Krijg waarborg niet terug

marcels
Topic Starter

Krijg waarborg niet terug

#1 , 19 mar 2012 17:06

Drie jaar een studio (als tweede woonplek vanwege studie, dus niet ingeschreven) gehuurd via een bemiddelingsbureau. Nooit echt problemen gehad, altijd de huur betaald. Nu heb ik toch voortijdig in februari het contract opgezegd en de boete betaald, plus huur voldaan tot de dag van intrede van een nieuwe huurder, die ik zelf gevonden heb.

De nieuwe huurder wilde zo spoedig mogelijk intrekken, dus de intredende plaatsbeschrijving werd voor hem voldaan terwijl er nog wat spullen van me in stonden (we waren nog volop bezig de auto in te laden). Zelf heb ik nergens mijn handtekening bij gezet dus afgezien van mijn eigen intredende plaatsbeschrijving drie jaar geleden, is er niks meer. Werd me ook niet gevraagd.

Nu krijg ik achteraf dus te horen dat er nogal wat ''kuiswerk'' was. De vloer wellicht (dankzij de sneeuw), ik weet er zelf niks meer van, de koelkast was niet leeggeruimd in alle haast en er stonden nog lege flessen. Sommige objecten waren juist expres achtergelaten ter behoeve van de nieuwe huurder. (Ivago vuilniszakken)

Dus wat is nu concreet de situatie:

- Borg van circa 500 euro wordt ingehouden wegens kuiswerk. Mondeling werd tijdens de intrede van nieuwe huurder meegedeeld dat materiele schade niet voor m'n rekening zou komen. Slijtage rolgordijnen, niet goed sluiten van het raam, etcetera.
- Zelf heb ik nooit bericht gekregen om het zelf eventueel op te lossen, wat me toch gebruikelijk lijkt.
- Uit eigen initiatief had ik diezelfde avond nog contact gezocht met de nieuwe huurder om me te verontschuldigen voor de achtergelaten rommel waar ik me bewust van was, met het voorstel om in redelijkheid bij te dragen aan schoonmaakkosten.

Ik ben huiverig om dit aan te vechten. Ik heb geen uittredende plaatsbeschrijving ondertekend, maar mijn gevoel zegt dan dat ze alsnog wel iets weten te fabriceren. Daarnaast heb ik geen Belgische nationaliteit. Vandaar ook enkele vragen:

- Kan ik naar de Vrederechter zonder de Belgische nationaliteit? Zo niet, welke opties zijn er?

- Is de verhuurder verplicht om op verzoek specificatie van de kosten op te sturen die mij in rekening worden gebracht?

- Kan de ingetreden plaatsbeschrijving van de nieuwe huurder volstaan als bewijsstuk tegen mij dat er nog kuiswerk gedaan moest worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 mar 2012 17:33

-Ja
-Ja
-Neen, maar is wel begin van bewijs

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2012 21:38

En wie heeft opgekuist? de nieuwe huurder of een firma van de verhuurder?

Reclame

Terug naar “Huren”