handelshuur overname

tineooms
Topic Starter

handelshuur overname

#1 , 05 apr 2012 15:48

Beste

Ik heb een winkel in een winkelcentrum gelegen en ik wil mijn winkel verkopen. De verkoop zelf is bijna rond enkel moet ik de huur nog regelen. Mijn contract is begonnen van 1 juni 2011 en de verkoop zelf zal doorgaan op 1 juli 2012. Nu was mijn vraag mag mijn verhuurder mijn huurwaarborg opeisen ook al bezorg ik hem een nieuwe huurder? Dit gaat over veel geld niet enkele duizend euro's. Ik heb hem voorgesteld om alle administratie kost op mij te nemen voor het opstellen van het nieuwe contract van de overnemer.
mvg
Ooms tine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2012 16:55

Bent u al iets overeengekomen met de eigenaar?

Gaat die ermee akkoord om de huurovereenkomst die met u werd afgesloten te beëindigen en een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met de koper van uw winkel of gaat u de bestaande huurovereenkomst overdragen? In dat laatste geval blijft u, samen met de nieuwe huurder, verbonden door de verplichtingen die uit de huurovereenkomst volgen en hebt u geen recht op terugbetaling van de waarborg, tenzij de nieuwe huurder een waarborg stort (of u overeenkomt dat hij uw waarborg aan u betaalt en hij op het einde van de huur recht heeft op de huurwaarborg die u gestort hebt). U moet uw intentie om de huur over te dragen vooraf aan de verhuurder per aangetekend schrijven kenbaar maken, die kan er zich tegen verzetten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2012 20:10

Als overlater blijf je echter mede-verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de huurovereenkomst door de overnemer. Indien die op een bepaald ogenblik de huur niet meer betaald aan de verhuurder, kan die verhuurder bij u komen aankloppen voor die huur. Heb zelf al meegemaakt, en meer dan eens dat een overlater, medeverantwoordelijk werd gesteld voor een derde en zelfs vierde overnemer die in gebreke bleef, en zelfs mee moest betalen indien de huurwaarborg niet voldoende groot was om de huurschade te dekken.

Reclame

Terug naar “Huren”