ingebrekestelling keukenbouwer

canodo
Topic Starter

ingebrekestelling keukenbouwer

#1 , 18 mar 2012 10:47

Geachte,

Begin 2011 bestelde ik een merk-keuken bij een plaatselijke keukenbouwer.
Voorschot betaald, 1 week voor plaatsing vertelde hij mij dat hij deze keukens zelf maakte en niet bestelde bij het merk.
Op zich geen probleem als het maar in orde is.
In mei 2011 keuken geplaatst en alles betaald, het zag er goed uit (ben zelf niet handig aangelegd).
Nu, 10 maanden later beginnen er ons toch zaken op te vallen die niet netjes zijn :

- gebruikte plaatmateriaal is het allergoedkoopste.
- openingen tussen de deuren zijn niet gelijk
- 1 deur van uittrekkast sleept tegen de oven
- de werkbladen liggen niet mooi recht, maar liggen golvend
- smerige silicone rond de spoelbak.

Op de factuur staat wel degelijk over welke merk-keuken het gaat.

Kan ik de keukenbouwer nu nog in gebreke stellen?
Zou ik eventueel de firma van waar de keuken normaal zou komen ook eens inlichten?
Wat kan ik verder doen indien hij niet zou reageren op mijn aangetekend schrijven?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2012 11:38

Neem kontakt op met de direktie merkkeuken zelf. Vraag hun om eens te komen kijken naar de kwaliteit van "hun" merkkeuken. Zij zullen op hun beurt dan de plaatselijke schrijnwerker wel aanpakken voor fraude Op de offerte werd geschreven dat de keuken van merk X zou zijn, en dat staat ook zo op hun faktuur, terwijl er eigenlijk een eigengemaakte keuken werd geleverd, van goedkoop materiaal en bijna zeker voor een veel lagere fabrikatieprijs. Aannemer steekt hier waarschijnlijk een mooi en dik centje in eigen zak, terwijl jij de prijs van een merkkeuken hebt betaald.

ganapathi tantra

#3 , 18 mar 2012 12:33

Je zou het idd zo kunnen spelen Mava maar is dit niet allemaal een beetje vijgen na pasen ?
TS maakt mijn inziens zware fout door niet eerder te reageren. Al van in het begin had hij zijn kontrakt opnieuw moeten negocieren
en vooraf de volledige betaling ook moeten opleveren of nazien
Nu worden eigenlijk non argumenten gebruikt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Justiceseeker

#4 , 18 mar 2012 12:36

Geachte,

Begin 2011 bestelde ik een merk-keuken bij een plaatselijke keukenbouwer.
Voorschot betaald, 1 week voor plaatsing vertelde hij mij dat hij deze keukens zelf maakte en niet bestelde bij het merk.
Op zich geen probleem als het maar in orde is.
In mei 2011 keuken geplaatst en alles betaald, het zag er goed uit (ben zelf niet handig aangelegd).
Nu, 10 maanden later beginnen er ons toch zaken op te vallen die niet netjes zijn :

Op de factuur staat wel degelijk over welke merk-keuken het gaat.

Kan ik de keukenbouwer nu nog in gebreke stellen?
Zou ik eventueel de firma van waar de keuken normaal zou komen ook eens inlichten?
Wat kan ik verder doen indien hij niet zou reageren op mijn aangetekend schrijven?

Dank bij voorbaat.
U heeft recht op twee jaar garantie doch bent verbonden aan bepaalde voorwaarden (zoek verder op het forum boven rechts onder "geavanceerd zoeken" met de zoekwoorden "waarborg, garantie," of zoek op de site van het ministerie FOD Economische zaken onder http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat Mava schrijft kan U eveneens doen doch dit is merkelijk niet voldoende maar kan wel als "drukmiddel" werken om de merkleverancier stappen te laten ondernemen langs zijn kant. Hopelijk heeft U géén geschrift getekend dat U destijds akkoord ging met: "1 week voor plaatsing vertelde hij mij dat hij deze keukens zelf maakte en niet bestelde bij het merk.
Op zich geen probleem als het maar in orde is"?

U zal de leverancier vooreerst "aangetekend" in gebreke moet stellen (het is dus een officiële klacht) met opsomming van alle klachten. Kopie via gewone post en kopie voor uw dossier. Schrijf in uw klacht dat U een termijn geeft van X dagen of weken om te reageren zoniet U naar de rechtbank stapt. Maak duidelijke foto's en stuur ze hem via mail.

Wacht de reacties af binnen de door U vooropgestelde termijnen. Welke reactie U ook krijgt, noteer en bevestig deze onmiddellijk "aangetekend" om sporen achter te laten. Reageert tegenpartij niet dan zal de rechter in een mogelijk geding daar nota van nemen in zijn/haar feitelijke appreciatie. Indien U een rechtbijstandsverzekering heeft afgesloten als consument destijds, onderzoekt U best of deze kan worden aangesproken.

Justiceseeker

denlowie

#5 , 18 mar 2012 14:18

Ik zou er toch niet te veel centen insteken want de gebreken had je bij de oplevering duidelijk kunnen zien !!
Zoals je zelfs schreef
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantra

#6 , 18 mar 2012 14:46

Justiceseeker, minder goede esthetische uitvoeringen vallen spijtig genoeg niet onder de voorwaarden van garantie en bovendien betreft het hier geen
goed zoals dat valt onder de garantievoorwaarden van consumptiegoederen. 2 jarige garantie telt UITSLUITEND voor consumentengoederen

Door het betalen van de volledige factuur heeft de TS zich in een positie gesteld waardoor blijkt dat hij/zij akkoord was met de uitvoering.

Voor TS: u kan zich richten naar de "merkkeuken" maar als zij daar geen zaak van maken staat u nergens.Er is namelijk geen enkel contractueel verband tussen u en deze merknaam U zal dan moeten bewijzen dat datgene wat u werd geleverd niet overeenkomt met uw factuur. Maar zoals ik zei hebt u eigenlijk de situatie al versleuteld door de factuur volledig en zonder enige voorbehoud te betalen.

Is deze situatie acceptabel ? Neen maar wat ga je beginnen nu het kalf verdronken is

canodo
Topic Starter

#7 , 19 mar 2012 07:57

Beste,

Jullie hebben volledig gelijk als je zegt dat we nu al een jaar verder zijn en ik bij oplevering alles betaald heb.
Nu, niet alles was direct zichtbaar.
- De kwaliteit van plaatmateriaal kan je als leek niet herkennen.
- Het slepen van de deur tegen de oven is nadien gekomen
- evenals het golvend werkblad, dit zou zijn door het zetten van het hout.
- De silicone was transparant en netjes, na 10 maanden gebruik komt deze geel en zie je de fouten.

Ik zal er inderdaad geen geld insteken, maar wilde wel even weten of er eventueel nog iets aan te doen was.

Ik zal eerst en vooral de fabrikant van de merk-keuken eens contacteren en mijn factuur doorsturen.
Zo kunnen zij eventueel zien of de codes die gebruikt zijn wel degelijk van hun merk komen.
Zowel mijn offerte en factuur spreken over het merk, niets over namaak.

En, je kent het zelf ook wel, eens je een fout gezien hebt, ontdek je er steeds meer en zit je er ook steeds naar te kijken.

Van zodra ik iets van de merk-keuken gehoord heb, laat ik u iets weten.

Bedankt voor uw antwoorden!

Justiceseeker

#8 , 19 mar 2012 09:16

Justiceseeker, minder goede esthetische uitvoeringen vallen spijtig genoeg niet onder de voorwaarden van garantie en bovendien betreft het hier geen
goed zoals dat valt onder de garantievoorwaarden van consumptiegoederen. 2 jarige garantie telt UITSLUITEND voor consumentengoederen

Door het betalen van de volledige factuur heeft de TS zich in een positie gesteld waardoor blijkt dat hij/zij akkoord was met de uitvoering.

Voor TS: u kan zich richten naar de "merkkeuken" maar als zij daar geen zaak van maken staat u nergens.Er is namelijk geen enkel contractueel verband tussen u en deze merknaam U zal dan moeten bewijzen dat datgene wat u werd geleverd niet overeenkomt met uw factuur. Maar zoals ik zei hebt u eigenlijk de situatie al versleuteld door de factuur volledig en zonder enige voorbehoud te betalen.

Is deze situatie acceptabel ? Neen maar wat ga je beginnen nu het kalf verdronken is
Onzin! Een keuken blijft roerend. M.a.w de garantie van 2 jaar is van toepassing precies zoals ik boven schreef.

Zoals TS nog vandaag schrijft, kan men onmogelijk gebreken vaststellen bij levering. Als deze naar de oppervlakte komen één jaar nà installatie dient de leverancier er gevolg aan te geven. Pure esthetische fouten dient men op te merken bij levering tenzij ook de materialenfouten pas nà een aantal weken of maanden zichtbaar worden en dan dient de leverancier evenzeer gecontacteerd.

Ik raad aan "officieel" in gebreke te stellen.

Justiceseeker

Redrum

#9 , 19 mar 2012 09:31

En ook dit is naast de kwestie: het al dan niet betaald zijn van een factuur heeft geen enkele betekenis voor de garantiewetgeving.

Wel is het zo dat na 6 maanden de bewijslast verschoven is naar de consument: dat maakt het voor de TS wel iets lastiger.

ganapathi tantra

#10 , 19 mar 2012 10:58

Onzin! Een keuken blijft roerend. M.a.w de garantie van 2 jaar is van toepassing precies zoals ik boven schreef.

Zoals TS nog vandaag schrijft, kan men onmogelijk gebreken vaststellen bij levering. Als deze naar de oppervlakte komen één jaar nà installatie dient de leverancier er gevolg aan te geven. Pure esthetische fouten dient men op te merken bij levering tenzij ook de materialenfouten pas nà een aantal weken of maanden zichtbaar worden en dan dient de leverancier evenzeer gecontacteerd.

Justiceseeker

ik vrees dat u de formulering roerende en onroerende zaken eens dringend moet gaan herlezen. Op de website van bvb habitos en livios zijn die klaar en duidelijk en juridisch correct. Als u keukenkastjes los op pootjes tegen de muur staan dan kunt ge dat nog denken. Maar dat u hangkasten in de lucht blijven zweven zal wel geen waar zijn. Die zullen wel ergens vasthangen. En zijn het nu materiaal fouten of esthetische fouten want uw laatste zin probeert de 2 te combineren en dat lukt mijn inziens toch niet

En vooraleer men het vergeet. Dit is een discussie die voorvalt in kader van een aannemingsovereenkomst niet in het kader van de verkoop van een consumer good. Er is tussen die beiden een groot verschil.

Justiceseeker

#11 , 19 mar 2012 14:07

Justiceseeker
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik vrees dat u de formulering roerende en onroerende zaken eens dringend moet gaan herlezen. Op de website van bvb habitos en livios zijn die klaar en duidelijk en juridisch correct. Als u keukenkastjes los op pootjes tegen de muur staan dan kunt ge dat nog denken. Maar dat u hangkasten in de lucht blijven zweven zal wel geen waar zijn. Die zullen wel ergens vasthangen. En zijn het nu materiaal fouten of esthetische fouten want uw laatste zin probeert de 2 te combineren en dat lukt mijn inziens toch niet

En vooraleer men het vergeet. Dit is een discussie die voorvalt in kader van een aannemingsovereenkomst niet in het kader van de verkoop van een consumer good. Er is tussen die beiden een groot verschil.
Ik denk dat U grondig fout zit:

- roerend kan gerust vastzitten aan de muur doch zolang het géén "stabiliteitsprobleem" veroorzaakt, blijft het roerend. Dit geval voor de wetgever. Er moeten dan normaliter géén muren verwijderd of bijgebouwd worden (of incorporatie). In dit geval geldt duidelijk de 2 jaar-waarborg.

-U moet een onderscheid maken tussen "schoonheidsfouten" (silicone in dit geval bij de plaatsing), schoonheidsfouten bij het installeren welke normaliter direct zichtbaar zijn (een deur sluit verkeerd of boven of onder de opening), werkelijke materiaalgebreken die pas opvallen na een zekere tijd (golvende platen, afwerking van het materiaal dat los komt), enz. Goedkoop materiaal of niet, is niet ter zake.

Maar blijven we bij de zaak... : als we uw redenering zouden moeten volgen, dan kan in uw uitleg de klant géén garantie genieten omdat het voor U "onroerend" is...? Dus dan geniet hij O,O waarborg?
Sinds wanneer?
Toon mij één wet in die richting, rechtsleer, doctrine, vonnis, arrest?
En moet hij doodgewoon maar aannemen omdat het OK leek bij de levering? En maar moet aannemen want betaald,
wat h-e-l-e-m-a-a-l "ridicuul" is.

Elk product heeft een veronderstelde "levenscyclus". De wetgever heeft de consument hierbij willen beschermen en maar normaal ook.

U bent natuurlijk vrij te denken wat U wil... .

Justiceseeker

mava105

#12 , 19 mar 2012 16:44

[- roerend kan gerust vastzitten aan de muur doch zolang het géén "stabiliteitsprobleem" veroorzaakt, blijft het roerend. Dit geval voor de wetgever. Er moeten dan normaliter géén muren verwijderd of bijgebouwd worden (of incorporatie).
Dus een bad, WC, lavabo of zelfs CV ketel of boiler zijn roerend door bestemming!!!!!!! Want je zou ze kunnen wegnemen zonder de stabiliteit van het gebouw in gevaar te brengen. Waar heb jij dat opgevangen?

http://vrg.ugent.be/studentencursussen/ ... enrecht%20(Diether%20Vandenbussche" onclick="window.open(this.href);return false;)%202008-2009.pdf

ganapathi tantra

#13 , 19 mar 2012 18:49

wees gerust justiceseeker ik ga niet veel nadenken over wat u hierboven laatst hebt geschreven dat lijkt mij het veiligste ook

canodo
Topic Starter

#14 , 20 mar 2012 07:51

Beste,

Ik zie dat hier een serieuze discussie ontstaat over wel of niet, dit was ook niet de bedoeling,
waarvoor mijn excuses.
Dus de merk-leverancier is op de hoogte gesteld en ik wacht nog op zijn antwoord.
Hierna ga ik persoonlijk naar de keukenbouwer.
Onderneemt deze niets dan stel ik hem in gebreke.
Een brief schrijven kost me geen cent.
Zoals gezegd zal ik daar geen advocaten voor aanstellen,
tenzij mijn rechtsbijstand daarvoor ook dienst doet (dit moet nog nagevraagd worden).

Bedankt voor de vele uitleg.

Terug naar “Aanneming”