Bod uitbrengen op nieuwbouw huis

ikke48
Topic Starter

Bod uitbrengen op nieuwbouw huis

#1 , 13 jun 2007 23:28

Hallo,
Wij hebben via email een bod uitgebracht op een huis via email. Hierin staat enkel vermeld dat we een bod uitbrengen gedurende een bepaalde periode op het betreffende huis en onze identiteit.

Op de site van de makelaar staat het huisje nu als optie maar hebben we nu met dit bod per mail het huis ook gekocht of is dit meer een verbintenis dat de makelaar het huisje niet verkoopt aan andere gegadigden gedurende de geldigheidsperiode van het bod?
Is een bod per email rechtsgeldig als er nergens geen handtekening vermeld staat?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groeten,
Ikke48

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 14 jun 2007 12:07

In principe is er geen koop zolang uw bod niet werd aanvaard door de verkoper, of door de makelaar indien deze daartoe een mandaat heeft.

In ieder geval moet u daarvan uitdrukkelijk op de hoogte gesteld worden.

Ik neig naar de stelling dat een bod via mail niet bindend is gezien er geen handtekening is (zelfs een bod per fax is betwist).

Ik zou u aanraden de makelaar te contacteren voor concrete afspraken.

ikke48
Topic Starter

#3 , 14 jun 2007 13:14

Beste,

Dank u voor uw advies. De verkoper heeft het bod aanvaard en heeft een verkoopsovereenkomst opgesteld maar we hebben nog niet getekend.

Wilt dit zeggen dat we in principe door het bod per mail nog kunnen afstappen van de koop van het huisje indien we dit zouden wensen en kan de verkoper hiervoor een schadevergoeding eisen?

Indien de schatting van het huis laat uitschijnen dat het huis minder waard is dan we hebben geboden, kunnen we dan een lagere prijs bekomen of de koop van het huis annuleren?

Alvast bedankt,
Mvg,
Ikke48

Reclame

YoeriS

#4 , 14 jun 2007 16:21

U heeft nog geen koop aangegaan. Dat zou immers impliceren dat er u een aanbod (d.m.v. een ontwerp-contract) werd gedaan waarop u instemde. Dit is niet gebeurd en ik beschouw uw situatie enkel als een "voorbespreking in de pre-contractuele fase"

Dit is niet echt geregeld in de wet, maar de rechtspraak heeft hierover een consistente mening. Als u de tegenpartij schade berokkent door op een foutieve manier de onderhandelingen af te breken (ruime interpretatie) kan de rechter u een schadevergoeding doen betalen op grond van art. 1382-1383 B.W.

De belangrijkste raad die ik u hier kan geven is, wees correct en verdwijn niet in het "niets" t.o.v. de verkoper. Laat hem altijd uitdrukkelijk weten per aangetekende brief dat u niet meer ge?nteresseerd bent in het huis en motiveer met enkele redenen (te ver van het werk, scholen, ...). Hou ook een dubbeltje van deze brief bij zodat u het later bij betwisting kunt voorleggen.
Dit zou een eventuele schadevergoeding kunnen beperken omdat u geen kwade bedoelingen had tov de verkoper.

mvg

Yoeri

Lex

#5 , 15 jun 2007 08:25

Is een bod per email rechtsgeldig als er nergens geen handtekening vermeld staat?
Art.2281. Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd....Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322(=onderhandse akte), dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.(Burgerlijk wetboek)

De tekst in cursief is enkel ter info!

ikke48
Topic Starter

#6 , 15 jun 2007 11:13

Wilt u daarmee zeggen dat we onder dit bod uit kunnen zolang hier geen handtekening op staat?
Kan er een schadevergoeding gevraagd worden als we het huisje niet wensen aan te kopen?

Groeten,
ikke48

Lex

#7 , 15 jun 2007 11:18

Quote J. Demoor in http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=3314

89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

YoeriS

#8 , 15 jun 2007 11:37

Ik denk niet dat die "vage e-mail' gelijkgesteld kan worden met een voor-ontwerp contract, een voor-ontwerp contract impliceert immers dat alle bestanddelen er al inzitten en slechts nog aanvaard moeten worden door de tegenpartij.

Ik denk dat hier enkel sprake is van een pre-contractuele fase die enkel recht op schadevergoeding heeft wanneer de onderhandelingen incorrect zijn be?indigd en dit op basis van art 1382-1383 B.W.

In ieder geval is dit een moeilijke kwestie omdat het "op het randje van is"

ikke48
Topic Starter

#9 , 17 jun 2007 23:10

Stel nu dat we een compromis aangaan om het huisje te kopen, kunnen we dan bepaalde zaken in het compromis opnemen? bv:

-) het verkrijgen van een lening bij de bank
-) het verkocht krijgen van onze woning voor een bepaalde datum aan een bepaald bedrag om de aankoop van de nieuwe woning te bekostigen
-) geen voorschot dienen te betalen
-) een clausule om indien de schatprijs van het huis afwijkt van het geboden bedrag de prijs x% te laten zakken

Kan de verkoper deze voorwaarden weigeren? Men kan ons tenslotte toch niet verplichten een document te ondertekenen met zaken in waarmee we in akkoord gaan?

Alvast bedankt,
Mvg,
Ikke48

YoeriS

#10 , 17 jun 2007 23:20

Ja, dit kunt u allemaal in het contract opnemen. Partijen hebben immers contractvrijheid en zolang er niet aan dwingende wetten of aan de openbare orde/goede zeden wordt geraakt is alles toegelaten in het contract.

Maar de verkoper hoeft daarom nog niet akkoord te gaan met die voorwaarden, dus het kan zijn dat de verkoop niet doorgaat als jullie het niet eens worden over de voorwaarden.

PS: Wat die lening van de bank betreft, dit komt vaak voor en dit is een Koop onder Opschortende Voorwaarde. De koop gaat slechts door wanneer de lening verkregen is, wanneer de lening niet wordt verkregen wordt de koop opgeschort.

ikke48
Topic Starter

#11 , 20 jun 2007 16:01

Dank voor uw antwoord. Is het ook niet zo dat beide partijen zich "fair" dienen te gedragen bij de onderhandelingen? Wat verstaat men juist daaronder?

alvast bedankt,

Mvg,
Ikke48

YoeriS

#12 , 20 jun 2007 16:09

dat is een feitenkwestie die wordt beoordeeld door de feitenrechter, in het algemeen moogt ge hieronder verstaan dat beide partijen zich tegenover elkaar respectvol en voorzichtig gedragen.

ikke48
Topic Starter

#13 , 22 jun 2007 16:10

Indien we weigeren het compromis te tekenen omdat we niet akkoord gaan met de voorwaarden (verkoper wilt geen opschortende voorwaarden aanvaarden zoals het verkrijgen van een lening), wordt het bod per mail dan als een 'vervangend' compromis aanzien? We moeten dus eigenlijk akkoord gaan met iets dat ons niet aanstaat en worden dus gedwongen om elke voorwaarde van de verkoper te aanvaarden??

Alvast bedankt!

ikke48
Topic Starter

#14 , 11 jul 2007 14:33

Hallo,

Allemaal hartelijk dank voor julie hulp.
Dankzij onze advocaat zijn we weer wat wijzer geworden.

De makelaar is iemand die ons sterk onder druk heeft gezet maar uiteindelijk hebben we niks getekend en IS ER DUS GEEN KOOP. Laat u a.u.b niets wijsmaken, als je niet akkoord bent met de voorwaarden kan u niks opgedrongen worden en moet je niets tekenen.

Er is sinds 21/jun/2007 een nieuwe wet die een uitbreiding van je recht als consument voorziet naar onroerend goed, je hebt dus 7 DAGEN DE TIJD OM AF TE ZIEN VAN EEN ONDERTEKEND COMPROMIS.

Zelf hebben we nare ervaringen overgehouden aan de makelaar, deze wou ons iets doen tekenen WAAR WE ECHT NIET MEE AKKOORD WAREN dus laat u niets wijsmaken, ga op tijd naar een advocaat!

We hebben echt de indruk dat er veel makelaars zijn die snel geld willen verdienen (4 op 5 is zelfs niet in orde met de wetgeving!!!) dus laat je niet afdreigen want dat is het enigste waar ze goed in zijn! Een bende haaien is een beter woord dan 'makelaar' want dit neigt meer naar criminele activiteiten toe!!

Groeten, Ikke48

dieke

#15 , 12 jul 2007 07:27

Beste Ikke48

Omdat ik best geschrokken ben van uw bewering ivm een zgn nieuwe wet, opende ik hierover een topic onder 'actuele thema's'.

Even een totaal non-juridische opmerking, geoorloofd lijkt mij, aangezien u ook zonder enige verwijzing naar de juiste wettekst dingen poneert.

Puur menselijk dus: ik begrijp uw frustratie ivm de verkoop via immokantoren maar ik wil erop aandringen dat u bij de verkoop van onroerend goed ook de belangen van de werkelijke verkoper niet uit het oog verliest (de eigenaar dus). Als ik lees dat u allerlei voorwaarden in een compromis wil laten plaatsen, zoals o.a. het verkrijgen van een hypothecaire lening, vraag ik me af met welke goede bedoelingen u zelf een bod uitbrent op een onroerend goed. Het kan en mag niet de bedoeling zijn dat kopers onbezonnen beginnen aan het avontuur van de aanschaf van een onroerend goed. Het al dan niet kunnen verkrijgen van een lening bijvoorbeeld, is in mijn ogen iets wat een koper met gemak op voorhand kan weten.

Terug naar “Kopen”