verblijf in buitenland en adres bij vader die werkloos is?

willow
Topic Starter

verblijf in buitenland en adres bij vader die werkloos is?

#1 , 08 mar 2012 19:57

Hallo,

Ik zit met een (blijkbaar) redelijk specifieke en ingewikkelde situatie.

Ik ben momenteel alleenstaande, ontvang ziekte-uitkering. Ik zou graag over enkele maanden voor een periode (ik weet nog niet voor hoe lang, in eerste instantie denk ik aan iets tussen 6 en 12 maanden, kan ook korter of langer zijn) naar het buitenland gaan om daar vrijwilligerswerk te doen voor kost en inwoon. Omdat het waarschijnlijk voor langere tijd gaat zijn, ga ik mijn appartement opzeggen. Om in orde te blijven met de mutualiteit is het belangrijk dat ik een adres heb. Ik heb dit al aan een paar familieleden gevraagd, maar dat kan niet wegens bepaalde redenen. Dus de enige mogelijkheid die ik nu nog zie, is mijn adres bij mijn vader te zetten. Mijn vader is alleenstaande en ontvangt werkloosheidsuitkering (dat gaat ook zo blijven, aangezien hij 33% arbeidsongeschikt erkend is). Hij is akkoord dat ik mijn adres bij hem zet, op voorwaarde dat hij geen verlies van werkloosheid heeft (of, in ieder geval niet veel), wat ik uiteraard begrijp en ook wil vermijden. En dat is blijkbaar moeilijk.
Bij de vakbond en RVA zeggen ze dat hij dan naar de categorie 'samenwonende' zou overgaan, dus een bepaald bedrag minder zou krijgen. Nu zegt iemand van de RVA me vandaag in een gesprek dat dat eigenlijk ook niet klopt, want aangezien ik geen inkomen ga hebben, zou hij naar de categorie 'gezinshoofd' gaan en meer uitkering ontvangen. En dat kon niet, volgens die persoon.
Een andere persoon van de RVA zei me dat ik bewijs moet leveren van mijn bewijs in het buitenland, en dat dan mijn vader zijn uitkering als alleenstaande zou behouden, maar de organisatie waarmee ik vrijwilligerswerk ga doen is niet erkend door hen, dus die kan niet dienen als bewijs. Dan raadde ze me aan om een attest te vragen aan de wijkagent die verklaart dat ik inderdaad effectief in het buitenland verblijf. Heb naar de wijkagent gebeld met deze vraag, maar deze vertelde me dat hij dat niet mocht doen (ook al zou hij dat willen).
Dus het begint me nu te lijken dat er geen manier bestaat om naar het buitenland te gaan zonder dat mijn vader inkomensverlies zou lijden. Behalve die categorie gezinshoofd misschien, maar ik vermoed dat dat een soort van fraude is en dat daar ook sancties van kunnen komen? Ik heb zelfs zitten denken om mijn vader het bedrag dat hij maandelijks als samenwonende zou verliezen, te betalen, als 'prijs' om mijn droom te kunnen waarmaken. Maar, blijkbaar kan hij niet ingeschreven worden als samenwonende als ik geen inkomen heb, wordt hij sowieso samenwonende.

Iets anders wat ik me nu zit af te vragen, is een referentie-adres. Ik lees op verschillende plekken op internet dat dat een 'juridische fictie' is voor onder andere personen die lange tijd in het buitenland verblijven, om toch de mogelijkheid te houden om hun post ergens te laten toekomen etc, en dat je dan eigenlijk geen deel uitmaakt van het gezin officieel. Dus dat lijkt me dan dat, als ik niet officieel tot het gezin behoor, dat mijn vader dan alleenstaande blijft en ook daarnaar uitkeringen zal blijven ontvangen? Alleen, bij de RVA kennen ze dat niet echt, en geven ze me de indruk dat dat voor hen geen verschil maakt.

Het is misschien een beetje een ingewikkeld verhaal, maar wie weet of iemand hier een oplossing of andere mogelijkheid voor weet. Ik begin een beetje te wanhopen of het uberhaupt wel mogelijk gaat zijn.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 20:19

Jij ontvangt dus een ziekteuitkering omdat je blijkbaar niet kan werken, en dan ga je werken in het buitenland (al of niet betaald doet niet terzake). Dat betekend toch dat je blijkbaar toch niet zo ziek bent, dat je een uitkering moet krijgen. En dan nog proberen om domiciliefraude te plegen ook.
Goe bezig man :evil: .

willow
Topic Starter

#3 , 09 mar 2012 12:51

Excuseer?
Ik ontvang een ziekte-uitkering wegens bepaalde problemen ja. Nu begint het stilaan beter te gaan, en wil ik vrijwillig afstand doen van die uitkering om een droom te proberen waarmaken. Ik heb geen idee of dat dat in het buitenland gaat lukken, en ik weet dat als ik dan terugkom ik geen recht meer zal hebben op uitkering in het geval het weer slecht met mij zou gaan, dat risico neem ik dan maar. Ik zou evengoed hier nog een ganse periode gewoon thuis kunnen blijven zitten en niet gaan werken, dat zou veel gemakkelijker zijn maar dat wil ik dus niet. Indien ik toch niet naar het buitenland zou kunnen (wat ik nu begin te vrezen, omdat ik nergens mijn adres kan zetten) dan ga ik sowieso werk zoeken omdat ik denk dat ik dat terug aankan en omdat ik het wil proberen. Ik zie echt niet in wat daar profiteren aan is.

En domiciliefraude probeer ik al helemaal niet te plegen: als ik vertrek en geen domicilieadres heb, dan ben ik niet meer verzekerd. Gezien het feit dat ik wel degelijk gezondheidsproblemen heb, is dat niet zo verstandig, als het weer mis zou gaan en ik (vroegtijdig) weer terug moet komen en weer in het ziekenhuis beland, dan kom ik in serieuze financiele problemen. En als er in het buitenland een ongeluk zou gebeuren of zo, dan ben ik ook totaal niet verzekerd. Als jij het profiteren vind om verzekerd te willen blijven in België terwijl je in het buitenland verblijft, goed, maar ik vind dat nergens op slaan, het is hetgeen ze mij bij de mutualiteit zelf aangeraden hebben, wat andere mensen ook doen die bv langdurig gaan reizen. (en terwijl ik weg ben blijf ik ook gewoon mijn bijdragen aan de mutualiteit betalen, dus niets profiteren)

Ik ben dus gewoon op zoek naar een manier om mij bij iemand (momenteel dus vooral mijn vader) te kunnen domicilieren zonder dat hij inkomensverlies lijdt. Als hij met iemand samenwoont die geen inkomen heeft en er niet eens is, is dat ook niet de bedoeling dat hij massa's minder heeft, hij heeft het nu soms al moeilijk om rond te komen. Zoals ik hierboven schreef, als ik zeker ben dat mijn vader geen buitensporig groot bedrag zou verliezen, ben ik zelfs bereid om hem dat te vergoeden, ook al zal ik zelf geen inkomen hebben. Ik ben niet op zoek naar manieren om te foefelen, maar net om alles correct te doen, maar wel zonder andere mensen schade te berokkenen omwille van iets wat ik wil (anders zou ik ook niet mijn volledige verhaal heel eerlijk tegen zowel de RVA, mutualiteit als gemeente gaan vertellen, moest ik iets te verbergen hebben, nietwaar?)

En wat dat goed "goed bezig" betreft. Ja, als je al jaren psychische problemen hebt, na jaren therapie en een paar jobs jezelf weer iets beter op de rails krijgt, en dan ervoor kiest om iets te gaan doen waardoor je hoopt dat het je kan helpen om verder te groeien (zonder daarvoor ook maar een euro van de staat te ontvangen), terwijl je weet dat dat evengoed fout kan gaan, ja, dan ben ik zo slecht niet bezig denk ik nee.

Ik hoopte dat hier misschien iemand iets zou weten hoe ik dit kan oplossen, niet om hier meteen verwijten naar mijn kop te krijgen, ik weet zelf dat ik niet verkeerds doe. En of ik al dan niet ziek ben, daar zal mijn dokter wel over oordelen, dat moet jij daar vanchter je computer niet voor mij doen.

Reclame

willow
Topic Starter

#4 , 09 mar 2012 13:34

Dus ja, om mijn vraag misschien wat simpeler te stellen (indien er mensen zijn die me niet meteen gaan afschrijven als profiteur of fraudeur): mijn vader is alleenstaande en werkloos. Indien ik mijn adres bij hem zou zetten, terwijl ik zelf in het buitenland verblijf en totaal geen inkomen ga hebben, weet iemand of mijn vader dan onder de categorie samenwonende of gezinshoofd zou vallen? (als ik zelf logisch nadenk lijkt het antwoord me duidelijk, maar ik heb hierop al meerdere, tegenstrijdige antwoorden gekregen van vakbonden en RVA, dat ik het niet meer weet)

(En, ik stel die vraag dus NIET vanuit een poging om meer geld voor mijn vader te krijgen, maar wel om te weten welk begrag hij eventueel zou verliezen en of ik dat zie zitten om hem terug te betalen, of om zeker te zijn dat hij dan niet in een situatie terecht komt die niet correct is)

JPV

#5 , 09 mar 2012 22:05

" Om in orde te blijven met de mutualiteit is het belangrijk dat ik een adres heb."

Afhankelijk van je leeftijd kan het zijn dat een adres hebben niet voldoende is. Informeer bij je mutualiteit hiervoor.

Ivm gezinstoestand: Ik heb de situatie meegemaakt bij de RVA waarbij iemand (een voetballer) in het buitenland leefde maar thuis nog gedomicilieerd was. Dat was voor de RVA geen probleem om zijn moeder als alleenstaande en niet als samenwonende te stellen. Ik zie dan ook niet direct een probleem voor jou. Tenzij het feit dat jij géén inkomen hebt in je nadeel zou spelen, maar dat vermoed ik van niet.

willow
Topic Starter

#6 , 10 mar 2012 20:34

Beste,

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Ivm de mutualiteit, dat is toch wat ze mij daar verteld hebben, ik moet een adres hebben (in het bevolkingsregister ingeschreven zijn) en een bepaald statuut ("verblijven in België") aannemen bij de CM aangezien ik geen inkomen heb, en dan zou ik verzekerd blijven, dus ik hoop dat ze daarin gelijk hebben (tja, na zoveel verschillende info te krijgen van instanties, word ik wel wat achterdochtig..)

In verband met de RVA: dat klinkt hoopgevend! Kunt u mij daar iets meer over vertellen? Moest die voetballer iets speciaals doen daarvoor, zijn verblijf in het buitenland bewijzen bijvoorbeeld? (en indien ja, weet u toevallig op welke manier hij dat kon bewijzen?)
Nu ja, ik ga het na het weekend nog eens proberen vragen bij de RVA (al zijn ze me daar ondertussen waarschijnlijk al beu met al mijn vragen).
Ondertussen zou ik al blij zijn dat mijn vader samenwonende wordt en niet gezinshoofd (al vrees ik daarvoor), dan betaal ik hem het verschil terug uit mijn spaargeld en heeft hij geen onwettig statuut.

JPV

#7 , 11 mar 2012 15:29

je moet bij de mutualiteit idd een bepaald statuut hebben. Dat statuut heb je, bij controle, niet.

Iets speciaals moest die voetballer niet doen, hij heeft geen zaken met de RVA. De moeder moest echter bewijzen dat ze alleen woonde. Dat kan met alle redelijke middelen (facturen van egw, telecom, ...). Zij kon natuurlijk gewoon via krantenartikels alles bewijzen.

willow
Topic Starter

#8 , 11 mar 2012 22:29

Sorry, maar uw eerste zin, ivm dat statuut bij de mutualiteit dat ik niet zou hebben, begrijp ik eigenlijk niet wat u daarmee bedoelt? Bedoel je dat jij weet dat ik dat statuut sowieso niet heb of niet ga kunnen aanvragen? Zij liet het namelijk overkomen alsof dat maar even een documentje invullen was..

Ivm de RVA is het idd mijn probleem niet, maar aangezien ik het ben die de situatie veroorzaakt, wil ik wel doen wat ik kan om de 'last' niet aan mijn vader te laten (en zeker te zijn dat hij/we het kán bewijzen) Facturen van egw, telecom, die volledig hetzelfde blijven, hmm, dat is een idee, ga ik hen eens vragen.. Ze zei me dat zelfs bustickets naar een ander land en dan van het ene land naar het andere, onvoldoende waren als bewijs. Alsof ik zomaar een hoop bustickets ga kopen voor de lol :s

JPV

#9 , 12 mar 2012 08:05

het is een documentje invullen en tekenen, maar je moet je er natuurlijk ook wel naar gedragen...

Bustickets etc zijn geen bepalend bewijs, dat klopt. uitgaven van eten etc in het buitenland kunnen ook eventueel helpen. zoals gezegd: ALLE middelen zijn voldoende.

eylis

#10 , 12 mar 2012 08:38

ik heb de posts slechts snel bekeken. Maat is dit nu geen case waar een "referentie-adres via ocmw " een oplossing zou kunnen zijn?
Betrokkene vertrekt voor een bepaalde tijd naar buitenland om vrijwilligerswerk te doen en krijgt op dit ogenblik een ziekte- uitkering.
Ik vermoed dat de mutualiteit akkoord is met je plannen, gezien dit in het kader van je herstel zou kunnen passen; (voor kritische posters: neen, willow wil niet profiteren: het zou om vrijwilligerswerk gaan en dan kan je er van uitgaan dat dit voor Willow een uitdaging is om iets te betekenen voor de maatschappij)
ik ken de procedure en voorwaarden niet goed om in aanmerking te komen voor een 'referentie-adres bij het ocmw", maar ik denk dat als je je even in formaart bij je plaatselijke ocmw de zaak uitlegt: ze in dit geval hier ook toelating voor geven.
succes!

JPV

#11 , 12 mar 2012 13:19

correct

willow
Topic Starter

#12 , 12 mar 2012 13:31

het is een documentje invullen en tekenen, maar je moet je er natuurlijk ook wel naar gedragen...
Hmm, ik voel me een beetje dom nu, maar hoe bedoel je dat ik me ernaar moet gedragen? Bedoel je dat als ik een statuut heb 'verblijven in België', dat ik dan ook effectief in België moet verblijven? Of bedoel je iets anders?

Heel veel eten kopen is niet de bedoeling, aangezien ik voor kost en inwoon ga werken hoop ik zo weinig mogelijk daarnaast nog eten te moeten kopen, maar er zal altijd wel iets zijn. Maar ik had ondertussen ook al zitten denken, als ik rekeninguittreksels kan voorleggen, daar staat toch ook op waar je geld afgehaald hebt...

@eylis, bedankt voor je raad, maar helaas, heb ik dit al gaan vragen aan het ocmw, en dat zal blijkbaar sowieso niet kunnen, daar was ze heel duidelijk in. Ze zei dat dat enkel is voor mensen die echt in de problemen zitten en terug administratief in orde moeten geraken en voor een korte periode. Blijkbaar kan elke gemeente daar zelf wat in kiezen en zijn ze daar hier heel streng in met referentie-adressen (om een 'aanzuigeffect' te vermijden)

Ik heb niet expliciet de toelating gevraagd aan de mutualiteit of de adviserend geneesheer, aangezien ik mijn uitkering ga laten stop zetten, zie ik niet goed dat ik daar echt hun akkoord voor nodig heb (indien dat volgens jou wel zo is, mag je het altijd zeggen natuurlijk!) Mijn behandelende artsen en psychologe staan erachter en willen het een kans geven, dat lijkt me dan het belangrijkste.

Mariette

#13 , 12 mar 2012 14:28

Indien U uw ziekte-uitkering wil verder ontvangen terwijl U in het buitenland bent dan moet u wel rekening houden met het feit dat je niet als alleenstaande zal worden beschouwd indien je bij de vader bent ingeschreven en dus minder zal ontvangen.

JPV

#14 , 12 mar 2012 14:29

Willow, ik ken de exacte reglementering van "statuut verblijvend in België" niet, maar gezien de titel lijkt het me logisch dat je dan ook effectief moet verblijven in België.

Check sowieso of je bij terugkeer in België onmiddellijk terug recht zou hebben op terugbetaling van het ziekenfonds bij medische ingrepen of niet.

willow
Topic Starter

#15 , 14 mar 2012 20:58

@Mariette, zoals ik hierboven al schreef, ik ga mijn ziekte-uitkering laten stopzetten. Of dat een slim idee is, weet ik niet, maar soit.

@JPV, ah ok, ik dacht dat je daar meer over wist, en dat zou betekenen dat ze me bij de CM foutieve informatie gegeven hadden. Maar, ze hebben dit zelf gezegd dat dat de manier is waarop je dat moet doen , nadat ik gezegd had dat ik naar het buitenland ga, heb hierover verschillende gesprekken gehad met een persoon van de 'internationale betrekkingen', dus zal ik haar daar maar in geloven. Volgens haar blijf ik op die manier sowieso verzekerd in België en in het buitenland enkel voor dringende medische kosten.

Nu ja, vandaag en gisteren nog maar eens naar de vakbond gaan horen, en volgens hen wordt mijn vader sowieso samenwonende, aangezien vrijwilligerswerk voor kost en inwoon, als werk met een loon aanzien wordt. Dus, als het niet lukt om als alleenstaande uitkering te blijven ontvangen (waarschijnlijk niet), wordt hij sowieso samenwonende, en kan ik hem terugbetalen. Da's heel jammer, maar dan beland hij toch niet in een onwettig statuut. Iemand van de vakbond heeft ook nog eens naar de RVA gebeld, en hij zei zelf dat hij verbaasd was dat ze in dat arrondissement zo moeilijk doen, het wordt blijkbaar nauwelijks mogelijk om te bewijzen dat ik in het buitenland zit.

Bedankt voor jullie hulp om mee te denken!

Terug naar “Werkloosheid”