Kortingsbon geldt niet bij betaling met ecocheques

Milo72
Topic Starter

Kortingsbon geldt niet bij betaling met ecocheques

#1 , 30 mar 2012 12:03

Beste forumleden,

De vader van mijn vriendin kocht gisteren in een boomkwekerij een aantal bomen, gebruik makend van een kortingsbon, en wou die met (onze) ecocheques betalen.

Hoewel de kortingsbon geen beperkende voorwaarde vermeldt (behalve "niet cumuleerbaar met andere kortingen") en hoewel de aangekochte goederen perfect met ecocheques konden betaald worden, weigerde de winkel om de kortingsbon (-10%) door te rekenen indien betaald werd met ecocheques.

Aangezien wij vanavond hetzelfde van plan waren (we hebben ook zo'n kortingsbon, en nog voldoende ecocheques) de vraag:
- is dit wettelijk ? Mag de winkel dit weigeren ?
- Als ze dit weigeren, vanavond aan de kassa, hoe kunnen we dan best reageren ?

Alvast bedankt !
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 mar 2012 12:11

Heel beleefd naar de Winkelmanager vragen om dit aan u uit te leggen en te staven met een document.
Als ze daar geen clausules kunnen voorleggen die bovendien vooraf aan de klant kenbaar gemaakt zijn: cfr affiche in de winkel, clausule op de kortingsbon dan zijn ze wettelijk gebonden u die korting wél te geven.
En dan zou ik fijntjes afsluiten met de melding dat u dit aan de ombudsman en testaankoop zal overmaken gezien de handelswetgeving niet gerespecteerd is en ze dan misschien wel van hogerhand verplicht zullen worden de korting te geven én een hoop juridisch gedoe én negatieve publiciteit.
misschien dat de korting dan ineens wel kan en dat ze dan snel een affiche oomhoog hangen.

bartvdv

#3 , 30 mar 2012 12:38

Winkeliers die de ecocheques aanvaarden moeten 3 tot 5 % van het bedrag afstaan als vergoeding aan bv. Sodexo of Accor. Logisch dat ze die kosten op een of andere manier willen recupereren en liever niet zien dat er betaald wordt met ecocheques en er nog een keer een korting bovenop gegeven moet worden. In theorie mag de winkelier dat volgens de uitgever van de cheques niet doen. Er zijn zelfs winkeliers die 5 % extra rekenen als je uitsluitend betaalt met ecocheques. Je kan de uitgever op de hoogte brengen, dan kan de winkel bij wijze van sanctie geschrapt worden... Maar of de winkelier dat erg zou vinden !?
Ecocheques zou men beter afschaffen. Elke cheque die niet uitgegeven wordt is pure winst voor de uitgever. En naar het schijnt liggen er nog een pak in kasten te wachten om nooit te worden uitgegeven.

En de ombudsman of testaankoop op de hoogte brengen, sorry, maar daar moet ik toch nog maar een keer mee lachen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2012 12:49

Er is geen enkel handelaar verplicht ecocheques te aanvaarden!

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Topic Starter

#5 , 30 mar 2012 13:22

@bardvdv:
Ik weet dat winkeliers kosten betalen op het aanvaarden van ecocheques. De vraag of dit rechtvaardig is, is hier niet van belang.
Dat ze iets "liever niet zien" kan ik begrijpen, maar dan verwacht ik dat ze dat duidelijk afficheren of bekendmaken. Ik zag al reclames, websites, winkels, ... die duidelijk afficheren dat ecocheques niet aanvaard worden voor promoties of bij kortingen. In dat geval heb ik daar geen probleem mee.
Wat is volgens jou dan een beter alternatief dan ombudsman of testaankoop ?

@denlowie: dat klopt, maar doet mijns inziens hier niet terzake: de winkelier aanvaardt wel degelijk ecocheques als betaalmiddel (en afficheert dit ook met een sticker aan de winkel).
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bartvdv

#6 , 30 mar 2012 13:26

Beter alternatief: uitgever van de cheques op de hoogte brengen of product laten liggen en elders gaan winkelen.

Milo72
Topic Starter

#7 , 26 apr 2012 15:46

Ter aanvulling:

Ik heb net antwoord gekregen van FOD Economie:
Geachte heer xxx,

Indien een dergelijke beperking nergens in de voorwaarden van de korting(sbon) vermeld wordt, kan een onderneming deze aan een consument dan ook niet tegenwerpen (artikel 34 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming). Indien een onderneming hierin volhardt houdt dit een oneerlijke handelspraktijk in (artikel 84 e.v. van voormelde wet).

Met vriendelijke groeten,
Rijkelijk laat, maar toch een duidelijk antwoord

Terug naar “Consumenten Koop”