Beroepsinschakelingstijd opnieuw doorlopen?

BlushingMermaid
Topic Starter

Beroepsinschakelingstijd opnieuw doorlopen?

#1 , 14 mar 2012 11:15

Hallo

Ik ben in juli 2011 afgestudeerd van een hogeschool, en heb mij in begin augustus 2011 ingeschreven bij de VDAB. Volgens de VDAB website duurt de beroepsinschakelingstijd 12 maanden, in mijn geval beëindigt deze dus in augustus 2012.

Mijn vraag is, stel dat ik midden augustus 2012 na afloop van de beroepsinschakelingstijd beslis (na heel veel te hebben gesolliciteerd, en geen werk gevonden te hebben), om opnieuw te gaan studeren in september 2012. Moet ik dan ná de beëindiging van die studies opnieuw een beroepsinschakelingstijd doorlopen?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 mar 2012 18:26

als het een opleiding is van hogeschool/universiteit moet je die opnieuw doorlopen, ja, tenzij je een vrijstelling kan bekomen.

Over welke opleiding gaat het

BlushingMermaid
Topic Starter

#3 , 14 mar 2012 23:42

Het gaat over de bacheloropleiding Netwerk Infrastructuur Design (informatica) van normaal gezien 4 jaar aan een nederlandse hogeschool.

Ik zal met vrij grote zekerheid veel vrijstellingen krijgen, er wordt verwacht dat ik op zijn minst 2 jaar studieduurverkorting kan bekomen. De opleiding omvat 2 stageperiodes die elk ongeveer een semester duren. Mede daarom vind ik dat deze opleiding voor mij een springplank is naar voltijds werk.

Edit: Ik heb ondertussen al wat meer informatie opgezocht.

Op deze pagina van Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen staat het volgende:
Indien je tijdens de wachttijd opnieuw gaat studeren dan vervalt meestal de reeds doorlopen wachttijd en zal je na het beëindigen van deze studies een nieuwe wachttijd moeten doorlopen.
Begin je opnieuw te studeren nadat je wachttijd is voltooid en ontving je minimum één dag een wachtuitkering, dan heb je meteen na het eindigen of stopzetten van deze studies recht op wachtuitkeringen. Je hoeft dus geen nieuwe wachttijd te doorlopen.
In deze .pdf op pagina 36 van Vrije Universiteit Brussel staat het volgende:
Als je tijdens je wachttijd opnieuw begint te studeren, vervalt meestal de reeds doorlopen wachttijd.
Heb je je wachttijd volledig voltooid en hervat je de studies, dan moet je geen nieuwe wachttijd doorlopen.
In deze .pdf op pagina 2 aan de linkerkant onder 'Inschrijving VDAB' van KAHO Sint-Lieven staat het volgende:
Als je tijdens je wachttijd opnieuw begint te studeren, vervalt meestal de al doorlopen wachttijd.
Als je opnieuw begint te studeren nadat je wachttijd volledig voltooid is, dan moet je geen nieuwe wachttijd doorlopen.
@JPV: Volgens deze bronnen hoef ik in de situatie die ik in de OP schetste, de beroepsinschakelingstijd niet opnieuw te doorlopen. Zie ik misschien iets over het hoofd, of heb je misschien meer of betere informatie dan deze bronnen?

Reclame

JPV

#4 , 15 mar 2012 09:41

Je hebt gelijk, ik was in de verkeerde veronderstelling dat je nu ging studeren. My fault.

Pas wel op met die Nederlandse opleiding, als die hier niet erkend is, kan je wel in de problemen komen. Contacteer de RVA hierover.

Terug naar “Werkloosheid”