik van advocaat te horen gekregen dat als ik wil verkopen dit een probleem is . ik kan enkel via rechtbank mijn recht uitoefenen om uit onverdeeldheid te treden. wat houdt dit in? kan ik dat doen voor ik een koper vind of enkel als ik er een heb ? gaat dit enkel voor echtbank ?

dank u voor wat raad in deze ingewikkelde zaak die nu reeds 2,5 jaar aansleept :|

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wonder

#2 , 12 apr 2012 23:35

Ik ben zelf een leek en ik kan enkel mijn ervaring delen die ik zelf heb meegemaakt , er zullen vast betere antwoorden volgen.

Maar eerst, uw ouders waren gescheiden,de erfenis van vader gaat dus naar zijn 2 kinderen,uw zus en uzelf.
Deze is in onverdeeldheid gebleven,als die erfenis nu officieel verdeeld wordt,komt deze dan niet automatisch U toe??
Of volgens testament naar uw moeder,volgens mij al nooit naar de man van uw zus. Dit weet ik dus niet zeker!

1. U hoeft niets te bewijzen. Dit weet ik wel zeker.
Indien de man van uw zus beweringen doet is het aan hem om deze te bewijzen.

2. Indien U uit onverdeeldheid wil treden,kan dit alleen via de rechtbank van eerste aanleg. Kan U niets ondernemen om te verkopen alvorens een aangestelde notaris alles verdeeld heeft.
Informeer zelf bij verschillende notarissen waar U recht op hebt zou ik zeggen,mijn inziens heeft de man van uw zus al nooit recht op de gelden die uit vader zijn erfenis komen.

Er volgen vast correcte antwoorden.

wanton

#3 , 13 apr 2012 15:21

had de zus kinderen?
Nu , een huwelijkscontract gaat voor maar betreft enkel de gezamenlijke goederen. Wat staat er in het contract : wettelijk , scheiding van goederen? Hoe verdeling?
Testament gaat mi. over de eigen goederen , die dus oa. uit de erfenis van vader komen. Moeder kan niet onterfd worden , die moet 1/4 krijgen. Maar de echtgenoot behoudt het vruchtgerbuik , dus verkopen zonder zijn medewerking kan moeilijk. Bovendien moet hij een deel krijgen van de verkoopprijs.
Hoe is in het testament één en ander geformuleerd?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bluesanr
Topic Starter

#4 , 14 apr 2012 12:36

probleem is dat ik van zowel testament en huwelijkscontract geen copy heb, communicatie met advocaat en notaris loopt nogal stroef

@wonder:
1.daar nu op rol staat is tegen eis van schoonbroer dat testament vels is , zijn advocaat heeft copy van handtekening van huwelijkscontract en testament erbij gedaan en wil aantonen dat er verschillen zijn, dat het testament dus vals is.
Vraag/probleem is daar ik geen geschriften van mijn zuster heb met haar handtekening, hoe kan ik tegen bewijs leveren . OOk haar geschrift daar haar ziekte was veranndert tegen periode dat ze stierf daar haar motoriek ahcter uit ging. (kon op einde niet meer gaan, eten , etc...)

2.dus best zelf een advocaat onder de arm nemen om uit onverdeeldheid te treden dan.

@Wanton:
zus had geen kinederen, ze is toen ze reeds zwaar ziek was en wist dat ze niet lang te leven had getrouwd omdat haar vriend/schoonbroer dat wilde als soort laatste wens .
Als ik via rechtbank onvderdeeldheid kan krijgen, kan ik dan verkopen en zijn deel of betwisting ervan geblokkeerd worden totdat er een uitspraak is in rechtzaak tussen mijn moeder en hem of kan hij de verkoop blokkeren ?
heb dus geen copy van zowel huwelijskcontract en testament, moet dus afgaan op info van notaris en advocaat van mijn moeder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2012 17:32

Gezien zij willen betwisten ..... valsheid is een strafbaar feit dus zal er een strafprocedure moeten zijn.
Gezien u blijkbaar niet bij het tekenen was van de stukken, wie dan wel .... een notaris dat is dacht ik nu toch wel de aangewezen getuige.
Gezien alleen tegenpartij over de stukken beschikt ...en hij dus ook WIST dat ze er waren nu pas reageren?

In een procedure moeten alle relevante stukken (in copie) aan tegenpartij worden overgemaakt....
Als betrokken persoon (verdachte- slachtoffer) kan je dus ook de strafprocedure opstarten inzake valsheid en dan zullen deoriginele stukkenboven water moeten komen.
Geen handtekeningen: neem de identiteitskaart, het rijbewijs, de huwelijksakte in gemeente, alle stukken bij de notaris, brieven die uw zus heeft geschreven, alle officiële documenten die uw zus ooit heeft moeten tekenen tot bankgegevens toe, het ziekenhuis enz enz

Bij een klacht zal er door de politie een gestandardiseerde schriftproef worden afgenomen van alle betrokkenen. Indien ze het 'vergeten' vraag ineens dat ze het bij u en uw moeder doen.

Ik geef maar aan ....

bluesanr
Topic Starter

#6 , 14 apr 2012 20:22

@ Fransiscus
het komt voor de rechtbank van eerste aanleg en de tegen partij vermeld niets over het starten van een (afzonderlijke) strafprocedure of verwijzen niet specifiek naar mijn moeder of mezelf dat wij de vervalsing hebben gedaan, louter dat handtekeing / testament vervalsing is.

Officiele documenten of copies liggen bij mijn schoonbroer, kunnen we die eisen dat hij een copie geeft or originele geeft ?
(enkel copie huwelijksakte kan ik verkrijgen op gemeentehuis)
briefwisseling nihil in ons email tijdperk en ben op zoek naar handschrift van de laatste maanden voor haar overlijden.

dank u voor de reeds gegeven extra info

Vaoke

#7 , 14 apr 2012 23:18

Als deze topic, elders op deze website, U kan helpen ?!

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=19346" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Successie- & Registratierechten”