Berekening privatief verbruik verwarming/water

CatherineDR
Topic Starter

Berekening privatief verbruik verwarming/water

#1 , 04 apr 2012 10:03

Sinds 1 juli 2011 huur ik een appartement via een vastgoedmakelaar.
Maandelijks betaal ik € 150 voorschot voor mijn eigen verbruik van verwarming en water (warm & koud) + algemene kosten.

Gisteren kreeg ik de afrekening van deze kosten in de bus. Ondanks het feit dat ik al € 900 betaalde (de voorschotten) vraagt men mij nu nog bij te betalen.
Volgens mij is de berekening van deze kosten niet rechtvaardig gebeurd.
Men heeft het verbruik voor het hele jaar 2011 berekend en mij hiervan precies de helft aangerekend. Dat wil zeggen dat er geen onderscheid wordt gemaakt in het verbruik van de vorige huurders en dat van mezelf.
In de berekening staat ook nergens vermeld hoe men tot het bedrag komt (prijs water, verwarming ...).

Is dit de gebruikelijke manier van berrekening?
Kan ik hiertegen iets doen? De prijs kan immers echt niet overeen komen met mijn werkelijk verbruik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2012 12:23

Zijn er calorimeters? Zijn er tussenmeters voor het water?
Welke firma maakt de afrekening?
Werden de tussenstanden van de meters opgenomen toen jij inhuisde?

CatherineDR
Topic Starter

#3 , 04 apr 2012 12:36

Er zijn inderdaad calorimeters aan de verwarming. Toen ik introk, heb ik de meterstanden hiervan opgeschreven en doorgegeven aan de makelaar.
Voor koud water heb ik dit ook gedaan.
Voor warm water jammer genoeg niet, omdat ik toen nog niet wist dat daarvoor een aparte meter was in het appartement zelf. Het verhuurkantoor heeft hier echter nooit achter gevraagd; dus het was al december voor ik dit doorhad.

Begin december is een firma de meterstanden van water en verwarming komen opschrijven. De calorimeters zijn toen ook vervangen. Daaruit is ook gebleken dat de meterstanden in 2010 (vorige huurders) niet werden opgenomen door de firma (de meters hadden nog de kleur van 2009).
Ik heb enkel nagekeken of de standen, opgeschreven door de firma, correct waren. Zij hebben verder alles voor hun rekening genomen.

De afrekening zelf wordt, volgens mij, gewoon door de makelaar gedaan.
Ik kan niks goed narekenen, gezien ik geen "eenheidsprijzen" ken.

Reclame

Terug naar “Huren”