geschil gepresteerde werken ,familiale kring

Njitse
Topic Starter

geschil gepresteerde werken ,familiale kring

#1 , 14 mar 2012 22:47

korte situatieschets:
Ik had een relatie (2,5j) met de dochter van een vloerder (bvba met enkel vader en moeder als zaakvoerders) .
Ik en mijn vriendin woonden samen in haar appartement tot ik na 1,5j de kans kreeg om in mijn geboortestad, waar we samen wilden gaan verhuizen ,de kans kreeg om mijn eigen appartementje te kopen.
Daar was veel werk aan. We beslisten zelf de handen uit de mouwen te steken en zo veel mogelijk zelf te doen.
We wilden zelfs ook zelf vloer enz leggen tot de moeder zei , dat vader er wel ging voor zorgen.
Ik vroeg om offerte te maken,dat deed hij niet maar kwam es kijken en dan stelde hij voor alle werk ging gratis te doen en enkel materiaal moest betaald worden.
Voor we al aan vloerwerken toe kwamen stelde hij voor omdat we wat vast zaten met gyprocwerken , enkele dagen te komen helpen tijdens de eindejaarsperiode 2010, bij vriesweer , wanneer hij toch geen vloeren kon leggen, dit kwam hij doen .
in de maanden maart-april '11 kwam hij de vloeren leggen en fiaences zetten als hij tijd had.toen de werken nog bezig waren maar de vloer al gelegd was stelde ik voor reeds de tegels te betalen om hem financieel niet mee te belasten. Ik kreeg factuur voor tegels en lijm en daarop stond x aantal tegels + x aantal zakken lijm + een briefje met detail van soort tegels en lijm en erbij geschrven in potlood leveren en plaatsen +adres. Dit werd betaald.
Vervolgens werkte hij de badkamer af en 1juni trekken we in het appartement in . 2 weken later beslist vriendin de relatie te verbreken en begin juli wordt al haar inboedel opgehaald .
2 weken later krijg ik de factuur van rest van materiaal + werkuren van november , december '10 en maart- april'11. samen +-€ 4500
Ik protesteer de factuur aangetekend ,krijg een brief terug van hun advocaat voor te betalen tegen bepaalde datum of dagvaarding.
Vervolgens nog antwoord gestuurd aangetekend , enkel dagvaarding teruggekregen.
Naar advocaat gestapt die heeft mijn besluiten opgemaakt, ik kreeg hun besluiten terug ,waarin ze repliceren dat er een mondelinge overeenkomst was dat wanneer de relatie verbroken werd de kosten in regie dienden worden betaald , en dat de rest er niet toe doen vermits het enkel mijn eigendom is. Wat is jullie idee hier over.Hoe schatten jullie mijn kansen in.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njitse
Topic Starter

#2 , 14 mar 2012 22:51

er nog bij vertellen dat ik wel al sedert de eerste correspondentie een compromis heb gevraagd en zeker de materiaalkosten +-1500€ niet betwist en wil betalen. heb ook afgesproken met mijn raadsman deze som te storten voor de zaak voorkomt . vraag naar compromis werd steeds van tafel gegooid .

j.demoor

#3 , 16 mar 2012 08:49

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen....”(Burgerlijk Wetboek).
en
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘dat er een mondelinge overeenkomst was dat wanneer de relatie verbroken werd de kosten in regie dienden worden betaald ‘

Vorder van tegenpartij het bewijs van die bewering die u ontkent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2012 19:10

Hoe groot is het gevorderde bedrag ...waren er getuigen en is getuigenbewijs mogelijk wel toegelaten?
http://ec.europa.eu/civiljustice/eviden ... bel_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.meritius.be/newsletters/News ... er2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PS Onze prof zei indertijd dat er nooit zoveel gelogen werd als bij een geding beslissende eed. :wink:

Njitse
Topic Starter

#5 , 19 mar 2012 12:07

ten eerste was er van de werken geen overeenkomst op papier , offerte of dergelijke.
en de mondelinge overeenkomst die er zou zijn volgens hem , ik vraag me echt af waar hij die bewijzen zou halen .
de enigen die ooit bij gesprekken over of uitvoering van de werken waren ,was zijn dochter of zijn vrouw

Njitse
Topic Starter

#6 , 19 mar 2012 12:13

gevorderde bedrag in totaal kleine 5000€

Terug naar “Aanneming”