Zelfstandigen in bijberoep verenigen onder VOF ?

Rudy2005
Topic Starter

Zelfstandigen in bijberoep verenigen onder VOF ?

#1 , 17 nov 2011 13:51

Hoi,

Samen met enkele vrienden (we zijn allen werknemer met fulltime job) willen we samen een activiteit in bijberoep opzetten, door onze krachten te bundelen (de ene is beter in sales, de andere in uitvoering, etc). Onze constructie zou er als volgt uitzien:

-> Elke persoon het statuut van Zelfstandige in Bijberoep
-> Ons dan verenigen onder één naam via een VOF

Of is hier een betere oplossing voor? We stappen sowieso nog naar een boekhouder/accountant met ons plan, maar wie weet kan iemand hier al wat leerrijke feedback geven.

Alvast bedankt!

Rudy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2011 15:36

Volgens mij worden jullie dan SCHIJNzelfstandigen in bijberoep. :mrgreen:

Rudy2005
Topic Starter

#3 , 17 nov 2011 15:45

ah, da's iets onwettelijk? lap :-)

Dus er is geen wettelijke manier om als zelfstandigen in bijberoep als één entiteit naar buiten te treden?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2011 16:34

V.O.F ?
Waarom dan geen coöperatieve vennootschap(C.V of C.V.O.A) daar in kan het volgens mij !

Ieder vennoot kan daar zelfstandig zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jonathan LS

#5 , 18 nov 2011 10:57

Volgens mij worden jullie dan SCHIJNzelfstandigen in bijberoep. :mrgreen:
Waarom zouden zij dan SCHIJNzelfstandigen worden ? Een schijnzelfstandige is iemand die ingeschreven is (en sociale bijdragen betaalt) als een zelfstandige, terwijl hij in werkelijkheid werkt onder gezag, leiding en toezicht van een werkgever.

Ik begrijp dat TS gewoon zijn day-job blijft verder doen, en na zijn uren met de vrienden in kwestie een andere activiteit wil opzetten.

Kan m.i. perfect, maar bekijk inderdaad met je boekhouder wat mogelijk is en wat fiscaal het interessantste is. Je zou misschien ook een vennootschap kunnen oprichten, en jezelf betalen door dividenden op aandelen uit te keren (i.p.v. loon, managementsvergoeding of iets dergelijks).

stefaan1972

#6 , 01 mar 2012 18:36

In de VOF zijn alle vennoten hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk voor de schulden van de VOF en brengt het faillissement van de VOF ook het faillissement van de vennoten met zich mee.
Een CVBA is een betere oplossing naar persoonlijke aansprakelijkheid toe.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”