Auto-expert betaald niet genoeg voor de herstelling.

Vandenbogaerde
Topic Starter

Auto-expert betaald niet genoeg voor de herstelling.

#1 , 29 feb 2012 12:00

Vorige week reed er iemand tegen mijn auto.
De aansprakelijkheid ligt volledig bij de aanrijder.
Nu komt de expert mijn auto bekijken en hij zegt dat de herstelling te duur zal zijn en dat de auto perte-total zal verklaard worden. Mag dit zomaar? Wij hebben deze auto nog geen jaar en we hebben daar veel kosten aangedaan om hem in orde te krijgen. Onze auto kan perfekt hersteld worden, de schade is aan de zijkant en er zijn geen vitale delen geraakt. Wel moeten er 2 deuren en een voorvleugel vervangen en geschilderd worden.
Wat staat mij te doen?
Een tegenexpert aanstellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2012 12:32

Uit hetgeen je hier schrijft maak ik op dat de wagen al 2de of 3de hands was, want je hebt er kosten aan gedaan.
Expert bepaald de waarde van de wagen aan de hand van het bouwjaar (raadpleegbaar in een tabel)
Als de kosten voor de herstelling boven die waarde uitkomen is het een perte-total. Zo simpel is dat.
Dat jij die wagen het jaar voordien in bvb bladgoud hebt gezet speelt hierin geen enkele rol.
Je kan natuurlijk met het geld dat je ontvangst van uw verzekering de wagen laten herstellen en de rest zelf bijleggen.

scorpioen

#3 , 29 feb 2012 14:15

Er is sprake van totaal verlies als de herstellingskosten groter dan zijn dan de waarde van de wagen voor het ongeval min aftrek waarde wrak.

De expert bepaalt de waarde van de wagen inderdaad aan de hand van catalogusprijs + ouderdom. Dit is fout. De waarde is de prijs die op de tweedehandsmarkt moet betaald worden voor een gelijkaardige auto (zelfde leeftijd, in dezelfde staat). Aan u om de bewijzen dat de waarde op de tweedehandsmarkt hoger is dan de waarde die de expert voorstelt.

Reclame

killerboy

#4 , 29 feb 2012 19:48

Heb ooit gelijkaardige situatie meegemaakt. Ook mijn voertuig werd door expert pertotal verklaard. En de waarde die de expert voorstelde lag ver beneden de prijs van een gelijkaardig voertuig.
Een werknemer in de garage vertelde toen dat ik mij hierbij niet mocht neerleggen en moest eisen dat auto hersteld werd.
Heb toen contact opgenomen met mijn verzekeringsagent en hem duidelijk gemaakt dat ik pas akkoord zou gaan als men mij voor die prijs een indendieke auto kon leveren , met zelfde km stand ongeveer en in even goede staat.
Uiteindelijk is men overeengekomen om de auto toch te herstellen. Ik had er wel alle facturen van onderhoud en kosten bijgevoegd en ook via internet prints afgedrukt van zelfde type auto (vaak in slechtere staat en veel meer kms) waarvan de vraagprijs beduidend hoger lag als de waarde die ik van mijn auto kreeg. Even googlen naar gelijke auto's en een gesprek met je verzekeringsagent kan zeker geen kwaad. Want het is zeker niet de bedoeling dat jij schade lijdt door een ongeval waar jij in je recht bent

Franciscus

#5 , 29 feb 2012 22:21

Wat de experten/verzekering doen is een zaak.
Indien ze niet akkoord zijn .... zal je uiteindelijk naar de rechtbank moeten stappen.

Kingfisher

#6 , 01 mar 2012 17:02

Die eerste expert werkt voor de verzekering van de tegenpartij. Denk je nu werkelijk dat zijn eerste bod een eerlijke prijs zal zijn? Je hebt rechtsbijstand? In ieder geval, je hebt recht op een tegenexpertise door een expert die voor jou werkt. Je zal zien dat die op miraculeuze wijze op een hoger bedrag uitkomt. De vraag is enkel: hoe lang kan jij zonder herstelde wagen.

Terug naar “Verkeersongevallen”