buitenlandse zending niet ontvangen

StevenVdB
Topic Starter

buitenlandse zending niet ontvangen

#1 , 28 mar 2012 09:32

Hallo,

Ik heb eind januari een bestelling gedaan op een Chinese website maar ik heb ze tot op vandaag nog steeds niet ontvangen.
Het is overigens mijn 2e bestelling op die site, de eerste werd hier enkele weken later zonder problemen ontvangen.
Aangezien het nu al een 2-tal maand geleden is dat ik de zending plaatste heb ik contact opgenomen met hen om te horen wat er nu juist aan de hand is.
Na enig opzoekingswerk konden ze mij zeggen dat pakket terug bij hen was maar dat ze niet wisten wat er nu juist fout gegaan was bij het postkantoor.
Nu kreeg ik 2 keuzes: of ik laat de zending opnieuw versturen of ik laat de bestelling annuleren en ze geven mij winkelkrediet.
In beide gevallen waren ze wel genoodzaakt om mij $6 kosten aan te rekenen (indien ik voor winkelkrediet koos zou deze dan van mijn origineel aankoopbedrag gaan).

Dit laatste snap ik dus niet, ik word gestraft voor iets waar de verkoper toch verantwoordelijk voor is?
Hoe kan ik dit verder aanpakken?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 28 mar 2012 09:44

Dit laatste snap ik dus niet, ik word gestraft voor iets waar de verkoper toch verantwoordelijk voor is?
Hoe kan ik dit verder aanpakken?

Alvast bedankt
Klacht indienen in China gaat misschien meer kosten dan $6...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bartvdv

#3 , 28 mar 2012 10:04

Zal er niet ergens in de verkoopsvoorwaarden staan - als die er al zijn - dat "goederen altijd reizen op de verantwoordelijkheid van de koper" ?

Reclame

StevenVdB
Topic Starter

#4 , 28 mar 2012 11:52

Ik had ergens gehoord dat de Europese wetgeving stelt dat de verzending steeds op het risico van de verkoper gebeurt.
Als dit klopt zijn zij toch hiervoor verantwoordelijk?
Staan hun algemene voorwaarden dan boven de wet?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 mar 2012 13:15

Europa kan een chinees bedrijf niks opleggen. Als chinese wetgeving stelt dat de verzending van een product naar de EU op risico van de koper kan gelegd worden, kan een europese wetgeving dat bedrijf niet dwingen.

EU-reglementering is, behoudens internationale akkoorden, alleen voor overeenkomsten in de EU afdwingbaar. Jij hebt je overeenkomst "in" China gemaakt.

WP002

#6 , 28 mar 2012 14:56

Als het u niet aanstaat kan u altijd een diplomatieke rel uitlokken :) Nee even ernstig, buiten de EU bent u niet door dezelfde regels beschermd als daarbinnen (alhoewel de ervaring mij leert dat het daarbinnen soms ook al triestig gesteld is). Om een idee te hebben: over welk totaalbedrag gaat het hier? Indien omgerekend meer dan 22 euro: misschien heeft de douane het ingehouden voor een extra heffing en ligt het na twee maanden nog steeds op hun bureau te beschimmelen (*zou niet de eerste keer zijn*).

StevenVdB
Topic Starter

#7 , 28 mar 2012 16:02

Het gaat niet om een heel hoog bedrag (€25,00) maar uit principe vind ik het grof dat ik voor iets waarbij ik geen schuld tref dien bij te betalen.

Aan de douane ligt het volgens mij ook niet aangezien het pakket terug bij hen is, ze weten zelf ook niet wat er juist fout ging.

Terug naar “Consumenten Koop”