Last met bovenburen

Mannegie
Topic Starter

Last met bovenburen

#1 , 08 apr 2012 16:03

Nou nou : subtiele censuur?
Wacht ik zal helpen
Laatst gewijzigd door Mannegie op 11 apr 2012 00:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2012 16:08

Ja, het OCMW mag dergelijke appartementen aankopen. Ik denk zelf dat zij een voorkooprecht hebben.
Ga naar het OCMW en leg de situatie uit. Als uw oma zich op een bepaald moment belaagd voelt, kan ze steeds naar de politie bellen

artemis

#3 , 08 apr 2012 17:19

Ja, het OCMW mag dergelijke appartementen aankopen. Ik denk zelf dat zij een voorkooprecht hebben.
@Mava, misschien een domme vraag van mij.
Ik weet dat het ocmw (en de gemeente) meestal voorkooprecht heeft maar kan een situatie als deze niet voorkomen worden door een clausule in de basisakte? Sommige soorten verhuringen lijken me minder compatibel in eenzelfde gebouw. Ok als het ocmw het volledige gebouw koopt maar in een geval als dit heb je behalve eventuele overlast nog eens een waardevermindering van het mede-eigendom van de overige eigenaars. Welke privé investeerder wil het appartement van de oma van de TS nog kopen en/of aan welke prijs? Zo gaat het ocmw toch haar eigen prijs kunnen bepalen indien het appartement van oma ooit te koop komt te staan?

@Mannegie, sorry voor mijn vraag in de marge. Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden.

Reclame

mava105

#4 , 08 apr 2012 19:54

Ik denk niet dat een clausule in de basisakte van het gebouw dit zal kunnen verhinderen. Mogelijks zou de VME zelfs vervolgd kunnen worden voor discriminatie.

eylis

#5 , 08 apr 2012 20:06

neem best contact op met de sociale dienst van het desbetreffende OCMW. Leg uit dat je oma zich behoorlijk van slag voelt met de nieuwe overlast. (lawaai s'nachts etc..) En dat ze zeer overstuur is door dat voorval met die kerels in de gang. Vermoedelijk zal de sociaal assistente de mensen toch wel even uitleggen hoe het moet.
Als het niet betert toch maar even de wijkagent aanspreken. Misschien controleren ze dan meteen ook of er daar niet méér mensen verblijven dan eigenlijk voorzien was...

roharro

#6 , 08 apr 2012 20:09

Ik heb nog nooit gehoord van een algemeen voorkooprecht dat het OCMW zou hebben.
Waar staat dat geschreven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#7 , 08 apr 2012 22:37

Ik heb nog nooit gehoord van een algemeen voorkooprecht dat het OCMW zou hebben.
In het Antwerpse is er minstens sinds meer dan ruim tien jaar bij mijn weten een voorkooprecht van de stad en het ocmw, staat in elk geval in de compromissen door de notaris opgesteld (die ik heb gezien voor volledige huizen/gebouwen). Kan soms ook een vertragende factor zijn om een akte snel te laten verlijden. Ik ben echter verbaasd dat dit ook voor mede-eigendommen van toepassing is, zoals een individueel appartement in een gebouw. Wat een toestand.
Ben verder totaal geen expert terzake, verre van.

Uiteindelijk weten we niet precies hoe het ocmw eigenaar is geworden van het appartement in kwestie.

Mannegie
Topic Starter

#8 , 09 apr 2012 06:39

Zo goed?
Laatst gewijzigd door Mannegie op 11 apr 2012 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#9 , 09 apr 2012 11:11

http://www.vlm.be/notarissen/rechtvanvo ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU080814" onclick="window.open(this.href);return false;

Mannegie
Topic Starter

#10 , 10 apr 2012 18:44

Deze ook nog.
Laatst gewijzigd door Mannegie op 11 apr 2012 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#11 , 10 apr 2012 18:55

Maar dat is uw probleem niet. Iedereen mag wonen waar hij wil. De eigenaar mag verhuren. Dus het meeste wat u hier als argumenten aanhaalt zal zeker door de rechtbank niet aanvaard worden en terecht.
Iedereen in België heeft dezelfde rechten ... dus ook een asielzoeker, mocht u dat niet weten..
Niet alleen melden aan OCMW maar ook aan de politie.
Het is de politie die bevoegd is inzake overlast ( alle vormen van).
Indien op de Algemene Vergadering of bij de syndicus van het gebouw zou blijken dat bepaalde nutsrekeningen de hoogte in gaan ..... water elektriciteit gas dan heb je daar ook een punt.
Indien er meer personen zouden wonen dan voorzien dan heb je daar ook een punt...dan is er aangifte bij politie (kwartierinspecteur) te doen.

Gebruik deze middelen om de zaak kort op te volgen.
Zorg ook dat je een contactpersoon bij het OCMW hebt.

Mannegie
Topic Starter

#12 , 10 apr 2012 18:58

Deze niet vergeten.
Laatst gewijzigd door Mannegie op 11 apr 2012 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Mannegie
Topic Starter

#13 , 10 apr 2012 19:05

Voila zie. Sorry voor het storen hé jongens. Veel plezier nog met het modereren van jullie forumpje.
Laatst gewijzigd door Mannegie op 11 apr 2012 00:54, 3 keer totaal gewijzigd.

roharro

#14 , 10 apr 2012 19:05

Vermoedelijk is deze bestemming als onguur derderangspension niet compatibel met de statuten van het gebouw. Kijk die statuten dus na.
Afhankelijk van de inhoud daarvan zal de VME een geding moeten starten tegen de eigenaars van de betroffen appartementen wegens verhuring voor een ongeoorloofd doel waardoor de andere bewoners het recht op rustig genot wordt ontnomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#15 , 10 apr 2012 19:09

""Nu roept dit bij mij een heleboel andere vragen op : het ocmw heeft de bewoners niet om toestemming gevraagd of zelfs maar geïnformeerd over het feit dat hun woonplaats voortaan ook zou dienen als opvangcentrum voor illegalen...kan dit zomaar? Een eigenaar heeft toch ook zijn rechten, meer zelfs lijkt me dan iemand die geen burger van dit land is. Wat met de rust en de netheid in het gebouw? Wat met de gedaalde waarde van de andere appartementen? Verder hoort men vaak vertellen dat de zorgsector te weinig middelen heeft. Waarom in godsnaam gaan ze dan appartementen van 800/maand huren om daarin slechts twee asielzoekers in alle luxe te kunnen herbergen? Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan, maar ik betwijfel of een tweeslaapkamerappartement met apart toilet, moderne keuken en zuidgericht terras noodzakelijk zijn daarvoor. ""
Aan wie de eigenaar verhuurd .... wel dat moet niet aan de andere huurders gevraagd worden
Wie er in komt wonen wel er bestaat zoiets als het EVRM en nog enkele andere wetgevingen inzake xenofobie, racisme, discriminatie enz ...
Wat er ook nog kan gebeuren is dat uw gemeente de asielzoekers dan maar dumpt in krotten in Antwerpen.... en natuurlijk zonder zuidgericht terras.
Daar heb ik ook eens een tekst rond geschreven hier op het forum.....
Het NIMBY-syndroom is dichtbij.
Dat uw oma een probleem heeft dat kan/zal wel zijn. Dat daar iets moet aan gebeuren daar ben ik ook mee akkoord ....
maar dan wel op de juiste wijze.

Terug naar “Andere”