Simpele scheiding

Edris
Topic Starter

Simpele scheiding

#1 , 29 mar 2012 18:43

Mijn moeder en mijn stiefvader gaan scheiden. Ze wonen sinds eind december niet meer samen en er zijn geen goederen / eigendommen die nog verdeeld moeten worden.
Ze hebben samen een papier opgemaakt en is door beiden ondertekend ivm de verdeling van de meubelen.
Het huurcontract is wel al tesamen opgezegd.
Er is wel nog een lening lopende waarvan al reeds afgesproken is elk de helft van de maandelijkse aflossingen te doen.
Dit zal ook in het document worden opgemaakt dat mijn moeder haar deel aan mijn stiefvader betaalt voor deze lening. En hij dan vervolgens de gewone maandelijkse aflossingen doet. En ook de belastingen worden dan nog gewoon in 2 gedeeld. Elk mooi de helft.

Hoe zit het nu met de scheiding? Volstaat dit door hun opgestelde, getekend document voor te leggen aan de rechtbank en dan enkel het rolrecht van 52€ te betalen? Of hoe moeten ze te werk gaan?
Ze willen er zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk vanaf. Er hoeft geen bemiddeling want alles is al geregeld. In vrede uiteen ;)

Alvast bedankt,

de dochter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lonely68

#2 , 08 apr 2012 17:44

Hallo,

Heb zelf ongeveer hetzelfde gedaan, 3 jaar geleden. Zelf een akte EOT opgesteld. Daarmee dan wel naar een notaris die de akte herwerkt heeft naar de officiële en duurdere woorden. Notaris heeft dan ook alles afgehandeld. Moesten toen nog 2 keer voor de rechter verschijnen. Totale kosten voor alles: 900 Euro. Elk dus 450 Euro.
Valt nog mee, denk ik. Vooral omdat je dan zeker bent dat alles wettelijk OK is.

Succes,

L.

eylis

#3 , 08 apr 2012 19:49

helemaal niet nodig om via een notaris te gaan.
Er zijn geen afspraken te maken over gezamelijk kinderen, dus héél eenvoudig. En neen: het moet niet in dure woorden gegoten worden.
Wij hebben dat in mensentaal gedaan en dat was ok. Aan de griffie hebben ze nog één en ander uitgelegd, maar voor de rest piece-of-cake
Je kan hier ergens op het forum zelfs een voorbeeld-EOT downladen (waar was dat ook weer...)
Samen invullen in 5 exemplaren en samen dagtekenen en ondertekenen: volgende papieren bijvoegen: van ngezegelde geboortebe-aktes, gezegelde kopij van huwelijksakte, gezegelde akte van samenstelling gezin, en bewijs van woonst. (allemaal op de gemeente)
rolrecht: 52 euro.
C'est tout.
Goedkoper kan niet :-)

Reclame

Edris
Topic Starter

#4 , 09 apr 2012 10:38

ja ik heb het voorbeeld EOT al afgehaald en beetje herwerkt naar de noden van beiden partijen. Alles in 5-voud zegt u. Ook de aktes? Normaal zullen ze geen 2de keer moeten verschijnen aangezien ze al meer dan 6 maanden niet meer samenwonen. (bewijs van woonst) maar in het slechtste geval was dit ook geen probleem.
Nog even doorbellen wat ze moeten gaan halen bij de gemeente en dan is het uit mijn handen.

Bedankt voor de steun!

eylis

#5 , 09 apr 2012 21:43

nee, van de aktes stop je éénmaal de originelen in één enveloppe: in de andere steek je fotokopijen.
en inderdeed als ze al niet meer samenwonen moeten ze maar 1 keer verschijnen.
fijn dat het ook eens vlot mag verlopen :-)

Edris
Topic Starter

#6 , 09 feb 2015 18:32

oké even een update voor de mensen. Want zo simpel scheiden houdt de uitvoerende macht weeral eens tegen.

eerst koste de scheiding op zich al 250€. na een jaar nog steeds niet gescheiden. Nogmaals gebeld met de griffier en wat was die grof.
Nu moet dat dus WEL betekend worden. En we moesten dat zo maar weten zei hij redelijk recht door de bocht.
papieren aangevraagd een maand geleden, nog steeds niets gehoord, dus vandaag nogmaals gebeld van allé mannen hoe zit het.
nu moeten we eerst een overschrijving afwachten (god weet hoe duur) om het vonnis dus te bekrijgen.
Dan daarmee naar de deurwaarder en die moet dan het laten betekenen door de andere pipo. (250€)
dan daarmee terug naar de rechtbank en waarschijnlijk weer betalen.
dan zijn ze eindelijk gescheiden.

De regering maakt het dan mogelijk om snel in overeenkomende toestemming te kunnen scheiden dan zorgt het gerecht er zelf wel voor dat het u nog pakken geld kost en dat je 300x kunt lopen en bellen.

Wat een ongelofelijke schande noem ik dit!!! In NL ben je op 6 weken gescheiden voor 300€ en je kan het gewoon online regelen.

Dus mensen wees gewaarschuwd!!!!!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2015 21:27

En opletten dan moet de scheiding nog ingeschreven worden in het gemeentelijk register burgerlijke stand..
Dat binnen de twee maanden ... indien dat niet gebeurd kan u opnieuw beginnen.

eylis

#8 , 10 feb 2015 19:19

ik begrijp niets van dit verhaal. Als je het samen eens bent mbt het EOT, dan betaal je enkel rolrecht. 5 jaar geleden was dat 50 euro, dat kan toch niet het 5dubbele geworden zijn intussen?
En het vonnis? Dat krijg je met de post. En de gemeente die krijgt dat ook automatisch doorgestuurd. Over welke stad/streek gaat het hier?

Terug naar “Echtscheiding”