Diefstal materialen uit tuin na aankoop woning (?)

Jos_be
Topic Starter

Diefstal materialen uit tuin na aankoop woning (?)

#1 , 03 apr 2012 10:27

Hallo,

ik weet niet of mijn vraag hier wel helemaal op de juiste plaats staat, maar ik weet niet goed waar ik ze wel moet zetten...

Een zestal maanden geleden hebben we een woning + grote tuin gekocht. Doordat het hier een verbouwing betreft die nooit tot een einde is gebracht, liggen en lagen er hier wat recuperatiematerialen die we wilden hergebruiken in onze verbouwing (bakstenen, tegels...).

Nu merken we dat die dingen, samen met o.m. een paar honderd meter tuinslang om een zwembad te vullen, een grote BBQ, een kruiwagen... het ene na het andere verdwijnen richting buren. Die buren beroepen er zich op, dat de goederen hen door de vorige eigenaar zouden toegezegd zijn. Het lijstje van wat hen dan precies zou toegezegd zijn, wil nogal eens variëren... Als ik alle versies samenneem gaat het om alles wat los zit en wat ze kunnen gebruiken. In de koopakte wordt daar geen enkele melding van gemaakt.

Tja: van wie zijn die spullen nu? Van wie zijn de roerende goederen die na verkoop van een onroerend goed achtergebleven zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 apr 2012 11:46

Die zijn van u.
De goederen en materialen die zich bevonden in huis en het terrrein/tuin op het ogenblik dat de akte verleden is, is van u. Tenzij u met de verkoper afspraken hebt gemaakt over bewaring en latere afhaling van dit materiaal (door hemzelf odf derden).
De buren hebben niets te vertellen of zelfs documenten te tonen dat bepaalde materialen voor hen zijn, want dan had de verkoper dat ook met u moeten bespreken/betekenen.
Dus vriendelijk AS sturen (in gebreke stelling?) naar de buren dat u met de verkoper én hen géén afspraken gemaakt heeft over bouwmateriaal en goederen die zich op de eigendom bevinden; Dat u het goed gekocht heeft mét volgende aanwezige materialen erbij en dat ze dus de materialen die ze zich toegeeigend hebben terug dienen te plaatsen waar het zich bevond.
Verwijs ook naar de wetgeving van huisvredebreuk, vermits ze zich onrechtmatig toegang verschaft hebben tot uw eigendom.
Dat u anders deze zaak aanvat.

dieke

#3 , 05 apr 2012 13:51

Een vriendelijk AS of vriendelijk de politie een keer bij hen laten langs gaan omdat ze diefstal hebben gepleegd. 't Zal toch allebei op ruzie uitdraaien, vermoed ik, dus ik denk dat ik voor de politie zou kiezen als gewoon het vriendelijk zeggen niet helpt. En uiteraard zijn die materialen van jou. Dat werden ze bij het moment van de ondertekening van de akte. Als die buren meenden ergens aanspraak op te kunnen maken, hadden ze dat moeten regelen nog voor die akte werd verleden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2012 20:36

Diefstal alleen zal U moeten bewijzen dat de zaken bij u gestolen zijn...
Diefstal is een wanbedrijf dus politie de vaststellingen laten doen.

Terug naar “Kopen”