opzeggen huur 9jarig contract

graziella83
Topic Starter

opzeggen huur 9jarig contract

#1 , 19 mar 2012 15:50

beste,

wij gaan binnenkort een huis komen en we zouden vanaf augustus kunnen verhuizen. In het contract vond ik de vermelding van 3jaar mr als we na 3jaar en nog steeds wonen wordt het een contract van 9jaar. We wonen er nu sinds feb 2008. opzeg 3mnd of 6mnd?

Deze verhuring en huur wordt aangegaan voor een termijn van DRIE jaar, aanvangnemendc op
01.02.2008 opzegbaar door de beide partijen mils een vooropzeg in achl Ie nemen van drie maanden,
per aangetekend schrijven voor hel eindigen van deze lennijn. Bij ontslentenis van een binnen die
termijn hetekende opzegging en indien de huurder hel goed na die periode blijft bewonen, wordt de
lopende huurovereenkomst geacht Ie zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen van de
datum waarop de aanvankelijk huurovereenkomst van korte duur is gesloten en zij is derhalve
onderworpen aan de bepalingen van artikel 3, par. I tOl5 van de huurwet van dd 20.02.1991.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 19 mar 2012 16:01

3 maand

Vandebos

#3 , 19 mar 2012 16:16

3 maand die beginnen op de eerste van de maand volgend op de maand dat u de opzeg aangetekend verzonden hebt.

Reclame

Hilde66

#4 , 23 mar 2012 16:25

Beste moderator Vandebos,
ik kan nergens in de huurwet terugvinden dat een opzeg aangetekend moet gebeuren.
Is een mail niet rechtsgeldig dan ?
(toch even erbij vermelden dat de opdracht "aangetekend" dan ook niet in het huurcontract staat,
anders was deze vraag waarschijnlijk overbodig)

Heeft de eigenaar in het geval van het contract van Graziella recht op een schadevergoeding, moest zij voor 3 jaar vertrekken ?
Zo ja, in welk artikel is dit terug te vinden in het wetboek ?

Alvast dank voor uw reactie.

Vandebos

#5 , 23 mar 2012 19:17

Een opzeg dient wettelijk niet aangetekend te gebeuren, maar hem aangetekend verzenden geeft u als huurder het meest onweerlegbare bewijs dat u de opzeg regulier hebt gegeven. Vanuit het oogpunt uzelf te beschermen is het als huurder altijd aangeraden de opzeg aangetekend te verzenden.

De verhuurder heeft enkel tijdens de eerste drie jaar recht op een wederverhuringsvergoeding.

graziella83
Topic Starter

#6 , 25 apr 2012 10:27

dank u wel voor het antwoord, ik weet wat ik moet doen nu.

Oude Belg

#7 , 25 apr 2012 15:33

Maar is het contract wel geregistreerd?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”