Vader en moeder waren gescheiden en mijn zus en ikhebben de erfenis in onverdeeldheid gelaten.
In 2009 is mijn zus overleden na een slepende ziekte en om haar nalatenschap te regelen had ze op
voor haar huwelijk op 6 julie 2009 een onderhandse testament opgemaakt met haar toekomstige man als uitvoerder van testament en bij de notaris een huwelijkscontract afgesloten. (zelfde dag)
In testament was dat haar man haar helft van het huis kreeg en de rest (onroerende goederen van erfenis van ons vader en geld op spaarboekje deels ook uit erfenis van ons vader) naar mijn moeder ging.
Probleem rees na betaling van succesie rechten zoals verdeeld volgens testament.
1. echtgenoot van mijn zuster heeft tot 2 x toe aan orde van notarissen "interpretaties" gevraagd van huwelijkscontract en van testament, daar naar zijn zeggen hij niet enkel recht op vruchtgebruik van alle activa en passiva maar ook volledige eigendom van het huis waar ze in woonden , plus haar spaarboekje.
Interpretatievan orde vannotaissen was dat testament ook geldig was en er interpretaties zou kunnen zijn aangaande welk eerst opgemaakt en wat de wil van mijn zuster was.
2. Omdat er geen voorruitgang in kwam heeft mijn moeder op aanraden van notaris een advocaat onder de arm genomen. Eerste geprobeerd via verzoenend gesprek waar man van min zus nooit opdaagde en plots een fax door een andere notaris liet sturen dat hij 50.000 euro cash wou en volledige eigendom van het huis waar ze in woonden of hij ging bij notaris niet tekeken. Onze advocaat vond dit pure changtage en wees hen erop als zaak voor echter kwam dat hij hoogsten (afhankelijk van interpretatie ) vruchtgebruik eruit kon slepen.
Zaak staat ondertussen op de rol en nieuwe argumentatie van tegenpartij hebben we nu eindelijk gekregen.
Nu betwist men de authenticiteit van onderhands testament van mijn zus en roepen ze in dat het een ge anti dateerde vervalsing is daar er verschillen zijn in handtekening op huwelijkscontract en op onderhands testament.
Mijn zuster is gestorven van bot kanker en de laatste maanden (testament opgemaakt 6 juli 2009 , gestorven 24 oktober 2009) omwille van de kanker en de chemo was haar motoriek (moeilijk lopen , etc..) achter uit aan het gaan dus er zit wat verschil beide hand tekeningen.
Mijn vragen:
1. wat of hoe kan ik bewijzen dat onderhandse akte (handtekening) authentiek is
daar mijn zuster reeds 5 jaar met haar vriend woonde heb ik geen enkel geschrift van haar met haar handtekeing op
2. in erfenis van mijn vader zaten onroerende goederen die ik wil verkopen om allerlei kosten te betalen. Daar eigendoms deel van zus dat naar moeder gaat betwist wordt heb ik van advocaat te horen gekregen dat als ik wil verkopen dit een probleem is . ik kan enkel via rechtbank mijn recht uitoefenen om uit onverdeeldheid te treden. wat houdt dit in? kan ik dat doen voor ik een koper vind of enkel als ik er een heb ? gaat dit enkel voor echtbank ?
dank u voor wat raad in deze ingewikkelde zaak die nu reeds 2,5 jaar aansleept