Wonen boven handelspand

Christof-89
Topic Starter

Wonen boven handelspand

#1 , 21 mar 2012 16:15

Beste

ik heb voor een vriendin volgende vraag:

Ze krijgt de mogelijkheid om boven een zaak te wonen in een studio.
Nu zou dit gaan om een kennis die het pand huurt aan iemand, die kan de studio erbij huren, en daar zou die vriendin dan kunnen wonen.
De eigenaars van het pand stelden echter de vereiste dat daar geen "domicilie adres" zou komen te staan.

Dit zal hoogstwaarschijnlijk zijn omwille van het karakter van handelspand over het gehele pand?

Het lijkt me niet echt helemaal te kloppen maar ik vind er niet meteen een eenduidig antwoord over terug.

Kan die vriendin daar intrekken (volledig volgens de letter van de wet) en haar domicilie bijvoorbeeld bij haar ouderlijke thuis laten staan?

alvast bedankt voor de info, of met een antwoord waar ik die kan vinden.

mvg
Christof

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2012 11:06

Dan is dat al zo wie zo tweede verblijf met de nodige belasting tot gevolg.
Handelspand.... in principe is de huurprijs met btw.
Men heeft zijn domicilie waar zijn belangen zijn ... uitzonderingen vb studenten (ook geen 2de verblijftaks van toepassing gemeentebeslissing)

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2012 11:57

Mogelijks is dit pand niet officieel gesplitst geworden in handelspand en privewoonst.
Bij domiciliering zou een eventuele deurwaarder mogelijks ook de inboedel van het handelsdeel kunnen aanslagen.

Reclame

Terug naar “Huren”