#3 , 09 mar 2012 12:51
Excuseer?
Ik ontvang een ziekte-uitkering wegens bepaalde problemen ja. Nu begint het stilaan beter te gaan, en wil ik vrijwillig afstand doen van die uitkering om een droom te proberen waarmaken. Ik heb geen idee of dat dat in het buitenland gaat lukken, en ik weet dat als ik dan terugkom ik geen recht meer zal hebben op uitkering in het geval het weer slecht met mij zou gaan, dat risico neem ik dan maar. Ik zou evengoed hier nog een ganse periode gewoon thuis kunnen blijven zitten en niet gaan werken, dat zou veel gemakkelijker zijn maar dat wil ik dus niet. Indien ik toch niet naar het buitenland zou kunnen (wat ik nu begin te vrezen, omdat ik nergens mijn adres kan zetten) dan ga ik sowieso werk zoeken omdat ik denk dat ik dat terug aankan en omdat ik het wil proberen. Ik zie echt niet in wat daar profiteren aan is.
En domiciliefraude probeer ik al helemaal niet te plegen: als ik vertrek en geen domicilieadres heb, dan ben ik niet meer verzekerd. Gezien het feit dat ik wel degelijk gezondheidsproblemen heb, is dat niet zo verstandig, als het weer mis zou gaan en ik (vroegtijdig) weer terug moet komen en weer in het ziekenhuis beland, dan kom ik in serieuze financiele problemen. En als er in het buitenland een ongeluk zou gebeuren of zo, dan ben ik ook totaal niet verzekerd. Als jij het profiteren vind om verzekerd te willen blijven in België terwijl je in het buitenland verblijft, goed, maar ik vind dat nergens op slaan, het is hetgeen ze mij bij de mutualiteit zelf aangeraden hebben, wat andere mensen ook doen die bv langdurig gaan reizen. (en terwijl ik weg ben blijf ik ook gewoon mijn bijdragen aan de mutualiteit betalen, dus niets profiteren)
Ik ben dus gewoon op zoek naar een manier om mij bij iemand (momenteel dus vooral mijn vader) te kunnen domicilieren zonder dat hij inkomensverlies lijdt. Als hij met iemand samenwoont die geen inkomen heeft en er niet eens is, is dat ook niet de bedoeling dat hij massa's minder heeft, hij heeft het nu soms al moeilijk om rond te komen. Zoals ik hierboven schreef, als ik zeker ben dat mijn vader geen buitensporig groot bedrag zou verliezen, ben ik zelfs bereid om hem dat te vergoeden, ook al zal ik zelf geen inkomen hebben. Ik ben niet op zoek naar manieren om te foefelen, maar net om alles correct te doen, maar wel zonder andere mensen schade te berokkenen omwille van iets wat ik wil (anders zou ik ook niet mijn volledige verhaal heel eerlijk tegen zowel de RVA, mutualiteit als gemeente gaan vertellen, moest ik iets te verbergen hebben, nietwaar?)
En wat dat goed "goed bezig" betreft. Ja, als je al jaren psychische problemen hebt, na jaren therapie en een paar jobs jezelf weer iets beter op de rails krijgt, en dan ervoor kiest om iets te gaan doen waardoor je hoopt dat het je kan helpen om verder te groeien (zonder daarvoor ook maar een euro van de staat te ontvangen), terwijl je weet dat dat evengoed fout kan gaan, ja, dan ben ik zo slecht niet bezig denk ik nee.
Ik hoopte dat hier misschien iemand iets zou weten hoe ik dit kan oplossen, niet om hier meteen verwijten naar mijn kop te krijgen, ik weet zelf dat ik niet verkeerds doe. En of ik al dan niet ziek ben, daar zal mijn dokter wel over oordelen, dat moet jij daar vanchter je computer niet voor mij doen.