Vanaf welke waarde schrijft een deurwaarder?

JohnD

Re: Vanaf welke waarde schrijft een deurwaarder?

#16 , 27 mar 2012 15:23

Uiteraard zullen er wel misbruiken zijn bij deurwaarders, die sector zal hier wel geen uitzondering op zijn. We mogen er wel van uit gaan dat de misbruiken toch niet de regel zijn veronderstel ik.
Juist, nu in elk geval minder dan vroeger. Dat heb ik ook toegegeven in een andere post in een ander topic.
Op het eind van de dag moet toch iemand de rekening van de advocaat en gerechtsdeurwaarder betalen, en indien de schuldenaar niet solvabel is zal dit wel de schuldeiser zijn die opdracht heeft gegeven veronderstel ik.
Klopt en zelfs als die niet solvabel is zal de DW nog altijd wel zijn geld trekken. Ik dacht zij hiertegen verzekerd waren, of het kan ook dat zij via de rechtbank kunnen beroep doen op schadevergoeding.
Schuldeiser is particulier die in vonnis in zijn gelijk is gesteld. Schuldeiser is volledig vergoed voor materiële schade, doch heeft een rechtsplegingsvergoeding van 250€ toegewezen gekregen. Schuldenaar heeft een referentieadres bij het OCMW en is werkloos (kaler kan de kei niet zijn veronderstel ik).
Eerst wordt de schuldenaar aangeschreven door een gerechtsdeurwaarder die op domicilie van de schuldenaar niks kan uitvoeren (ambtsgebied niet, andere kant van het land). Daarna wordt het vonnis door een andere deurwaarder betekend (van het ambtsgebied van domicilie schuldenaar). Dat zijn dus al 2x kosten van gerechtsdeurwaarder. In het rijksregister staat er een code bij als het om een referentieadres gaat. De eerste deurwaarder stuurde zijn schrijven zelfs expliciet naar persoon x, ocmw x, adres x en wist dus zelfs dat het om een referentieadres bij een OCMW ging. Ik stel mij dan toch de vraag of het hier de schuldeiser is die echt zijn gedacht wil doordrijven (en zo eigenlijk zijn materiële schade die hij volledig terugvorderde aan het opsoeperen is louter om zijn wil door te drijven) of advocaat en gerechtsdeurwaarders die bewust kosten maken voor gewin. Want toegegeven, welk weldenkend mens zal nu kosten maken aan iemand die een referentieadres bij het OCMW heeft (en waar dus sowieso letterlijk geen nagel in beslag kan genomen worden) en ook nog eens van een minimumuitkering leeft?
Hangt ervan hoe de opdracht van de schuldeiser nr. zijn advocaat toe is. En de advocaat kan ook in gebreke blijven om zijn client/schuldeiser goed op de hoogte te brengen van de risico's. Een normale DW zit toch echt niet zijn kop te breken om het voor eender wie zo goed mogelijk te doen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ludoke
Topic Starter

#17 , 27 mar 2012 15:30

deleted
Laatst gewijzigd door ludoke op 15 apr 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#18 , 27 mar 2012 15:43

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb ooit een GDW over de vloer gehad omdat ik weigerde gerechtskosten en vonnis te betalen. Ik had echter gelukkig ooit eens zelf een aantal malen een DW nodig gehad om gewone vaststellingen te doen. Ik wist dus perfect waaraan en hoe en wanneer ik me aan iets kon verwachten. Mijn conclusie is dat het zeer dikwijls blufpoker is. Ik was wel verast van de houding van mijn omgeving die oordeelde dat ik moest betalen. In beroep werd het 1ste vonnis vernietigd en de schuldeiser die ondertussen maar kosten maakte dat het een lust was en alsof het niet op kon heeft het gehele gelag kunnen ophoesten. Ik heb me zelden zo goed gevoeld.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

ludoke
Topic Starter

#19 , 27 mar 2012 15:55

deleted
Laatst gewijzigd door ludoke op 15 apr 2012 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#20 , 27 mar 2012 16:03

Is de schuldeiser nu zo'n keikop dat hij de volledige materiële schade die hij terugvorderde aan het opsoeperen is louter om zijn gedacht te doen (zijn recht natuurlijk) of is zijn advocaat zijn materiële schade die hij terugvorderde aan het opsoeperen?
Licht die advocaat zijn klient voldoende in ? Niet geweten. Legt de advocaat aan de GDW terdege op wat hij wel en niet mag doen ? Ook niet geweten. Een goede advocaat ligt zijn opdrachtgever terdege in en volgt dan de instructies van zijn client op en geeft die door aan de GDW. Al dan niet met de nadruk op kosten besparen. Zoals ik ook zei vermoed ik niet dat alle GDW's genoeg feedback geven aan hun opdrachtgevers. Deurwaarders hebben vandaag de dag zoveel werk dat ze zich daar heus niet mee bezighouden.

Weet je er is nog iets dat je moet weten: GDW's in grote steden althans werken in een kantoor dat vele GDW's heeft (zoals advocatenkantoren). Dit wil zeggen dat je zeer moeillijk kan te weten komen wie je zaak behandeld. De baliesecretaris of secretaresse weet dat wel, en het zijn zij die je correspondentie doorgeven aan de DW die met jou zaak belast is. Het is dus eerder zelden dat je een gesprek met je GDW zal kunnen krijgen. Zij doen dit uit veiligheid omdat er in het verleden al bedreigingen zijn geweest naar hun persoon toe. Die personen aan de balie van een GDW kantoor zijn soms uiterst onbeschoft mede door de vele bedreigingen die zij zelf krijgen worden ze aggressief tov de klanten. Klanten zijn uiteraard ook soms zeer agressief. Ik bedoel maar dat een persoonlijk contact met de GDW niet gauw door de baliebediende word toegestaan, ookal omdat de GDW meestal op stap zijn en omdat die baliebedienden als een soort buffer fungeren.

ludoke
Topic Starter

#21 , 27 mar 2012 16:12

deleted
Laatst gewijzigd door ludoke op 15 apr 2012 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JohnD

#22 , 27 mar 2012 16:18

Het laat me allemaal onverschillig, rechter, politie, gerechtsdeurwaarders, ... Dat al die mensen die er zo'n problemen mee hebben maar eens in eigen boezem zien. Mijn ervaring is dat als je gewoon beleefd bent zogoed als iedere ambtenaar dat ook terug is, je hoeft daarvoor zelfs nog geen vriendelijkheid te faken, louter elementaire beleefdheid. Enige welbespraaktheid en deftig voorkomen doet weliswaar ook wonderen. Uiteraard zijn er uitzonderingen, sommige mensen zijn nu eenmaal boertig en bot, het best reageer je hier totaal onverschillig op.
De beveiliging met camera en dubbele gescheiden toegang geeft je al een idee, en nogmaals je geraakt niet verder dan de balie. Als je soms je beurt staat af te wachten hoor je soms nogal wat, wat meebrengt dat je soms zelf een onbeleefd antwoord krijgt, nomatter hoe vriendelijk je ook bent. En die baliebediendes in een GDW kantoor zijn geen ambtenaren.

ludoke
Topic Starter

#23 , 27 mar 2012 16:21

deleted

JohnD

#24 , 27 mar 2012 16:23

Verbale agressie naar gerechtsdeurwaarders toe zal waarschijnlijk dagelijkse kost zijn, dus ik kan me voorstellen dat indien je als schuldenaar in het kantoor van de GDW belast met je dossier verschijnt men onmiddellijk denkt dat je daar een scène komt maken, of erger ...
Klopt dus wapenen de balebedienden zich daar al op voorhand voor. Ik zeg het je ik kan onmiddellijk met jou nr. een kantoor gaan waar het totaal onmogelijk is om je binnen de minuut niet reeds te ergeren aan hun houding.
Laatst gewijzigd door JohnD op 28 mar 2012 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ludoke
Topic Starter

#25 , 27 mar 2012 21:39

deleted

mava105
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 mar 2012 10:59

lijkt Franciscus hier wel de champetter van dienst.
Maar hij heeft wel gelijk, en als je niet wil horen, zal je misschien moeten voelen.

ludoke
Topic Starter

#27 , 28 mar 2012 12:33

deleted

Terug naar “Andere”