problemen met de eigenaars

steppie
Topic Starter

problemen met de eigenaars

#1 , 14 jun 2007 16:46

hallo
op 6 februari hebben wij een compromis ondertekend waarin er stond dat er er voorschot van 10% moest betaald worden
echter door omstandigheden is het voorschot nooit betaald geweest
maar hebben we wel alles dus het totale bedrag van het huis plus notariskosten enz via bankcheque betaald rond eind mei dus voor het verstrijken van de 4 maanden
zo ook hebben wij de akte bij hun advocaat gaan ondertekenen want die willen ons niet meer zien
maar nu weigeren de eigenaars de akte ook te tekenen en roepen ze ons voor de rechtbank om het contract te ontbinden of een schadevergoeding te betalen omdat wij dat voorschot niet hebben betaald
waar hebben zij recht op en waarop wij?
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 14 jun 2007 17:03

u heeft allesinds recht op de naleving van het contract. Indien u aan de rechter toont dat u dit voorschot wilt betalen dan wordt er voorrang gegeven aan de uitvoering van het contract.

Tenzij, er een uitdrukkelijk ontbindend beding in staat die vermeldt dat door het niet tijdig betalen van het voorschot het contract ontbonden kan worden.

Wat zij nu doen is de exceptie van niet-uitvoering, dat is een technische term die zoveel wilt zeggen als "als gij uw verplichtingen niet nakomt, dan wij ook niet". Dus het is belangrijk voor u om dit voorschot te betalen, dan bent u in recht en dan is het aan hun om hun verplichtingen na tekomen.

steppie
Topic Starter

#3 , 14 jun 2007 17:09

maar wij hebben ondertussen al alles betaald via bankcheque aan de notaris
dus zowel het vorrschot als de rest van de koopsom
maar die willen nu niet tekenen omdat het volgens hen te lang geduurd heeft

Reclame

YoeriS

#4 , 14 jun 2007 17:18

Hoelang heeft het dan geduurd?
En staat er iets in het contract bij het voorschot, wanneer het betaald zou moeten geweest zijn?

Het is ook belangrijk of er een uitdrukkelijk ontbindend beding in de overeenkomst staat, die bepaalt dat bij niet-betaling het contract van rechtswege wordt ontbonden. Dit is minder in uw geval, want dan zijn zij in hun recht en kunnen ze de ontbinding + schadevergoeding eisen.

Als dit er niet instaat, dan heeft de rechter de bevoegdheid om een voorstel te doen. Meestal gaat hij niet de ontbinding inwilligen, zeker niet omdat u uiteindelijk toch al het voorschot heeft betaald. Wat hij wel kan doen is u een respijt toekennen voor eventueel verdere betalingen en een schadevergoeding toekennen aan de verkoper.

Maar een ontbinding zal er niet direct inzitten als het van de rechter afhangt, dit is wel anders als er een uitdrukkelijk ontbindend beding in het contract staat.

steppie
Topic Starter

#5 , 14 jun 2007 17:24

we hebben het volledige bedrag dus voorschot plus de rest eind mei betaald en dan hebben wij ook de akte getekend
het voorschot moest normaal binnen de 10 dagen na het ondertekenen van de compromis betaald worden
volgens mij staat er enkel in als de akte na 4 maanden nog niet getekend is is de eigenaars een schadevergoeding van 10& kunnen eisen als de verkoop niet doorgaat idemdito voor ons
maar wij willen het huis en hebben het ook betaald

YoeriS

#6 , 14 jun 2007 17:31

Op basis van uw informatie kan ik afleiden dat het uitdrukkelijk ontbindend beding dus (nog) niet van toepassing is.
Zij hebben u niet in gebreke gesteld, en u heeft ondertussen al heel de som betaald.

Dus het lijkt mij dat u zich aan het contract heeft gehouden en is de verkoper gehouden aan zijn leveringsplicht.
Meer zelfs, indien hij weigert zijn verplichtingen uit te voeren dan heeft u recht om aan de rechter te vragen ofwel
1: uitvoering in natura (dus de overeenkomst nakomen)
2: ontbinding van de overeenkomst (alle kosten worden u terugbetaald
In beide gevallen heeft u ook nog eens recht op schadevergoeding.

Dus moest hij naar de rechter stappen, aarzel zeker niet om UW rechten te gebruiken en dus uitvoering in natura te eisen + schadevergoeding.

PS: Ree?le data zou wel meer uitsluitsel kunnen geven, dus datum van tekenen van de koopovereenkomst, datum tekenen bij de notaris.
Het is ook altijd moeilijk om advies te geven via dit medium, ik zie namelijk het contract niet. Dus om echt zeker te zijn ga je best naar een jurist bij u in de buurt.

steppie
Topic Starter

#7 , 14 jun 2007 18:21

ok bedankt
vanavond gaat mijn vriend samen aan tafel met beide advocaten om eens naar hun eis te luisteren
maar ik zeg ook dat zij nergens recht op hebben
ik laat je nog iets weten
groetjes

YoeriS

#8 , 14 jun 2007 18:27

zeker doen :)
Ik hoop dat ik je toch wat heb verdergeholpen.

Terug naar “Kopen”