Beste
Mijn situatie is vrij complex:
Ik ben eigenaar van één hectare grond gelegen in een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). Het totale RUP omvat 8 ha en gaat in samenwerking met een projectontwikkelaar worden ontwikkeld ("ontwikkelen" = indienen plan wegenis bij de stad + aanleggen goedgekeurde wegenis). Er zijn dus twee partijen: ikzelf en de projectontwikkelaar, die het gebied samen zullen ontwikkelen, met als doel een aantal vergunde kavels.
Natuurlijk, dit hele proces kost enorm veel geld. Denkt u maar aan studiekosten, aanleg wegenis, boscompensatie... Hoewel het gaat om een privéverkaveling (uitgevoerd door mezelf en de projectontwikkelaar) is het de STAD die op dit moment bepaalt wat de totale kosten zouden zijn, en berekent hoeveel dit mij dus zou kosten. Zo rekent de STAD ongeveer 800 000 EUR aan "werkingskosten". Dit is slechts één van de bedragen waarbij ik me zorgen maak... Volgens hen is de berekening betrouwbaar en gebaseerd op facturen, offertes en bestaande gegevens. Natuurlijk wil ik die berekening persoonlijk doornemen. Ik wil hiermee nagaan of de rekening die IK zal moeten betalen daadwerkelijk klopt, en niet kunstmatig de hoogte in gejaagd is. Pas wanneer ik tevreden ben met wat ik zie, zal ik overgaan tot betaling.
Nu is mijn vraag: stel dat de stad deze berekening (inclusief alle facturen en offertes) niet wil delen (omdat hun berekening bijvoorbeeld onvoldoende geargumenteerd is), kan ik dan op basis van een bepaald rechtsbeginsel, wet, KB... inzage EISEN? Ik vermoed immers dat iemand die zijn factuur betaalt toch het recht heeft om deze factuur grondig in/na te kijken?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
MVG
Laurent