factuur vraag

mikey_1
Topic Starter

factuur vraag

#1 , 11 apr 2012 22:19

Hallo

er is laatst iemand langsgekomen om iets te plaatsen.
deze persoon is +- 15 min gebleven. hij rekent me 1 uur loon aan, per factuur.

Ik heb 15 min loon betaald + verplaatsingskosten + btw. (is al overgeschreven) en heb de persoon een brief verstuurd met de reden waarom ik maar voor 15 min betaal.
(waarom zou ik hem nu 1 uur moeten betalen, als hij maar 15 min is gebleven.)

voor hetgene wat hij moest doen, kon het onmogelijk 1 uur duren. op 15 min was het zeker af.

nu krijg ik een mail waar hij mij vraagt het volledige bedrag te betalen anders geef hij het dossier aan een advocaat.
hij spreekt over de verkoopsvoorwaarden, die hij nu in bijlage in de mail heeft geplaatst. op de factuur vind ik niets van verkoopsvoorwaarden
op de factuur, de achterkant is blanco, geen verkoops of factuur voorwaarden te lezen. is dit niet wettelijk verplicht dat de verkoops of betalingsvoorwaarden op de factuur moeten staan?

hij heeft in bijlage ook, al de voorgaande mails als bewijs bijgevoegd. (waar er duidelijk zijn uurloon vermeld is..), dus als ik hij nu 15 min is gebleven ben ik toch niet verplicht om deze persoon 1 uur te betalen???

Wat zou ik moeten doen?
het is geen groot bedrag (+-20€) dat ik meer zou moeten betalen, maar waaom zou ik hem meer moeten betalen dan waarop hij recht heeft.

grtzz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 apr 2012 23:00

En hoelang is hij onderweg geweest, die uren moet u ook betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2012 07:13

Uit ervaring weet ik dat zeer veel bedrijven altijd minstens één uur werk rekenen, ook werknemers als ze ergens aan het werk zijn en het werk is volledig af en ze hebben maar 5 uur gewerkt moet de patroon een volledige dag uitbetalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mikey_1
Topic Starter

#4 , 12 apr 2012 09:20

En hoelang is hij onderweg geweest, die uren moet u ook betalen.
daarvoor rekent hij verplaatsingskosten.

dus ik 15 min + verplaatstingskosten + btw overgeschreven, maar hij wilt natuurlijk het volledige bedrag (waar hij mijns inzien, geen recht op heeft)

Turaki

#5 , 12 apr 2012 09:36

Indien u niet heeft getekend voor akkoord met de AV, gelden deze niet voor u (als consument). Ook de (eventuele) vermelding op de achterkant van de factuur, offerte, of in bijlage aan mail is niet voldoende om te veronderstellen dat u akkoord gaat hiermee.

De veronderstelling dat een begonnen uur een te betalen uur is gaat niet op: genoeg bedrijven werken met halfuren, of zelfs kwartieren, en ik geloof niet dat er ergens in een wet staat dat een begonnen uur volledig dient betaald te worden. Ook betreffende een minimumtijd te betalen heb ik nog niets gevonden.

Als antwoord op zijn mail vraagt u bewijs dat u akkoord bent gegaan met zijn AV, en dat u niet reageert op elk schrijven dat niet vergezeld is van dit bewijs.

bartvdv

#6 , 12 apr 2012 09:44

Het gaat hier niet om een offerte en blijkbaar ook niet om eerder gemaakte afspraken. De werkman heeft een dienst geleverd en moet daarvoor betaald worden. Het is niet de consument die bepaalt hoeveel er mag gefactureerd worden. Verkoopsvoorwaarden zijn helemaal geen verplichting.

Turaki

#7 , 12 apr 2012 09:55

Het gaat hier niet om een offerte en blijkbaar ook niet om eerder gemaakte afspraken. De werkman heeft een dienst geleverd en moet daarvoor betaald worden. Het is niet de consument die bepaalt hoeveel er mag gefactureerd worden. Verkoopsvoorwaarden zijn helemaal geen verplichting.
Aannemer mag factureren wat hij wil. Consument is echter enkel gebonden door waar hij mee akkoord gegaan is (bewijslast bij aannemer), en met prestaties in de werkelijkheid.

Indien er echter wetteksten of uitspraken zijn die bevestigen dat aannemer altijd minstens 1 uur mag aanrekenen, of dat een begonnen uur volledig te betalen is, zou ik deze graag zien.

mikey_1
Topic Starter

#8 , 12 apr 2012 10:04

dit vind ik op de site van Unizo:

14. Algemene voorwaarden
Uw algemene verkoopvoorwaarden moeten niet alleen verplicht vermeld staan op de bestelbon of orderbevestiging, maar ook op de factuur. Het zijn de voorwaarden waartegen de partijen contracteren, die zij dus moeten kennen én aanvaarden om de overeenkomst geldig te maken.
Staan uw algemene voorwaarden op de achterkant van uw factuur, dan moet er op de voorzijde minstens duidelijk naar verwezen worden. Daarbij moet ook de expliciete vermelding staan dat ze ‘deel uitmaken van de overeenkomst en dat ze door de koper gekend en aanvaard zijn.’
In uw algemene voorwaarden kan u een betalingstermijn opnemen, vanaf wanneer er verwijlintresten beginnen te lopen, of meteen een uiterste betaaldatum (vervaldatum) bepalen. Zo vermijdt u vervelende betwistingen over het aanvangen en aflopen van die termijn. U kunt klanten ook aanmoedigen om vroeg te betalen door op uw factuur een korting toe te staan bij betaling vóór een bepaalde datum

link: http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=441629" onclick="window.open(this.href);return false;

-------------

en ik de algemene voorwaarden (verkoops voorwaarden) maar gisteren ontvangen, toen hij dreigde met een advocaat.
op de factuur staat geen niets over voorwaarden

mikey_1
Topic Starter

#9 , 12 apr 2012 10:04

dit vind ik op de site van Unizo:

14. Algemene voorwaarden
Uw algemene verkoopvoorwaarden moeten niet alleen verplicht vermeld staan op de bestelbon of orderbevestiging, maar ook op de factuur. Het zijn de voorwaarden waartegen de partijen contracteren, die zij dus moeten kennen én aanvaarden om de overeenkomst geldig te maken.
Staan uw algemene voorwaarden op de achterkant van uw factuur, dan moet er op de voorzijde minstens duidelijk naar verwezen worden. Daarbij moet ook de expliciete vermelding staan dat ze ‘deel uitmaken van de overeenkomst en dat ze door de koper gekend en aanvaard zijn.’
In uw algemene voorwaarden kan u een betalingstermijn opnemen, vanaf wanneer er verwijlintresten beginnen te lopen, of meteen een uiterste betaaldatum (vervaldatum) bepalen. Zo vermijdt u vervelende betwistingen over het aanvangen en aflopen van die termijn. U kunt klanten ook aanmoedigen om vroeg te betalen door op uw factuur een korting toe te staan bij betaling vóór een bepaalde datum

link: http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=441629" onclick="window.open(this.href);return false;

-------------

en ik de algemene voorwaarden (verkoops voorwaarden) maar gisteren ontvangen, toen hij dreigde met een advocaat.
op de factuur staat geen niets over voorwaarden

bartvdv

#10 , 12 apr 2012 10:10

Dus jij beweert dat als een aannemer bij jou langskomt, een werk(je) uitvoert en daar niet eerst een en ander over op papier heeft gezet, jij dat als consument dus niet hoeft te betalen? Het maakt niet uit hoeveel de aannemer ervoor vraagt (zolang dat redelijk blijft). Of dat nu een kwartier of een uur werk zou zijn geweest. De aannemer heeft nog altijd het recht te factureren wat hij wil. En nogmaals, het hebben van verkoopsvoorwaarden is geen verplichting. Wie ze niet heeft, houdt zich gewoon aan wat in de wet staat.

Uiteindelijk zal Mikey_1 de volle pot moeten betalen.

Turaki

#11 , 12 apr 2012 10:19

Dus jij beweert dat als een aannemer bij jou langskomt, een werk(je) uitvoert en daar niet eerst een en ander over op papier heeft gezet, jij dat als consument dus niet hoeft te betalen? Het maakt niet uit hoeveel de aannemer ervoor vraagt (zolang dat redelijk blijft). Of dat nu een kwartier of een uur werk zou zijn geweest. De aannemer heeft nog altijd het recht te factureren wat hij wil. En nogmaals, het hebben van verkoopsvoorwaarden is geen verplichting. Wie ze niet heeft, houdt zich gewoon aan wat in de wet staat.

Tuurlijk moet je betalen voor uitgevoerde werken, het gaat hier enkel over hoeveel werkuren die een aannemer mag aanrekenen. Een aannemer mag maar factureren wat overeengekomen is, en in overeenstemming is met de werkelijkheid.

En u verwijst naar de wet, welke?

Gebruiker21

#12 , 13 apr 2012 12:49

Dus ook indien de aannemer twee uur gefactureerd had, zou Mikey_1 moeten betalen? Wat als hij drie uur gefactureerd had?

De aannemer heeft één kwartier gepresteerd, er is als ik het goed heb geen offerte gemaakt op voorhand, en de topic starter is niet akkoord gegaan met algemene voorwaarden (hij heeft ze nooit op voorhand te zien gekregen). Ik zie niet in op basis waarvan de topic starter een uur werk zou moeten betalen, als de aannemer maar een kwartier gewerkt heeft. Zoals Turaki al zei: op basis van welke wettekst ga je een klant verplichten een uur werk te betalen als het werk maar een kwartier geduurd heeft? Ik ben benieuwd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#13 , 13 apr 2012 13:23

Het hebben van algemene verkoopsvoorwaarden is geen verplichting. Als je ze niet hebt, kan je ze ook niet tonen. De TS zal moeten betalen wat gefactureerd wordt. Het is niet aan de TS om dat te beslissen. Is de TS niet akkoord, dan had hij in eerste instantie al geen deel mogen betalen en had hij de factuur eerst moeten protesteren. De TS bepaalt niet de regels. Op basis van welke wettekst wordt bepaalt dat de TS maar voor een kwartier zou moeten betalen?

Dus ik blijf bij mijn standpunt, dat de TS het volledige bedrag zal moeten betalen.

Lightning

#14 , 13 apr 2012 13:29

....en uiteindelijk zal het de rechter zijn die beslist.
TS beweert dat er maar een kwartier gepresteerd is. Kan hij dat voor de rechter hard maken?

Gebruiker21

#15 , 13 apr 2012 13:35

Het hebben van algemene verkoopsvoorwaarden is geen verplichting. Als je ze niet hebt, kan je ze ook niet tonen. De TS zal moeten betalen wat gefactureerd wordt. Het is niet aan de TS om dat te beslissen. Is de TS niet akkoord, dan had hij in eerste instantie al geen deel mogen betalen en had hij de factuur eerst moeten protesteren. De TS bepaalt niet de regels. Op basis van welke wettekst wordt bepaalt dat de TS maar voor een kwartier zou moeten betalen?
Bart, gelieve morgen 50.000 € op mijn bankrekening te storten. Toon me maar eens een wettekst waarin staat dat jij GEEN 50.000 € op mijn bankrekening moet storten! (Ik trek uw redenering nu even door). Ik vind het vreemd dat hier geen probleem gemaakt wordt van het feit dat iemand een kwartier komt presteren en een uur aanrekent. Dit is voor mij van dezelfde orde als een tafel kopen en de factuur moeten betalen van de tafel + 6 stoelen.

Dat je zomaar stelt dat het ENKEL aan de aannemer is om te beslissen wat kan gefactureerd worden, is wel héél erg kort door de bocht, hoor. Wees maar zeker dat een rechter niet zomaar akoord zal gaan met deze redenering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”