schade aan gsm

freste
Topic Starter

schade aan gsm

#1 , 05 mar 2012 10:33

Goedemorgen,
Ik werk op een kantoor waar vaak klanten komen die andere talen spreken. Regelmatig wil een klant zijn gsm doorgeven om met iemand te praten die voor hem kan vertalen of die meer kennis van zaken heeft. Stel dat ik die gsm laat vallen en hij raakt beschadig, wie is er dan verantwoordelijk?
de klant zelf? ik? mijn werkgever?

Groetjes,
Freste

p.s. mijn excuses als dit fout staat, ik wist niet goed of het onder burgerlijke aansprakelijkheid hoorde of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 mar 2012 11:12

Werkgever is verantwoordelijk bij kleine fouten van de werknemer.

bartvdv

#3 , 05 mar 2012 11:18

Ik denk niet dat het laten vallen van de gsm van iemand anders daar onder valt. Volgens mij moet zij de schade zelf vergoeden.

Reclame

JohnD

#4 , 05 mar 2012 11:46

Een klant geeft aan U een GSM ? Neemt U die dan zomaar aan ? U beseft toch dat U daar risico's mee loopt ? Laat die GSM gewoon op speaker zetten. Ik denk dat die klant dat risico verder zelf moet dragen. Het is hij toch die die GSM aan U geeft op zijn eigen verantwoordelijkheid ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

freste
Topic Starter

#5 , 05 mar 2012 12:36

Een klant geeft aan U een GSM ? Neemt U die dan zomaar aan ? U beseft toch dat U daar risico's mee loopt ? Laat die GSM gewoon op speaker zetten. Ik denk dat die klant dat risico verder zelf moet dragen. Het is hij toch die die GSM aan U geeft op zijn eigen verantwoordelijkheid ?
Klanten dringen er vaak op aan om de gsm over te nemen, vandaar dat ik het hier even vraag welk risico ik hier zelf mee loop.
Op speaker is niet echt een optie, dit zou de collega's en andere klanten te hard storen.

Als de verantwoordelijkheid bij schade bij onszelf ligt denk ik niet dat wij nog telefoons zullen overnemen...

JohnD

#6 , 05 mar 2012 14:04

Klanten dringen er vaak op aan om de gsm over te nemen, vandaar dat ik het hier even vraag welk risico ik hier zelf mee loop.
Op speaker is niet echt een optie, dit zou de collega's en andere klanten te hard storen.

Als de verantwoordelijkheid bij schade bij onszelf ligt denk ik niet dat wij nog telefoons zullen overnemen...
Ik bedoelde een aanvullend onnodig bacteriologisch en hygienisch risico.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Turaki

#7 , 05 mar 2012 14:17

Ik denk niet dat het laten vallen van de gsm van iemand anders daar onder valt. Volgens mij moet zij de schade zelf vergoeden.
Ongeluk met dienst/firmawagen, waarbij je geen zware fout hebt gemaakt, valt hieronder, ook als je daarbij een andere wagen raakt. Waarom zou het per ongeluk laten vallen van een veel goedkopere gsm daarom anders zijn? Tenzij je natuurlijk consequent elke gsm tegen de grond mikt...

bartvdv

#8 , 05 mar 2012 16:19

De vergelijking met de dienstwagen gaat hier volgens mij niet op. In een winkel waar gsm's verkocht worden, kan ik mij voorstellen dat als de baliebediende de gsm van de klant laat vallen de werkgever uiteindelijk verantwoordelijk is voor de schade; omdat gsm's manipuleren nu eenmaal deel uitmaakt van de taak van de werknemer. Is het overhandigd krijgen van de gsm van iemand anders om naar een gesprek te luisteren, omdat die persoon zich niet kan uitdrukken, deel van het werk? Uiteindelijk kan de klant beide verantwoordelijk stellen: werknemer en werkgever.

Wat die dienstwagen betreft, alleen voor verplaatsingen die met werk te maken hebben; niet voor privéverplaatsingen. Maar daar dient dan de verzekering BA voor.

Maar ik word graag gecorrigeerd hoor.

JohnD

#9 , 05 mar 2012 19:21

Een hondenleven is dat, de bacterien van iemand anders moeten overnemen en er dan nog voor verantwoordelijk moeten gesteld worden als ge die laat vallen, drager en al :mrgreen:

Heeft er al eens iemand over nagedacht waarom die toestelletjes (inclusief vaste telefoons) nooit teruggenomen worden tijdens de "bedenkperiode" die winkelketens zoals MM en SAT enz.. als service toestaan aan hun klanten?

Turaki

#10 , 05 mar 2012 20:13

Tijdens uitvoering van je job kan je enkel verantwoordelijk gesteld worden voor schade die door jou wordt veroorzaakt in geval van zware fout, of herhaaldelijk dezelfde kleine fout.
Een gsm laten vallen lijkt mij niet echt een zware fout te zijn, tenzij expliciet verboden werd om deze aan te nemen, en dan nog.

En voor de volledigheid, inderdaad, enkel bij dienstverplaatsingen is je werkgever verantwoordelijk voor schade door jou onder bovenstaande voorwaarden.

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 mar 2012 15:48

zal idd geen zware fout zijn.

Terug naar “Andere”