geparkeerde fiets overreden bij verkeersongeval

Thorrific
Topic Starter

geparkeerde fiets overreden bij verkeersongeval

#1 , 20 mar 2012 21:38

Hoi,

Enkele dagen geleden heeft een wagen de fietsenstalling aangereden en mijn fiets mee overreden.
De dader heeft de politie gebeld en deze heeft een PV opgesteld en achtergelaten aan mijn fiets.

Ben zonet naar het politiekantoor geweest en daar vertelden ze dat ik een schadebestek moet laten opmaken bij de fietsenmaker.

Nu, enkele vragen van mijn kant:
- Stel dat x-aantal EUR nodig is om deze fiets te herstellen, en ik dit schadebestek indien bij de politie. Wil dit dan ook zeggen dat ik dit geld terug zal krijgen? Of loop ik nog het risico de herstelling nu volledig zelf te betalen zonder dat hier iets van terug krijg?
- Stel dat de fiets niet meer te herstellen is, krijg ik dan een bepaald bedrag ter compensatie? Of zal ik deelsvoor een bepaald bedrag gecompenseerd worden bij aankoop van een nieuwe fiets?

De reden van mijn vraag is dat ik gewoon een fiets nodig heb en deze evengoed 2de hands mag zijn. Dus als ik sowieso vooraf weet dat mijn overreden fiets niet vergoed zal worden, kan ik evengoed een goedkope fiets zoeken. Dit om te voorkomen veel te betalen voor de herstelling.

(Qua schade is het voorwiel platgereden en de vork scheefgetrokken met mogelijks schade aan het kader :/)

Alvast bedankt,

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2012 21:50

Of u geld zal krijgen en hoeveel kan op basis van de gegevens die u verstrekt niet gezegd worden.

Zelfs als we aannemen dat de dader bekend is, blijft nog de vraag: is hij verzekerd? Zo niet, is hij solvabel?

Hoe dan ook: laat een bestek opmaken en bezorg dit aan de politie. Vraag aan de politie wie de verzekeraar is van de wagen. Stuur het bestek naar de maatschappij met de mededeling dat u hen uitnodigt de schade tegensprekelijk vast te stellen of dat u anders de fiets laat herstellen.

U bent niet verplicht de fiets te laten herstellen. Het bedrag dat u uiteindelijk krijgt zou niet afhankelijk mogen zijn van al of niet laten herstellen van de fiets. Ik zeg zou omdat bij betwisting de rechter sneller geneigd zal zijn het bedrag van de herstellingsfactuur toe te kennen en zonder herstellingsfactuur al eens geneigd zal zijn aan het bedrag van het bestek te twijfelen.

Tenslotte, en niet onbelangrijk, hebt u een familiale verzekering? Doe daar dan aangifte. Zij moeten u helpen om uw centen te krijgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2012 21:56

Hebt u een familiale verzekering met rechtsbijstand?
Hebt u een verzekering deelnemer in verkeer?
Deze dan in kennis stellen en het PV nr en copie van uw verhoor bezorgen.
U hebt toch de gegevens van de tegenpartij gekregen? ook de gegevens van de verzekering van de tegenpartij.
Dat schadebestek (copie ervan) wordt aan de politie bezorgd . Deze sturen de ganse bundel ( dossier) naar het parket en binnen een jaar of zo zal de (politie)rechter een beslissing nemen. Bezorg de verzekering tegenpartij ook in een moeite het schadebestek en vraag hem u binnen vb de 10 dagen te laten weten of u de fiets mag herstellen.
U kan AL uw schade in rekening laten brengen ten waarde van een andere gelijkwaardige fiets als deze niet herstelbaar is.
Als u geen verzekering hebt die uw belangen verdedigt (tussen haakjes als fietsgebruiker zou ik TEN MINSTE een familiale verzekering met rechtsbijstand hebben) zal u zelf eerst alle kosten moeten doen en daarna als de zaak voorkomt u burgerlijke partij stellen en dan wachten op de uitspraak.
Als u wel een verzekering hebt volg dan hun richtlijnen.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”