aankoop met beslag van 3 schuldeisers

Evaspileers
Topic Starter

aankoop met beslag van 3 schuldeisers

#1 , 05 jun 2007 19:19

1.Wij kopen een appartement met een immo kantoor.
2.De compromis wordt getekend in het immo kantoor na goedkeuring van mijn notaris.
3.Het voorschot wordt gestort op de rekening van de notaris ( 10% vd aankoopwaarde)
4.E?n dag voor het verlijden van de akte belt de notaris op dat er problemen zijn en dat het uitgesteld wordt. De notaris meldt mij dat er beslag ligt op het vastgoed.
5.Ik schakel onmiddellijk een advocaat in om het beslag op te heffen.
6.Er blijken 3 schuldeisers te zijn, de bank die het krediet verleende voor het vastgoed en 2 andere ondernemingen.
7.De schuld bedraagt het dubbele van de verkoopprijs van het appartement.
8.Enkel de bank gaat akkoord met de verkoop. De twee ondernemingen weigeren het beslag op te heffen.
9.Deze twee ondernemingen liggen onnodig dwars daar de waarde van het appartement niet voldoende is om deze twee schuldeisers te vereffenen.

Vraag :
1.Kan ik een procedure starten tegen deze twee ondernemingen die deze verkoop dwars liggen. Zij argumenteren dat de verkoopprijs te laag is.
2.Kan ik een procedure starten tegen de notaris van de verkoper daar hij volgens mij in de fout gegaan is.
3.Indien de verkoop geannuleerd wordt door mij, verlies ik volgens mijn advocaat het gestorte voorschot die zou gebruikt worden om de registratierechten te betalen. Dit dient te gebeuren omdat het bedrag staat op rekening van de notaris en die kan naar eigen zeggen geen registratie ontwijken daar er een compromis werd getekend.

Kan er mij iemand duidelijkheid geven A.U.B. !!!!! Wij zijn reeds 6 maanden na de voorziene datum van het verlijden der akte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 jun 2007 16:41

?Art.1395.Alle vorderingen betreffende bewarende beslagen ,middelen tot tenuitvoerlegging en...worden gebracht voor de beslagrechter...Deze vorderingen worden ingesteld en behandeld zoals in kort geding...Art.1580bis.Indien het belang van de partijen zulks vereist,kan de rechter de verkoop uit de hand bevelen...?(Gerechtelijk Wetboek).

Indien u aantoont dat de verkoop uit de hand aan u in het belang is van de partijen dan kan u de beslagrechter vragen die verkoop te laten doorgaan.Indien de beslagrechter dit weigert,dan kan u op die grond vorderen de koop te VERNIETIGEN,zonder verlies van voorschot en zonder betalen van registratierechten.

Noch de Organieke Wet Notarisambt 16 maart 1803,noch enige andere wet leggen de notaris op navraag te doen bij het Hypotheekkantoor naar bezwaringen op het verkochte onroerend goed.Eenieder kan van het Hypotheekkantoor kennis krijgen van de uitvoerende beslagen die op een onroerend goed gelegd zijn.?Eenieder? omvat zowel u als het immokantoor en de notaris.

?Art.1116.Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan.?(B.W.).

?Er is sprake van bedrog wanneer bij het sluiten van een overeenkomst feiten verzwegen worden die zodanig zijn dat,indien de contractpartij er kennis van had gehad,tegen voor deze minder bezwarende voorwaarden zou zijn gecontracteerd?(Cass. 8 juni 1978,R.W. 1978-79,1777;Cass. ARC970301N,16 september 1999,Pas. 1999,I,465).

Vermits minstens de verkoper niet onwetend kon zijn van het uitvoerend beslag op het verkocht onroerend goed,pleegde hij daarbij een bedrog dat oorzaak is van nietigheid van de overeenkomst.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Evaspileers
Topic Starter

#3 , 07 jun 2007 17:08

Met dank voor uw uitgebreid antwoord.

De verkoop aan mij is niet in het belang van de partijen, daar de verkoopprijs bedrag 100 is.De bank moet als schuldeiser bedrag 140 krijgen maar gaat toch akkoord met de verkoop. Schuldeiser 2 moet een bedrag krijgen van 30 krijgen en schuldeiser 3 een bedrag van 90.
Dus verkoop is 100 , schulden verkoper=260 !!!

De verkoper heeft inderdaad valsheid in geschrifte gepleegd door de compromis te tekenen. Bij de verkoper kunnen we geen schadevergoeding bekomen daar hij niets meer bezit.

Gaan wij ons voorschot verliezen?

Reclame

Terug naar “Kopen”