Jaren geleden komt mijn vader te overlijden. Er zijn schulden maar ook een saldo op zijn zichtrekening. Wij (de kinderen) doen afstand van erfenis, maar zijn er ons van bewust dat we de begrafenis moeten betalen.
Er word voor gekozen om de factuur van de begrafenis door te geven aan een raadsman die voor de kinderen werkt. Die krijgt opdracht om de factuur aan te bieden aan de bank van de vader en ons te laten weten welke tekorten er zijn om die factuur te betalen. Wij dienen enkele honderden euro's bij te passen en doen dat door die op de derdenrekening van de raadsman te storten met als omschrijving "rest begrafenis <naam>". Betalingsbewijsje daarvan is in ons bezit, evenals schriftelijke communicatie daaromtrent (een brief van ons naar de raadsman). Geen schriftelijke bevestiging van hem. Wij gaan er ter goeder trouw vanuit dat de raadsman zijn opdracht vervult en de betaling van die factuur in orde brengt. Hij laat nooit weten dat er enig probleem zou zijn geweest daaromtrent.
bijna 9 jaar na datum (!!) vernemen wij nu via een dagvaardiging dat er nooit een betaling van die factuur zou zijn gebeurd.
Gezien discussies tussen mij en die raadsman in een later (ander) dossier is de samenwerking met die raadsman ondertussen gestopt en moet ik niet op enige medewerking rekenen.
Mijn vragen nu:
a) is een vraag tot betaling via dagvaardiging bijna 9 jaar na datum nog geldig? Kan men verwachten van een partikulier dat die na 9 jaar nog zijn betalingsbewijzen bezit?
b) kan ik op één of andere manier die raadsman betrekken / mee dagvaardigen / verantwoordelijk stellen ?
c) onderneem ik best stappen naar de orde / stafhouder ?
d) is er een kans dat de gelden op mijn vader zijn rekening nog beschikbaar zijn om althans een deel van de factuur te betalen? 9 jaar na datum heb ik geen flauw idee meer bij welke bank hij zat...
Alain