Internetaansluiting

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Internetaansluiting

#1 , 04 apr 2012 20:29

Ik heb momenteel een appartement te huur staan. Tot vorige week woonde ereen dame van 92 jaar die nu naar een rustoord is getrokken.
Deze dame had natuurlijk geen internetaansluiting. Kan een nieuwe huurder van een verhuurder eisen dat hij de kosten van aansluiting van internet betaald?
In het appartement is telefoon en kabelaansluiting. Telefoon van de gebruikelijke leverancier waar ze alle secretaressen buiten zetten, en kabelaansluiting van dat gele logotje.
Kan hij echter meer eisen? Als verhuurder kan ik toch niet weten welke leverancier hij wil voor zijn telefoon, TV en internet.
Tussen al de kandidaten die het appartement al kwamen bezoeken, waren er al 2 die absoluut een internetaalsuiting EISTEN, anders namen ze het niet.
Heb hun al duidelijk gemaakt dat ik niet moest hebben van huurders die al hun eisen stelden nog voor ze huurder waren, en heb geweigerd nog verder met hen te onderhandelen.
Is internetaansluiting een verplichting van de verhuurder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 04 apr 2012 21:09

neen

bosprocureur

#3 , 04 apr 2012 21:12

Ik heb momenteel een appartement te huur staan. Tot vorige week woonde ereen dame van 92 jaar die nu naar een rustoord is getrokken.
Deze dame had natuurlijk geen internetaansluiting. Kan een nieuwe huurder van een verhuurder eisen dat hij de kosten van aansluiting van internet betaald?
In het appartement is telefoon en kabelaansluiting. Telefoon van de gebruikelijke leverancier waar ze alle secretaressen buiten zetten, en kabelaansluiting van dat gele logotje.
Kan hij echter meer eisen? Als verhuurder kan ik toch niet weten welke leverancier hij wil voor zijn telefoon, TV en internet.
Tussen al de kandidaten die het appartement al kwamen bezoeken, waren er al 2 die absoluut een internetaalsuiting EISTEN, anders namen ze het niet.
Heb hun al duidelijk gemaakt dat ik niet moest hebben van huurders die al hun eisen stelden nog voor ze huurder waren, en heb geweigerd nog verder met hen te onderhandelen.
Is internetaansluiting een verplichting van de verhuurder?
Neen, net zoals centrale verwarming, een degelijke isolatie, een mooie en uitgebreid ingerichte keuken… verplicht zijn.
Maar we leven in 2012, en internet hoort er gewoon bij. Al de dingen die ik hierboven opnoemde, maken je appartement aangenamer, beter verhuurbaar, en geven het dus een hogere huurwaarde. Zo erg veel kost het ook niet om een interneteaansluiting mogelijk te maken.
Voor de rest geef ik je 110 % gelijk, een huurder die hoog van de toren blaast en van alles eist nog voordat hij ook maar huurder is, laat je beter kandidaat – huurder blijven.

wijziging : tekst om een of andere reden niet geplaatst

Reclame

vtec

#4 , 04 apr 2012 21:43

Zo erg veel kost het ook niet om een interneteaansluiting mogelijk te maken.
Voor de rest geef ik je 110 % gelijk, een huurder die hoog van de toren blaast en van alles eist nog voordat hij ook maar huurder is, laat je beter kandidaat – huurder blijven.
Ik zou zelf geen aansluiting voorzien, misschien wil uw huurder wel een andere provider nemen? Echter, indien U een huurder treft die U bevalt, zou ik er geen punt van maken... net zoals een halve maand huur 'gratis' zodat de huurder op een comfortabele manier kan verhuizen en in ruil wat opfrisklussen (genre herschilderen) voor zijn rekening neemt ook te bespreken is.

Vanuit het standpunt van de kandidaat-huurder gezien -> "Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn"; wie iets vriendelijk vraagt of suggereert heeft een streepje voor t.o.v. iemand die iets eist

Vandebos

#5 , 04 apr 2012 22:40

Als verhuurder voorzie je best in de mogelijkheid dat de huurder internet kan nemen bij de provider die hij wenst, je dient met andere woorden ervoor best voor te zorgen dat de inleidingen aanwezig zijn. Het internet abonnement zelf is een nutsvoorziening die volledig ten laste van de huurder valt.

wonderingwhy

#6 , 05 apr 2012 03:01

Persoonlijk vind ik de eis van de huurders maar bizar. Er zijn momenteel 3 mogelijke internet-aansluitingen:

- Kabel
- ADSL
- Modem

Voor de laatste 2 zijn er geen extra aansluitingen noodzakelijk buiten een telefoonlijn, iets wat je nu toch zo goed als overal vindt.... Voor internet via de kabel (telenet e.d.) moet er welliswaar een extra installatie gedaan worden/aanwezig zijn, maar die sturen de dag van de aansluitig altijd een technieker ter plaatse om je installatie na te kijken. Zolang de technieker niet is langs geweest heb je meestal geen inet-aansluiting, de "installatie" is vaak zelfs een vast bedrag, of ze nu veel moeten doen of niet.

Ze kunnen moeilijk van een verhuurder verlangen om op al zijn lege appartementen een internetabonnement over de kabel open te houden.

Nu ja, je hebt mensen die graag proberen...

patjebrussel

#7 , 05 apr 2012 12:18

Wat is daar nu het probleem ? Huurder kan kiezen, want alles is aanwezig. Huurder moet maar zelf zorgen voor die aanpassing voor internet via kabel, is maar een kastje van niks en de modem op zijn kosten uiteraard. Of via de telefoon. Of moet verhuurder nog een computer gaan kopen ofwa ?
Tenzij de kabel in die blok daar in een reignet ligt, dan lukt het niet, maar dat kan de huurder niet weten alvorens aan te vragen.

mava105
Topic Starter

#8 , 05 apr 2012 16:38

Dank u

Terug naar “Huren”