#3 , 01 apr 2012 17:55
Beste,
Zoals ik het meen te mogen verstaan, werd er 1 bestelbon opgemaakt voor het geheel van de meubels. Deze meubels maken in se 1 geheel uit.
Door het feit dat het bureau niet kan worden geleverd is er m.i. sprake van een koopvernietigend gebrek.
Indien u dit wenst kan u de ontbinding van de 'totale' aankoop vorderen, doch in dat geval ben ik er vrij zeker van dat u deze zaak voor de Rechtbank zal komen (voor de goede orde : ontbinding van een overeenkomst kan enkel als beide partijen akkoord gaan of dient door een rechter te gebeuren). Op basis van de door u verstrekte elementen, meen ik dat er een grote kans bestaat dat u de zaak kan winnen maar uiteraard dient u wel een raadsman onder de arm te nemen (kosten van een raadsman lopen zeer snel op).
Een tweede optie (en degene die mij het meest overwegen waard lijkt) is dat u de verkoper aanschrijft en hem meldt dat u een schadevergoeding wenst (trouwens vind ik het weinig begrijpelijk dat de verkoper geen commerciële geste heeft gedaan) ingevolge de gebrekkige levering gekoppeld aan het feit dat u meubels wou in exact dezelfde stijl. Als dreigement kan u stellen dat u, bij gebreke aan tegemoetkoming binnen de 15 dagen, u de ontbinding van de overeenkomst zal vorderen. Als de verkoper een beetje verstandig is, zal hij wel een tegemoetkoming doen (terugbetaling van de prijs van het bureau is geen tegemoetkoming maar slechts de logica zelve) ...
Een billijke schadevergoeding lijkt mij 15% van de aankoopprijs (je kan meer vragen, om minder te bekomen ...) met de kostprijs van het bureau als maximum.
Succes !!