rechten huurder

Svdb
Topic Starter

rechten huurder

#1 , 21 jul 2011 13:37

Goedemiddag,
Wij zitten met een probleem. Onze huisbazen komen regelmatig in onze tuin om zo naar één van hun andere weides te gaan, soms met een zittraktor, soms met remorke, soms gewoon te voet. Probleem is dat wij 2 honden hebben die loslopen. Normaal gezien doen zij niets, maar je weet nooit wat gebeurd als ze bv schrikken van die grote grasmaaier.
We maken afspraken dat hij bepaalde dag komt en dan komt hij gewoon een dag vroeger, zonder eerst te komen aankloppen. Als ik er iets van zeg, lacht hij gewoon even en zegt oh maar die beesten kennen mij.
De afgelopen 24u zijn ze nu al 2x zo maar de tuin ingegaan.
Wat zijn mijn rechten als huurder? We hebben het hen al vriendelijk gevraagd, maar dit blijkt niet te helpen.
Groeten,
Sylvie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 jul 2011 10:24

“Art.87.Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft : 1° Zij die zonder wettige reden binnentreden in een besloten erf...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘Onze huisbazen komen regelmatig in onze tuin om zo naar één van hun andere weides te gaan’

Dit is geen wettige reden. Ik ga ervan uit dat uw tuin een besloten erf is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2011 12:17

Heeft de weide van uw huisbaas nog een andere toegang? Is ze, met andere woorden, volledig ingesloten? Indien Ja, en uw tuin is de meest logische doorgang, zal je het moeten toelaten.

Reclame

Franciscus

#4 , 27 jul 2011 12:22

'ALS' het voorzien is in het huurcontract nl een erfdienstbaarheid moet daar ook in vermeld worden.
Tuin afsluiten met een hek MET slot.

boel veronique

#5 , 30 mar 2012 18:32

wij huren sinds 2011 een leuk huis met tuin na de tuin e ligt een terein met twijgen erop maar de gemeente heeft dit stuk grond gekocht en het ocmw is er appartementen op aanhet zetten met andere woorden gedaan met prive iedereen kan nu op allertijden bij mij in de living binnen kijken en ben ik al bijna verplicht gordijnen te hangen de bouwvakkers beginnen te werken en lawaai te maken zodraai er licht is tot het donker is de vraag was kan ik contractbreuk doen zonder nadeelige gevolgen te hebben wegens deze gebreurtenis

mava105

#6 , 30 mar 2012 19:44

Zolang ze maar werken tussen 07.00 en 22.00 Hr kan je geen klacht neerleggen voor lawaaioverlast.
Hoever staan die bouwvakkers van uw raam vandaan? In een gewone straat staat het huis van uw overbuur oom maar een 10 à 12 meter van uw huis. Wil je geen inkijk, zal je gordijnen moeten hangen.
Het is geen reden tot kontraktbreuk.

The Departed

#7 , 31 mar 2012 21:02

Goedemiddag,
Wij zitten met een probleem. Onze huisbazen komen regelmatig in onze tuin om zo naar één van hun andere weides te gaan, soms met een zittraktor, soms met remorke, soms gewoon te voet. Probleem is dat wij 2 honden hebben die loslopen. Normaal gezien doen zij niets, maar je weet nooit wat gebeurd als ze bv schrikken van die grote grasmaaier.
We maken afspraken dat hij bepaalde dag komt en dan komt hij gewoon een dag vroeger, zonder eerst te komen aankloppen. Als ik er iets van zeg, lacht hij gewoon even en zegt oh maar die beesten kennen mij.
De afgelopen 24u zijn ze nu al 2x zo maar de tuin ingegaan.
Wat zijn mijn rechten als huurder? We hebben het hen al vriendelijk gevraagd, maar dit blijkt niet te helpen.
Groeten,
Sylvie
De verhuurder begaat een fout in de zin van 'huisvredebreuk', dit is strafbaar: Art. 439-442 van het strafwetboek.

Nu uiteraard kan je klacht neerleggen bij de politie. Het is natuurlijk voor de goede vrede aan te raden om je huisbaas hierover aan te spreken.
Zeg dat hij op deze manier je privacy schendt. En dat jij aansprakelijk kan worden gesteld indien de honden hem zouden aanvallen. (Art. 1385 van het Burgerlijk Wetboek).
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Terug naar “Huren”