Onbewoonbaar verklaard

Paurths
Topic Starter

Onbewoonbaar verklaard

#1 , 14 mar 2012 08:17

Als Wonen Vlaanderen een woning onbewoonbaar verklaart, krijgt de eigenaar dan nog 6 maanden tijd om een herstelling uit te voeren waardoor deze terug bewoonbaar wordt, en je dus als huurder 6 maanden in een onbewoonbare woning moet doorbrengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 mar 2012 08:29

Een door de burgemeester onbewoonbaar verklaarde woning (Wonen Vlaanderen geeft enkel een advies van onbewoonbaarheid !!) daar krijgt de eigenaar idd. nog geruime tijd om alles in orde te brengen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Paurths
Topic Starter

#3 , 14 mar 2012 08:41

Dus daar blijf je dan gewoon aan vastzitten?
Of kan je dan via de vrederechter ontbinding van het huurcontract vragen? (om redenen die duidelijk zijn)
Gaan vrederechters hierin mee over 't algemeen, of eerder tegen?

Reclame

JohnD

#4 , 14 mar 2012 09:19

Een woning trachten onbewoonbaar te verklaren en bekomen dat de eigenaar de woning terug bewoonbaar maakt zonder je een opzeg krijgt is al heel moeilijk. Meestal krijg je dus een opzeg en is je opzegperiode voorbij eer er iets aan de woning gedaan is door de eigenaar. De procedure is lang en de eigenaar krijgt alle kansen en tijd die nodig is om te "tonen" dat hij van goede wil is, zonder dat er soms zelfs effectief iets door hem gedaan word. Ik zou je de stappen kunnen beschrijven die ik meegemaakt heb om een door de woondienst Vlaanderen onbewoonbaar verklaarde woning dus "effectief" onbewoonbaar te laten verklaren door de burgemeester (want dat is de enige "echte" onbewoonbaarheidverklaring - nogmaals dat van wonen Vlaanderen is slechts een advies), maar ga dat hier niet uit de doeken doen omdat het de stempel "irrelevant" zou kunnen krijgen.
Of kan je dan via de vrederechter ontbinding van het huurcontract vragen? (om redenen die duidelijk zijn)
Kan je maar die kan zoals in mijn geval dat advies van Wonen Vlaanderen gewoon naast zich leggen.
Ook moeilijk te zeggen, de ene VR is de andere niet en hebben soms volledig verschillende meningen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Paurths
Topic Starter

#5 , 14 mar 2012 09:31

Een woning trachten onbewoonbaar te verklaren en bekomen dat de eigenaar de woning terug bewoonbaar maakt zonder je een opzeg krijgt is al heel moeilijk. Meestal krijg je dus een opzeg en is je opzegperiode voorbij eer er iets aan de woning gedaan is door de eigenaar. De procedure is lang en de eigenaar krijgt alle kansen en tijd die nodig is om te "tonen" dat hij van goede wil is, zonder dat er soms zelfs effectief iets door hem gedaan word. Ik zou je de stappen kunnen beschrijven die ik meegemaakt heb om een door de woondienst Vlaanderen onbewoonbaar verklaarde woning dus "effectief" onbewoonbaar te laten verklaren door de burgemeester (want dat is de enige "echte" onbewoonbaarheidverklaring - nogmaals dat van wonen Vlaanderen is slechts een advies), maar ga dat hier niet uit de doeken doen omdat het de stempel "irrelevant" zou kunnen krijgen.
Kan je maar die kan zoals in mijn geval dat advies van Wonen Vlaanderen gewoon naast zich leggen.
Ook moeilijk te zeggen, de ene VR is de andere niet en hebben soms volledig verschillende meningen.
Bedankt voor je antwoord JohnD.
Als ik me niet vergis zijn het dit jaar gemeenteraadsverkiezingen. De pers zou kunnen smullen van een vlooien-horrorverhaal waarin kinderen betrokken zijn. Om nog te zwijgen van de oppositie in de gemeente...

Ik ben altijd geïnteresseerd over dat 'irrelevante' hoor. Desnoods via PM?

JohnD

#6 , 14 mar 2012 09:42

Ik ben altijd geïnteresseerd over dat 'irrelevante' hoor. Desnoods via PM?
Nou ja moderator heeft het niet zo graag dat persoonlijke ervaringen te veel vermeld worden. Ik tracht dat dan te beperken maar kan je verzekeren dat er in totaal misschien zo'n 2 jaar zou nodig geweest zijn om de woning onbewoonbaar te krijgen. Vergeet niet dat elke partij bij elke stap kan protesteren en een nieuwe controle kan aanvragen.

Paurths
Topic Starter

#7 , 14 mar 2012 09:49

Contract korte duur, dus 3 maanden schadevergoeding als ik opstap in 't eerste jaar (staat zo in 't contract), + 3 maand opzeg en er is 3 maand huurwaarborg betaald.

Misschien kan ik beter héél deze situatie achter me laten, gewoon iets anders huren en hen tegen mij laten procederen om aan hun centen te geraken.
Ik kan dan inroepen dat de gezondheid van kinderen op het spel stond (vlooienplaag, schimmel, opstijgend vocht, electrocutiegevaar)

Niet proper, maar misschien is dat nog de enige manier om hieruit te geraken zonder compleet krankjorum te worden.
Ik vermoed dat de verhuurster dan wel weer plots op de wereld verschijnt....

JohnD

#8 , 14 mar 2012 11:22

Wat hier nog niet besproken is is dat U altijd nog een DW kan aanstellen om een en ander te laten vaststellen. Dit als bijkomende zekerheid na Wonen Vlaanderen. De kosten van die DW (~ € 250) zal u wel niet kunnen verhalen, maar kan u later als onweerlegbaar bewijs aanvoeren bij een eventuele rechtszaak waar men u zou verwijten dat een en ander niet bewezen is. Ik zou de DW wel niet op voorhand een en ander uitleggen omdat hij anders zijn kat zou sturen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2012 14:51

Contract korte duur, dus 3 maanden schadevergoeding als ik opstap in 't eerste jaar (staat zo in 't contract), + 3 maand opzeg en er is 3 maand huurwaarborg betaald..
Contract korte duur kan in principe niet opgezegd worden voor het einde van de overeengekomen duur, tenzij de overeenkomst dit toelaat.
Zomaar opstappen, is niet de overeenkomst opzeggen. De verhuurder heeft dan het recht om huur te vorderen tot op het ogenblik dat de overeenkomst op zijn vraag door de vrederechter ontbonden wordt + kan hij dan nog een wederverhuringsvergoeding van (meestal) drie maanden vorderen.

Wat kan u dan wel doen:

1. De eerste stap: de verhuurder per aangetekend schrijven in gebreke stellen voor wat er mankeert aan de woning.
2. U kan door Wonen Vlaanderen een kwaliteitsonderzoek van de woning laten doen. Het verslag van dit onderzoek wordt door de meeste rechters als een voldoende bewijs beschouwd voor de toestand van de woning.
3. Ook als wordt de woning niet onbewoonbaar verklaard door de burgemeester, op basis van het verslag van Wonen Vlaanderen kan vaststaan dat de woning niet beantwoordt aan de vereisten van de Vlaamse Wooncode en art. 2 van de Woninghuurwet.
4. Verhuurder oproepen in verzoening voor (1) ofwel ontbinding en/of nietigverklaring huurovereenkomst, met terugbetaling huurgelden of vermindering huur of (2) het uitvoeren van de noodzakelijke werken
5. Als dat niet helpt: verzoekschrift bij de vrederechter met dezelfde vordering.

U moet dan weten of u nog wil blijven wonen of niet. U kan dus eisen dat de noodzakelijke werken worden uitgevoerd en dat ondertussen de huur verminderd wordt, gelet op het mingenot dat u hebt, tot op het ogenblik dat de werken zijn uitgevoerd.

Vaak beslist de vrederechter dan om zich zelf eerst ter plaatse van de toestand te vergewissen. Eventueel stelt hij een deskundige aan.

pukje

#10 , 14 mar 2012 15:10

Wat hier nog niet besproken is is dat U altijd nog een DW kan aanstellen om een en ander te laten vaststellen.
Wat is een DW ?
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

duma

#11 , 14 mar 2012 15:17

deurwaarder

Paurths
Topic Starter

#12 , 15 mar 2012 09:35

Heb de situatie kort, héél kort geschetst aan een advocatenkantoor, en het antwoord dat ik terugkreeg was een beetje anders dan dat van de huurdersbond: In Uw geval lijkt het mij aangewezen dat U een procedure opstart in huurverbreking lastens de eigenaar.

Ik veronderstel dat ik me zal baseren op http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
om de motivatie op te maken.

Neem ik best een advocaat onder de arm, of lukt dit ook zonder?

Alle tips/goede raad zijn welkom...

Vandebos

#13 , 15 mar 2012 11:30

persoonlijk zou ik een advocaat in de arm nemen.

mary

#14 , 16 mar 2012 11:25

ik zit in zelfde geval het huis dat ik huur is wel degelijk onbewoonbaar verklaart ze zijn hier 2 maal toe inspectie komen doen
de huisbaas zal geen herstellingen doen daar ben ik zeker van,nu heb ik mijn huurwaarborg contrakt getekend en naar hem gestuurd om ook te tekenen al op 1/3/2012 nog altijd niks ontvangen eergisteren stuur ik mail met de vraag om de papieren getekend terug te sturen hij vertikt het om een antw te geven laat gewoon niks van hem horen maar ik kan toch mijn huurgeld laten opzij leggen in bank zodat hij geen huur krijgt tenslotte ik weiger niet om mijn huur te betalen maar in wacht te laten liggen ben benieuwd of hij daar mee tevreden zal zijn ik sta ik mijn volledig recht hij moet mijn waarborg ondertekenen anders zal het hem nog duur te staan komen ik ga hem niet sparen integendeel
iemand een reactie alle tips/zijn welkom
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 mar 2012 12:30

Als de woning onbewoonbaar verklaard wordt is de huurovereenkomst van rechtswege beëindigd wegens het (juridisch) tenietgaan van het voorwerp van de overeenkomst.

Van dat ogenblik kan (moet) u de woning verlaten, zonder dat u een opzegtermijn moet geven en zonder dat u enige vergoeding verschuldigd bent, tenzij de onbewoonbaarverklaring te wijten zou zijn aan de fout van de huurder.

De verhuurder kan m.i. zelfs geen bezettingsvergoeding vragen (alhoewel ik mij er van bewust ben dat een aantal rechters die wel zullen toekennen). Maar van iets wat niet verhuurd mag worden mag men geen inkomsten ontvangen. De inkomsten kunnen zelfs door de strafrechter verbeurd verklaard worden. De verhuurder heeft dus geen rechtmatig belang om een vergoeding te vorderen. Verder heeft hij ook geen schade doordat de woning bezet wordt. De woning mag niet verhuurd worden. De verhuurder zou wel schadevergoeding kunnen vorderen omdat hij de werken later kan beginnen en dus later opnieuw kan verhuren.

Terug naar “Huren”