Ongedierte in pand

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Ongedierte in pand

#16 , 04 mar 2012 21:39

Waar staat uw woning ...landelijk of stedelijk.
Is er een tuin.
Pissebedden komen veel voor in vochtige omgevingen kelders keukens ....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Paurths
Topic Starter

#17 , 05 mar 2012 06:38

Waar staat uw woning ...landelijk of stedelijk.
Is er een tuin.
Pissebedden komen veel voor in vochtige omgevingen kelders keukens ....
In Temse, krijgsbaan.
Er is een tuin aan.

Ik zit niet in met pissebedden, maar ik vind dat maar niks dat die door huis crossen.

Paurths
Topic Starter

#18 , 05 mar 2012 13:59

Er is juist iemand van Rentokil langsgeweest.
Hij was nog geen minuut binnen, 'oei, je hebt hier precies wel een probleem, 'k heb ze al gevoeld'.
'Nieuw bloed,' dacht ik, 'lekker voor mijn parasiterende huisdiertjes...' :twisted:
Maar ze beten hem niet, hij was 'behandeld'... ppfff :roll:

Bon, ze komen behandelen, dat gaat nog een paar dagen duren ppff
Hij gaat me een mail opmaken waarin hij de bron van infestatie zal beschrijven, en hoewel hij het niet met zoveel woorden zei kwam het erop neer dat dit al maanden zo moet geweest zijn, en toen ik hem zei dat de vorige huurder er geen last van heeft gehad geloofde hij er geen snars van.
De kostprijs is ook niet mis.
Kan ik dit verhalen op de eigenaar?

Ik woon praktisch in mijn keuken, in de rest van het huis kom ik gewoon niet meer, dat is enkel nog om te stofzuigen en dweilen, als het even kan minstens tweemaal per dag, en liefst meer.
Wat een aangemaan verblijf, genot tot en met.
Om nog te zwijgen van het emotionele, je wordt paranoia, je ziet op den duur echt overal beestjes in, een stofpluisje op de grond, je probeert het te vernietigen.
Ik kruip hier over de vloer met een vergrootglas, op zoek naar de eitjes, en er liggen er genoeg... want met stofzuigen alleen krijg je die niet meteen weg, die kleven echt aan de vloer.
Heb al zo'n machine gehuurd om het vasttapijt op de trappen te reinigen, dat stopt gewoon niet. Nu kan ik een stoomreiniger gaan huren om mijn zetels, matrassen en kussen te bewerken, en dat moet ik 3 weken achtereen doen.
Als ik het huis betreed dan voel ik me net een soldaat die in de rimboe achter de DMZ wordt gedropt en die zich laag moet houden, buiten schot van de vijand die 24 uur per dag op de loer ligt je te bespringen, geweer in de aanslag. In mijn geval is dat dan een bus pesticide.
Heb al zitten overgeven door al die rommel die ik al heb gebruikt om dat ongedierte te bestrijden.

Dat grapje heeft me hier al een pak geld gekost... :cry:

Reclame

mava105

#19 , 05 mar 2012 14:46

Indien je kan bewijzen dat de beestjes al huurder waren voordat jij dat werd, zal de verhuurder moeten tussenkomen in de ontsmettingskosten. Hij mag geen pand verhuren waarin nog huurders zitten. :lol: :lol: :lol:

Nachtuil

#20 , 05 mar 2012 14:55

1. U kan dit (mogelijks) niet verhalen op de eigenaar, zeker niet wanneer u eenzijdig te werk gaat.
Uw belang en dat van de verhuurder lopen hier gelijk: de woning plaag-vrij maken.
Heeft u nog een goed contact met de verhuurder? Kan u anders samen tot een aanpak komen?
Zorg ervoor dat gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd worden, of dat diegenen die werken komen uitvoeren vooraf contact/bevestiging van de verhuurder gekregen hebben.
Dit is wellicht de snelste, goedkoopste en duurzaamste oplossing.
(Ik lees dat de verhuurder niet meer antwoord, dus dit is misschien uitgesloten.)

2.
Indien u geen goed contact meer heeft met de verhuurder, zal u de verhuurder op zijn plichten moeten wijzen.

Het komt erop neer dat u een AS naar de verhuurder stuurt, met een overzicht van de problemen en de verhuurder tijd geeft om ze aan te pakken.
(U vindt voorbeelden op dit forum.)

Als de verhuurder dan niet reageert heeft u betere papieren om de gemaakte kosten te verhalen op de eigenaar.

3. Zoals u zelf aangeeft 'paranoia', 'vernietigen', 'vergrootglas', lijkt het alsof u hiermee obsessief bezig bent.
Dit is eerder een versterking, dan wel een oplossing van het probleem.
Een berichtenforum of het internet helpen in deze niet erg.
Mijn advies is om hierover te spreken met een vertrouwenspersoon of uw huisarts.

Paurths
Topic Starter

#21 , 05 mar 2012 15:21

1. U kan dit (mogelijks) niet verhalen op de eigenaar, zeker niet wanneer u eenzijdig te werk gaat.
Uw belang en dat van de verhuurder lopen hier gelijk: de woning plaag-vrij maken.
Heeft u nog een goed contact met de verhuurder? Kan u anders samen tot een aanpak komen?
Zorg ervoor dat gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd worden, of dat diegenen die werken komen uitvoeren vooraf contact/bevestiging van de verhuurder gekregen hebben.
Dit is wellicht de snelste, goedkoopste en duurzaamste oplossing.
(Ik lees dat de verhuurder niet meer antwoord, dus dit is misschien uitgesloten.)

2.
Indien u geen goed contact meer heeft met de verhuurder, zal u de verhuurder op zijn plichten moeten wijzen.

Het komt erop neer dat u een AS naar de verhuurder stuurt, met een overzicht van de problemen en de verhuurder tijd geeft om ze aan te pakken.
(U vindt voorbeelden op dit forum.)

Als de verhuurder dan niet reageert heeft u betere papieren om de gemaakte kosten te verhalen op de eigenaar.

3. Zoals u zelf aangeeft 'paranoia', 'vernietigen', 'vergrootglas', lijkt het alsof u hiermee obsessief bezig bent.
Dit is eerder een versterking, dan wel een oplossing van het probleem.
Een berichtenforum of het internet helpen in deze niet erg.
Mijn advies is om hierover te spreken met een vertrouwenspersoon of uw huisarts.
De verhuurder reageert niet op mijn telefoons.
De verhuurder reageert niet om mijn aangetekende brieven. (in de laatste AS heb ik gevraagd om me binnen 8 dagen de nodige certificaten betreffende EPC, schouwen, gasstoven en waterverwarmers te bezorgen, paperassen die ze me al gingen bezorgen in december notabene. Denkt u dat ik iets heb ontvangen, of gehoord? Niks. Ik heb haar gewezen op de vochtplekken en gevraagd om daar iets aan te doen. Dat interesseert haar blijkbaar niet, want ik heb nog niemand gehoord of gezien.
De verwarming was kapot, op 7 februari. Weet u nog hoeveel graden het was? -15 de dagen erna! Denkt u dat ik iemand heb gehoord of gezien?)
De verhuurder woont in Eeklo, ik in Temse.

3,5 pagina's telde het laatste AS.
Ofwel is die verhuurster gestorven, ofwel is die op vakantie naar de maan of Mars, ofwel wekte het niet echt haar interesse wat ik haar heb gestuurd, denkt u ook niet?
Ik denk het laatste, want ik heb wel een afleverbewijs van de post.

De vorige huurder heeft haar enkel kunnen bewegen tot actie toen hij zijn opzeg gaf. Voor de rest heeft die gedurende de hele huurperiode elke oproep straal genegeerd.
Wat ze wel heeft gedaan is komen loeren, terwijl de huurders niet aanwezig waren. (En ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze dat bij mij ook doet, want 2 seconden nadat ze hier binnenkomt hang ik aan de telefoon met de politie, en het politiekantoor is hier maar 2 kilometer vandaan)
Ze liggen dan ook in proces. Ze heeft trouwens in proces gelegen met de 5 vorige huurders. Dit kom je natuurlijk maar te weten eenmaal je er woont en je met de geburen begint te praten.
Bij de laatste huurder is de zolder omgebouwd tot dakkapel (mijn huidige slaapkamer), verticale ramen dus inkijk bij de buren. Zonder architect, zonder bouwvergunning. Dat heeft 17 maanden geduurd, die werken. Want dat werd enkel in het weekend gedaan.

Hier in de straat woont een vrouw met kinderen die uit dit huis is gaan lopen omdat haar kinderen hier aan de lopende band ziek werden van het vocht. Dat weet ik ook nog maar sinds zaterdag.
Sorry, ik heb geen greintje maar dan ook geen millimeter begrip meer voor de verhuurster.

Ik ben niet van plan om hier nog weken of maanden tussen de vlooien te zitten.
Ik verstuur morgen, nog maar eens, een aangetekend schrijven waarin ik het probleem uit de doeken doe, en dat ik vermits zij toch niet reageert op mijn oproepen me genoodzaakt zie zelf meteen de nodige stappen te ondernemen.

Twee jongens van 7 en 10 komen elk weekend naar hier van vrijdag tot zondag / donderdag tot zaterdag, wie denkt dat ik hen in deze omstandigheden laat zitten die is niet goed bij zijn of haar hoofd hoor.
En hoewel ze zich niet kunnen vermeerderen met mensenbloed, kunnen ze wel nog een jaar in leven blijven! De eitjes die er al waren kunnen twee jaar 'slapen', en dit zijn dan eitjes die levensvatbaar zijn hé, die liggen dus al een hele tijd in die kelder. De cocons kunnen ook nog eens 9 maanden 'wachten' tot een geschikte gastheer langskomt. Reken maar uit hé!
Financieel kan ik niet anders dan hier blijven, ik kan niet even een maand op hotel gaan wonen, huishuur betalen, nutsvoorzieningen betalen, een verdelgingsfirma inschakelen, ...

En als je constant gebeten wordt, in de living, op het toilet, in je bed, in de keuken, geloof me, dan kijk je naar elk plekje op vloer.
Je durft bijna je huis niet meer uit, want waarheen je gaat loop je het risico je ongenode gasten mee te nemen. Dit kan in vlo-gedaante zijn want ze houden zich graag op in je schoenen, daar is het lekker warm, of in je broeksband op je taille, daar hebben ze plaats met hopen, dit kunnen de eitjes zijn die aan je schoenen/kousen kleven, dit kunnen de larven zijn die aan je schoenen/kousen kleven, en dit kunnen de cocons zijn die in de naden van de kleding zitten.
Je vrienden/collega's zullen lachen als ze erop uit komen dat je hen met zoiets opzadelt.

Vindt u het dan echt verwonderlijk dat je naar alles maar dan ook alles kijkt en op zoek gaat?

Sorry als dit bericht een beetje geprikkeld overkomt, maar ik loop letterlijk de muren op hoor.
Niks dan kuisen, ruimen, wassen, drogen, kuisen, wassen, drogen, ruimen, kuisen, wassen, drogen,.... de hele dag lang. En de weekdagen ga je werken, kom je thuis en het begint van voren af aan. Je 'gasten' hebben dan ocharme een hele dag op je moeten wachten, ze verwelkomen je in horde, baf, je voelt ze kriebelen in je kousen, je voelt de beten op je scheenbenen, je kuiten, je knieholtes, sommigen hebben liever je billen. Durf je je bukken om je schoenen uit te doen, ze springen tegen je gezicht, gegarandeerd dat ze in je achterste en op je rug aan het prikken zijn.
Je wordt van minder geprikkeld als je je kinderen vol beten ziet staan.
Weet u wat ik 's morgens doe, voordat mijn kinderen wakker zijn? (en let op, je bent tot 's nachts bezig geweest en je staat terug op lang voordat het licht wordt, want ze prefereren het als het donker is, dan vieren ze feest, en je bent kapot na 2 à 3 weken, je zakt door je benen van moeite, je valt op je werk in slaap, je valt op de trein in slaap en mist je halte, allemaal 'kleine' dingen)
Ik loop in mijn blootje door het huis, en ik doe dat niet omdat ik een exhibitionist of een ander soort pervert ben hoor. Niemand kan me zien, want ik kan me voorstellen dat er anders wel eens iemand een dokter zou kunnen bellen...
Neen, op die manier bespringen die parasieten mij en hebben ze zich al tegoed gedaan aan mijn bloed, ze hebben hun bloedmaaltijd gehad en kunnen een poosje verder, op die manier worden mijn kinderen van 't meeste bespaard!!!

En dit allemaal omdat ik zo 'slecht' was om een kelder op te kuisen in een woning die ik pas twee dagen huurde?

Dus wat moet ik doen?
Haar een AS sturen.
Twee weken wachten, tot de vaststelling komen dat ze hem wel heeft afgehaald maar het vertikt te antwoorden.
Nog een AS sturen?
Weer hetzelfde?
Of wacht ik ineens 3 jaar tot ik geen 'opzegboete' meer hoef te betalen en kom ik hier met een paar honderdduizend vlooienbeten buiten en klap ik in mijn handen onderwijl een stralende lach producerend?

Of onderneem ik nu actie om die plaag te stoppen? Ik kan haar niet bij haar hand gaan nemen en haar verplichten naar hier te komen hoor. Een vrederechter kan haar bewegen tot actie, maar hoelang gaat dat duren?
Neen, sorry, de maat is vol.

mava105

#22 , 05 mar 2012 16:13

De tijd dat je hier al zitten schrijven hebt op dit forum was meer als voldoende om een kortgeding op te starten bij de vrederecher. Ben je al bij de gezondheidsdienst van uw gemeente langs geweest. Woning ongezond en onbwoonbaar laten verklaren lijkt me de snelste oplossing.

Mariette

#23 , 05 mar 2012 16:23

Om nog te zwijgen van het emotionele, je wordt paranoia, je ziet op den duur echt overal beestjes in, een stofpluisje op de grond, je probeert het te vernietigen.
Als het je een troost mag wezen: mijn dochter en haar toenmalige vriend werden beiden ook paranoia toen ze met die vlooienplaag zaten. Hun appartementje was een sociale woning, maar ik denk niet dat ze die hebben gevraagd om mee te betalen.

Paurths
Topic Starter

#24 , 05 mar 2012 17:17

De tijd dat je hier al zitten schrijven hebt op dit forum was meer als voldoende om een kortgeding op te starten bij de vrederecher. Ben je al bij de gezondheidsdienst van uw gemeente langs geweest. Woning ongezond en onbwoonbaar laten verklaren lijkt me de snelste oplossing.
Ja, ik ben langsgeweest bij ruimtelijke ordening deze morgen, woning inspectie.
Betreffende persoon was een dag met vakantie. Heb daar 2 pagina's volgeschreven met wat er hier allemaal aan de hand is. (want er is wel meer dan een vlooienplaag)
Hopelijk belt die me morgen op. Maar verplichten kan ik die ook niet dacht ik.

Ik ben programmeur, ik typ 43 woorden per minuut. Zo lang duurt het niet voor mij om iets te typen, en trouwens, de gemeentediensten zijn enkel 's morgens open. 's middags en 's nachts kan je daar niet terecht.
Mijn excuses, ik begrijp dat dit niet de plaats is als uitlaatklep. Maar mijn sociaal contact is herleid tot praktisch nul (ik neem de ene verlofdag na de andere omdat de meeste diensten en zaken gesloten zijn als ik vertrek en terug gesloten zijn als ik terugkom van mijn werk.), om toch maar niemand te besmetten. En mensen hier uitnodigen, nou, neen, toch maar niet denk ik.
Ik ken van huurwetgeving ongeveer evenveel als van het magnetische veld van de verstverwijderde exoplaneet.

Franciscus

#25 , 05 mar 2012 17:47

Meeste gemeenten kunnen via email en telefonisch bereikt worden.

mava105

#26 , 05 mar 2012 19:57

Ik ken van huurwetgeving ongeveer evenveel als van het magnetische veld van de verstverwijderde exoplaneet.
Begin dan hier maar eens te lezen:

http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Paurths
Topic Starter

#27 , 05 mar 2012 21:42

...Deze brochure heeft enkel betrekking op de huurwet. Zo behandelt zij bijvoorbeeld niet de gewestelijke normen inzake leefmilieu, ruimtelijke normen inzake leefmilieu, ruimtelijke ordening en huisvesting die desgevallen van toepassing zouden kunnen zijn....

Hoe schrijf ik zoiets in een aangetekende brief?

Geachte,
wij worden momenteel geteisterd door niet-aaibaar ongedierte dat ons om de haverklap bijt en ons leven tot een ware hel maakt.
Wil u alstublieft zo goed zijn uw agenda eens te raadplegen om te checken of er nog een gaatje te vinden is waarin u de mogelijkheid ziet me even te bellen zodat we dit kunnen oplossen?

met dank,
[mijn naam]

??

Vandebos

#28 , 05 mar 2012 22:18

Geachte,

Bij deze moet ik u meedelen dat, op de koop toe van alle andere reeds gemelde problemen in dit huurhuis, het gehele pand vergeven is van de vlooien, pissebedden en wantsen. Gelet op de tientallen beten die ikzelf en mijn kinderen tot heden hebben opgelopen kan ik niet anders dan onmiddellijk stedenbouw en de woningdienst in te schakelen om de bewoonbaarheid van het pand en het gezondheidsrisico voor diens bewoners te laten vaststellen. Gelieve me binnen de 24 uur na kennisname van dit schrijven te contacteren aangezien de diensten in kwestie reeds op de hoogte zijn gebracht.

Enkel om de responstijd op dit schrijven te minimaliseren wordt dit schrijven ter hand in uw bus gedeponeerd op 11/22/3333 te uu:mm en op 11/22/3333 ter bevestiging aangetekend verzonden.

met vriendelijke groeten

[Dracula]

Paurths
Topic Starter

#29 , 05 mar 2012 23:04

Geachte,

Bij deze moet ik u meedelen dat, op de koop toe van alle andere reeds gemelde problemen in dit huurhuis, het gehele pand vergeven is van de vlooien, pissebedden en wantsen. Gelet op de tientallen beten die ikzelf en mijn kinderen tot heden hebben opgelopen kan ik niet anders dan onmiddellijk stedenbouw en de woningdienst in te schakelen om de bewoonbaarheid van het pand en het gezondheidsrisico voor diens bewoners te laten vaststellen. Gelieve me binnen de 24 uur na kennisname van dit schrijven te contacteren aangezien de diensten in kwestie reeds op de hoogte zijn gebracht.

Enkel om de responstijd op dit schrijven te minimaliseren wordt dit schrijven ter hand in uw bus gedeponeerd op 11/22/3333 te uu:mm en op 11/22/3333 ter bevestiging aangetekend verzonden.

met vriendelijke groeten

[Dracula]
Dracula, dat is inderdaad toepasselijk...
en 't zijn er honderden, die beten...

Paurths
Topic Starter

#30 , 07 mar 2012 16:43

Update:

De gemeente doet niks. Ben bij ruimtelijke ordening geweest, die hebben een dossier opgemaakt en wonen Vlaanderen op de hoogte gebracht. De uitvoering van de wooninspectie kan nog tot 4 weken op zich laten wachten ppfff.
Ook de schepen van ruimtelijke ordening is persoonlijk op de hoogte gebracht van de hele situatie, net als de burgemeester die de coördinaten vroeg van de verhuurster. Tot hiertoe heb ik nog niks gehoord.
Ben in contact geweest met de brandweer (volgens de man van ruimtelijke ordening was dit de aangewezen persoon), ivm electrocutiegevaar in badkamer, lamlendige electriciteit/bekabeling/zekeringkast en vaststelling van de infestatie. Antwoord: dat is niet voor ons, u dient een bedrijf als AIB vincotte of SGS in te schakelen en voor de vaststelling van de ongedierteplaag is de factuur van Rentokil genoeg.
Op ruimtelijke ordening wisten ze me ook nog te vermelden : "Bent u zeker dat u hiermee wil doorgaan? Want als de woning onbewoonbaar wordt verklaard dient u dat pand te verlaten en meteen een ander pand beschikbaar te hebben, dus kan het zijn dat u overlappende huishuur moet betalen."

Intussen zit ik ook thuis, ben vriendelijk verzocht me niet meer te vertonen op mijn werk zolang het probleem van het ongedierte niet volledig uit de voeten is. Ik denk nu niet dat ze mijn C4 gaan geven, maar aangenaam is dat niet.

Gisterenmorgen (06-06-2012) ben ik naar verhuurster thuis gereden (64 km), een kast van een huis waarrond hekken staat met toegangspoort. Dus niet gezien... Heb brief in brievenbus gedeponneerd waarin de situatie vermeld werd en dat ze 24 de tijd had om me te contacteren om tot een ogenblikkelijke aanpak van het probleem over te gaan. Deze brief heb ik om 6u40 in haar bus gedeponneerd, en heb ik om 9u aangetekend verstuurd.

Uiteraard nog niks gehoord van de verhuurster.

Op de middag vandaag (07-03-2012) is er iemand van Rentokil langsgekomen en heeft het hele huis onder handen genomen.
De factuur volgt en dient binnen een termijn van 8 dagen betaald te worden. Ik zei dat het facturatie adres dat van de verhuurder moest zijn, maar dat werd niet geaccepteerd. Dus de factuur komt naar mij, een lekkere 467 euro. De man is wel zo vriendelijk geweest ook mijn auto onder handen te nemen. Hij zei me dat de kelder overspoeld is van vlooien.
(intussen heb ik van mijn vader vernomen dat hij de parasiet ook in huis heeft. Hij is een 3 weken geleden eens bij mij geweest...leuk)

Dit is de bevinding van de consultant van Rentokil, dat hij me via mail heeft toegestuurd:
Verslag bezoek op 5/3/2012 van AAAAAAA , Consultant Rentokil.

Na een oproep van Mr. BBBBBB ben ik op 5/3/2012 ter plaatse gekomen, straatnaam Y te Gemeente.
Er werden op verschillende plaatsen haarden van vlooien aangetroffen. Gezien de hoeveelheid moet dat probleem zich reeds geruime tijd voordoen in de woning. Het is natuurlijk zo dat bij een eventuele leegstand de vlooien in rust gaan en bij het terug betreden van de woning, zij massaal terug aktief worden ( bloed zuigen).
Heb 2 behandelingen voorgesteld met een tussentijd van 3 weken om de volledige cyclus te doorbreken. Dit voorstel werd door mr BBBBB aanvaard voor een bedrag van XXX € excl. 21 % BTW. Deze behandelingen zullen zo spoedig mogelijk uitgevoerd worden

Nu, ik heb de verhuurster de mogelijkheid gegeven om zelf een aanpak en oplossing te voorzien (toegegeven, 24u is niet veel, maar 24u is héél lang als je wordt opgegeten), kan ik nu dit bedrag op haar verhalen? Om nog te zwijgen van alle producten die ik heb aangekocht voor bestrijding en uitbreiding van de infestatie.
Zoja, betaal ik de factuur dan eerst, en stuur ik haar dan een aangetekend verzoek tot betaling? (wat volgens mij evenveel effect gaat hebben als dat ik zou probereren de maan weg te blazen, gelet op het feit dat ze tot hiertoe op geen enkele aangetekende brief heeft gereageerd)
Of, hou ik dat bedrag van de volgende huishuur af, en stort ik dat op een andere rekening? (ik heb begrepen dat rechters het niet interessant vinden als burgers het recht in eigen handen nemen, maar wat voor een rekening moet dat dan zijn?)

Op dit moment verblijf ik in een kamer die ik mag gebruiken van een vriend. Op 1 maand dat ik daar woon ben ik al ettelijke keren moeten gaan lopen, zij het omdat je tijdens de werking van die verstuivers niet aanwezig mag zijn, zij het zoals gisteren het gewoon niet meer houdbaar was, en nu omdat het product moet inwerken maar liefst niet op mij. Wat een genot heb ik van de woning... Tevens is de moeder van mijn kinderen nu ook op de hoogte, en ze zullen niet naar mij komen wegens die plaag.
Laatst gewijzigd door Paurths op 07 mar 2012 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”