Depositoboekje niks meer waard?

EPT
Topic Starter

Depositoboekje niks meer waard?

#1 , 07 aug 2011 14:34

Een vriend van mij vond bij zijn bejaarde ouders thuis een intact depositoboekje uit 1980. De vader kon zich dat boekje helemaal niet meer herinneren.
Bij de plaatselijke bank zei men hem dat hij nergens moest op rekenen en dat het boekje een "museumstuk" geworden was.
Mijn vraag:

- Kan dat geld zomaar als onbestaand beschouwd worden omdat er jarenlang niks met het boekje gebeurde?
- Waar kan hij zijn rechten/gram halen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 aug 2011 15:48

Laat toch dat kantoor eens navraag doen omtrent dat boekje bij hun 'stille' rekeningen. Als het om een deftig bedrag gaat , kan u nog iets recupereren. Indien in 1980 daar slechts 500 bef zou opgestaan hebben , is dit bedrag waarschijnlijk wel opgesoupeerd aan kosten zoals port , automatische verzekering enz. Dan is dat boekje waarschijnlijk wel afgesloten. Echter einde jaren negentig is dat model van spaarboekjes totaal verdwenen. Toen moesten er inspanningengedaan worden om nog alle dergelijke klienten te contacteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lousia

#3 , 20 mar 2012 21:08

Ik heb het zelfde voor met een depositoboekje met laatste verrrichting 1972 en ook terug gevonden na overlijden van mijn vader.
Ik kan het dus niet meer vragen aan hem.
Ik ben naar het bankkantoor geweest waar toen het geld geplaatst was.
Daar proberen ze hun er met dezelfde uitleg vanaf te maken.Maar op het boekje staat nog altijd een bedrag 16.000 belgische frank open van 1972.
bij mijn zus staat er nog 20.000 bfr op.
Ze gaan het nu opvragen bij hun stille rekeningen. Maar geven mijn niet veel hoop.
Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het bedrag nog open staat op het boekje en niet afgeschreven is want zij verklaren dat alles met tertijd op pcrekening is overgegaan maar daar over staat er niets vermeldt in het boekje.
Ik vind dit een gemakkelijke antwoord van hen.
Nog iemand ervaring mee ?

Reclame

christofgh

#4 , 21 mar 2012 11:52

Ik heb onlangs een spaarboekje gevonden van de ASLK met 250 fr op, die blijkbaar geopend is bij mijn geboorte nav een geboortegeschenk.

Geinformeerd bij fortis, blijkbaar zijn ze bij de oude boekjes sind 1999 jaarlijk beginnen kosten aanrekenen tot het geld op was.

wanton

#5 , 21 mar 2012 11:56

Lousia , als er gedurende 5 jaar geen verrichtingen gebeureen en de instelling heeft op geen enkele manier iets vernomen , moet zij zelf contact zoeken. Zij zullen u in de loop der jaren wel enkele berichten hebben gestuurd met de vraag contact te nemen. Dit wel op absis van de hen bekende gegevens van adres. Indien dit zonder gevolg bleef , diende na een tijd de bedragen overgemaakt te worden aan de Consignatiekas bij de Nationale bank. Waarschijnlijk kan de bank dat daar wel terug opvragen.
Toet-anch-Amon

Jan Solders

#6 , 21 mar 2012 16:22

In de tijd een spaarboekje gevonden op naam van mijn vrouw en geopend door haar meter. Wanneer die naar een home ging werd dit spaarboekje gevonden
Dit is 16jaar geleden en betreft boekje van ASLK
Boekje met geplakte zegels en met de hand ingeschreven cijfers.
Saldo bij het vinden 2183 Belgisch Frank
Zij hebben mij toen de weg naar de Consignatiekas gewezen
Een vriendelijke persoon wist me te vertellen dat er ondertussen (van 1962 tot 1996 staat er in dat boekje )– heb het bijgehouden omdat het iets uniek is- 7926 BF interesten bijgekomen zijn
Slot :Mijn vrouw heeft dus een nieuw sparboekje daar geopend met en saldo van meer dan 10000 BF
Dus bellen naar de Consignatiekas en alle gegevens doorgeven (rekeningen hebben kosten , maar spaarboekjes niet, dus het bedrag kan alleen maar vermeerderen.)
Ik ben daar destijds van verschoten, , want na 30 jaar dacht ik dat alles vervallen was. Een mooie geste zou ik zeggen.

JPV

#7 , 21 mar 2012 20:16

kan je dat trouwens ook niet via myminfin.be terugvinden? Ik vond daar ooit toch iets terug ivm slapende rekeningen.

Creatief

#8 , 21 mar 2012 21:51

Als je een mailtje stuurt naar "slapende rekeningen" heb je de volgende dag al antwoord.
Indien zij het rekeningnummer niet terugvinden, dan is het mogelijk dat de bestanden nog niet volledig zijn. Ik heb navraag gedaan naar een rekening van de Postchequedienst, die op mijn naam stond. Deze konden ze niet terugvinden en ik zelf ook niet. De bestanden worden regelmatig bijgewerkt. De banken worden verplicht slapende rekeningen mede te delen, maar dat vraagt tijd.

http://slapenderekeningen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#9 , 21 mar 2012 22:46

Vandaag heb ik -eerder toevallig via internetbankieren- ontdekt dat een bank een spaarrekening van mijn moeder, geopend in 2010, vorig jaar ten onrechte heeft omgezet in een slapend tegoed.
Als dat niet pro-actief handelen is!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lousia

#10 , 23 mar 2012 18:40

Ik heb vandaag een telefoontje gekregen van de bank met de vermelding dat ze na 30 jaar de documenten niet meer bewaren en door dat het nummer ondertussen door een andere klant in gebruik is zal het boekje waarschijnlijk indertijd afgesloten zijn door mijn vader.
Daar sta je dan hé.
Zo hebben ze altijd gelijk.

wanton

#11 , 23 mar 2012 19:58

Ik vermoedde zo al iets.Na een bepaalde rondvraag vb. voor vernieuwing identiteitskaart, is het bestaan van dit spaarboekje vastgesteld. En werd het afgesloten met een verklaring 'afwezigheid of verlies van spaarboekje.' Dit kan ook gebeurd zijn toen de spaarboekjes met zegels en inschrijvingen vervaangen werden door de rekeninguittreksels. Er werden toen vele verliesverklaringen opgesteld.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”