Aarding - boiler

armehuurder
Topic Starter

Aarding - boiler

#1 , 27 mar 2012 17:20

Ik wou navragen of het is toegestaan om geen of 'valse' aarding te hebben.
In de badkamer lijkt er wel gewoon (aangesloten) aarding te zijn. In de rest van het appartement lijkt het alsof er aarding is maar deze is niet aangesloten (geen kabel). Ik heb ondertussen al meerdere schokken gekregen en wou toch eens navragen of dit wel zo mag. Ook is er geen verliesstroomschakelaar en alle stopcontacten, buiten die in de badkamer lijken alle stopcontacten en lichten op dezelfde groep te zitten.

In de badkamer staat een oude gas boiler die een verluchtings pijp heeft waar een hoek van 90° graden inzit en zo buiten, naast de ruit in de badkamer, uitgeeft (blaast gewoon terug binnen).

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2012 17:36

Badkamer ..vochten ruimten dienen een afzonderlijke 0.03 A verliesstroomschakelaar te hebben.
Als eens in kelder zien of daar een dikke groen/gele kabel zit of in de tuin waar een onderbreking op staat.
Hoeveel zekeringen zijn er en van welk type?
Zijn er attesten van keuring en reiniging ten hoogste 2 jaar oud? Gezien 2 jaarlijkse controle verplicht is.

armehuurder
Topic Starter

#3 , 27 mar 2012 17:45

Ik heb geen attesten gezien iig, woon er nu een jaar dus dit kan wel in orde zijn. Ik vermoed dat ze alles zelf hebben gedaan, maar enkel de badkamer zodat er geen volledige keuring nodig is?

Deze avond (na 23.00) zal ik een paar foto's nemen en plaatsen. Vanuit de badkamer komen er wel aardings kabels, waar de droogkast/wasmachine zijn aangesloten is ook wel een aarding (wel nog niet gevolgt om te kijken of deze wel degelijk zijn aangesloten), de rest van de woning niet. (vlak naast de gootsteen zit bv een ongeaard stopcontact).

ps Ik sta niet op slechte voet met mijn huisbaas, maar was wel verwonderd dat er buiten vier stopcontacten niets anders een aarding heeft.

Reclame

Franciscus

#4 , 27 mar 2012 18:20

Hangt er vanaf van wanneer de installaties zijn.

Handige sites:
http://www.ikhebeenelektriciennodig.be/ ... s/arei.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epc-platform.be/extra-dienst ... stallatie/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://users.telenet.be/bmxzerkegem2/AREI.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.epc-platform.be/files/arei-b ... ncotte.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... Processing" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#5 , 28 mar 2012 10:48

Je kan testen of er een aarding is met een goedkope tester uit de doe het zelver. Steek één pin in een gaatje van het stopkontakt en hou de andere pin tegen de aardingspin van het stopkontakt. Probeer zo de 2 gaatjes. Bij minstens één poging moet het lampje oplichten. dwz dat de aarding via de aarde is aangesloten. Je kan dit ook gewoon testen met een fitting met gewone lamp (peertje) en daaraan 2 draden waarvan de uiteinden naakt gemaakt zijn. Voor de rest zelfde werkwijze.
Dit geeft echter nog geen enkele zekerheid over de sterkte van de aarding, maar is in ieder geval al beter dan niets.
Als je schokken krijgt door het aanraken van een toestel, zou het probleem ook bij het toestel kunnen liggen.

pukje

#6 , 28 mar 2012 10:59

Als je schokken krijgt door het aanraken van een toestel, zou het probleem ook bij het toestel kunnen liggen.
Als je schokken krijgt is het echt mis kan niet aan toestel liggen dan moet de differencieel schakelaar uitspringen

zeer oude of nieuwe installatie maakt niet meer veel uit wooncode heeft verplichtingen opgesteld die voor
iedere installatie geldig is.

aarde is verplicht omdat in keuken geaarde stopcontacten moeten zijn
klasse 1 toestellen zoals el.fornuis moet geaard zijn
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

armehuurder
Topic Starter

#7 , 28 mar 2012 19:11

*knip¨useless nu :)
Laatst gewijzigd door armehuurder op 29 mar 2012 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

pukje

#8 , 28 mar 2012 19:28

wat ik op de foto's kan zien
een keuken zonder geaarde wandcontactdozen 9 strafpunten
heb de indruk dat helemaal geen aarde is
heb je wandcontactdozen met aarde ? meet eens met een universeel meter de
weerstand tussen de aardpinnen van de verschillende stopcontacten ,als
die weerstand groter dan 15ohm is zijn het direct 15 strafpunten

armehuurder
Topic Starter

#9 , 28 mar 2012 19:40

Sommige wanddozen lijken wel aarding te hebben (de meeste gewoon niet), maar hoever deze echt is weet ik nog niet. Dit zal ik van het weekend testen. Merci alvast

armehuurder
Topic Starter

#10 , 28 mar 2012 22:36

Blijkbaar leest mijn huisbaas hier ook mee :)

Twee uur na het posten van de foto's heb ik een sms gekregen dat men huurcontract direct opgezegd wordt. Geen reden en heeft gsm uit gezet :shock: :(

..
Laatst gewijzigd door armehuurder op 29 mar 2012 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#11 , 28 mar 2012 22:44

Post hier eens uw contract gegevens.
In elk geval opzeg per sms is totaal niet geldig hoor.
Via deze weg kan ik geen info sites opgeven...
maar enkele andere zullen wel antwoorden....

armehuurder
Topic Starter

#12 , 28 mar 2012 23:59

Ze gaan ook een aangetekende brief opsturen.

Afbeelding

Nu zijn ze wel in hun recht volgens mijn contract.

Franciscus

#13 , 29 mar 2012 16:54

De huur IS afgesloten voor 3 jaar.
Klopt dus volgens mij niet. Alleen tijdens het eerste jaar kan er opgezegd worden?

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de rest al enkele vragen: is er een plaatsbeschrijving?
Is het contract geregistreerd?
Is de waarborg op een specifieke huurgeldrekening geplaatst?

armehuurder
Topic Starter

#14 , 29 mar 2012 17:05

Het contract is geregistreerd en de waarborg is geblokkeerd op een rekening, ook is er een plaatsbeschrijf via een bureau.

Ik vat het contract op dat er elk jaar door beide zijden kan opgezegd worden, 3 maand voor het einde van het jaar. Zonder reden.
-> Na jou link gelezen te heben, lijkt het toch perfect mogelijk wat er gebeurt, er staat een speciale voorwaarden zodat ze jaarlijks kan opzeggen?

pukje

#15 , 29 mar 2012 17:57

Als je er al langer woont heb je een 3.6.9(12.15.18) contract met de wettelijke
bindende verplichtingen

Kort gezegd verhuurder kan alleen aan het einde van iedere 3 jarige periode
opzeggen met een opzeg van 6 maanden.

Terug naar “Huren”