Attest bedrijfsbeheer

Leemans
Topic Starter

Attest bedrijfsbeheer

#1 , 10 apr 2012 12:20

Beste,

Mijn broer wil als zelfstandige aan de slag gaan maar heeft geen attest bedrijfsbeheer.
Hij kan hiervoor blijkbaar ook beroep doen op mijn attest bedrijfsbeheer om zijn kennis te bewijzen?

Weet iemand hoe dit juist in mekaar zit?
Houdt dit enig risico in voor mij moest ik dit toestaan?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 10 apr 2012 15:25

Je snapt toch dat dit niet kan. Om het even te parafraseren :
"Mijn broer wil als chauffeur aan de slag gaan maar heeft geen rijbewijs.
Hij kan hiervoor blijkbaar ook beroep doen op mijn rijbewijs om zijn rijvaardigheid te bewijzen?"
:lol:

Hij zal zelf een attest bedrijfsbeheer moeten behalen, natuurlijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lightning

#3 , 10 apr 2012 15:30

Oude Belg, U moet daar niet zo lacherig over doen.
Het is in bepaalde gevallen wel degelijk toegelaten beroep te doen op een derde, alhoewel zelf over het attest (en de bijhorende kennis) beschikken uiteraard beter is.

Zie hier: http://www.lvz.be/startersgids/Bedrijfsbeheer" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2012 17:06

U bent dan wel verantwoordelijk dus ook aansprakelijk.

Oude Belg

#5 , 10 apr 2012 18:18

Oude Belg, U moet daar niet zo lacherig over doen.
Het is in bepaalde gevallen wel degelijk toegelaten beroep te doen op een derde, alhoewel zelf over het attest (en de bijhorende kennis) beschikken uiteraard beter is.
De vraag was : Hij kan hiervoor blijkbaar ook beroep doen op mijn attest bedrijfsbeheer om zijn kennis te bewijzen?

Duidelijk dat dit totale onzin is.

Wie als ondernemingshoofd de kennis van het bedrijfsbeheer niet kan bewijzen, kan in bepaalde gevallen daarvoor een beroep doen op een derde. betekent volgens mij dat hij een medebestuurder moet hebben die over een attest beschikt. Verklaren dat je iemand kent die een attest heeft, is écht niet voldoende. Gelukkig maar. Er zijn al faillissementen genoeg, en de oorzaak is vrijwel altijd onvoldoende kennis van ..... Juist.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2012 18:57

De Centrale Examencommissie organiseert dagelijks examens bedrijfsbeheer. Deze examens zijn geautomatiseerd en zijn de snelste manier om je diploma te behalen. Net zoals bijvoorbeeld in de rijschool leg je examen af via een eenvoudig computersysteem.

Wie slaagt voor dit examen bedrijfsbeheer bekomt onmiddellijk het officiële attest bedrijfsbeheer. Je kan dan nog dezelfde dag je eigen zaak starten via een ondernemingloket.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Leemans
Topic Starter

#7 , 11 apr 2012 09:52

Bedankt voor de reacties, hier ben ik al heel wat mee.

startjezaak

#8 , 16 apr 2012 10:02

Jij kan je kennis bedrijfsbeheer leveren als jullie de zaak samen opstarten. Dit is echter sterk af te raden, want je weet nooit dat, op een mooie dag, jij er genoeg van hebt of erger: de pijp aan maarten geeft. Dan heeft je broer maar beperkt de tijd om alsnog zelf het getuigschrift te behalen terwijl zijn zaak toch verder moet draaien. Het beste is dat de zaakvoerder altijd zelf het bewijs van basiskennis bedrijfsbeheer kan leveren.
De snelste manier om het getuigschrift te behalen is via VIABO (Vlaams Instituut voor Advies in Bedrijfsbeheer en Opleiding) i.s.m. de CVO's. Je kan er een maand over doen, maar ook langer. Het examen leg je af bij je eigen leraar, je hoeft NIET naar de centrale examencommissie in Brussel (waar de wachttijden langer zijn en de slaagkansen kleiner wegens geen begeleiding).
Je krijgt een professioneel e-learningpakket + 24/24 u begeleiding van een afstandsleraar. Je hoeft niet extra te betalen voor het zexamen (examencommissie = 35 euro per sessie!).
Alle info vind je op http://www.viabo.be" onclick="window.open(this.href);return false; of mail naar info@viabo.be

petervdeynde

#9 , 10 sep 2012 12:52

Ik heb mijn zaak opgestart zonder dat ik zelf het attest van bedrijfsbeheer had, mijn vader staat hiervoor in, die heeft het attest wel. Het is dus perfect mogelijk dat u broer een beroep doet op uw attest van bedrijfsbeheer. Als hij dan vijf jaar zelfstandig is, heeft hij automatisch dat attest zelf ook, zo heeft mijn vader het namelijk zelf ook behaald.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 sep 2012 12:59

Discussie gaat hier over een woordspeling!!!
Maak toch aub verschil tussen:

1. beroep doen op persoon die het attest heeft;

en 2. het attest van iemand anders gebruiken!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

berte

#11 , 07 mei 2015 10:28

http://www.gratiscursusbedrijfsbeheer.b ... er-cursus/" onclick="window.open(this.href);return false;
2.07) daar staan de verschillende voorwaarden

Terug naar “Andere”