Waarom een bvba gebruiken om je huis en grond er op te zetten, ik vermoed dat dit om fiscale redenen was? Maar goed, dat was uw vraag niet
Volgens mij kan in uw geval elke vennoot de ontbinding van de bvba vragen. Normaliter zijn er 3 vennoten maar in casu 2.
Volgens art. 45; art. 343, derde lid en art. 645, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen kan elke belanghebbende vennoot met wettige reden de ontbinding van de vennootschap aanvragen.
Na de ontbinding volgt de vereffening. De vennootschap 'leeft' dan alshetware nog een tijdje voort om de schuldeisers naar hun wensen te bedienen. (Art. 183, §1 van het Wetboek van Vennootschappen).
Bijgevolg vermoed ik dat uw ex-vrouw het recht heeft om de ontbinding van de vennootschap te vragen. Het actief gaat men vergelijken met het passief, en als de vennootschap nog schulden heeft dan zullen deze moeten worden betaald; en wat er dan nog overblijft is voor de vennoten. Mevrouw wilt de helft van het huis, maar u zegt dat de bvba dat momenteel niet kan dragen, dan is het misschien verstandig dat ze daar nog een tijdje mee wacht tot als het bedrijf dit wel aankan, anders snijdt ze toch in haar eigen vingers, niet?