Ingebrekestelling&schadevergoeding door ontvangen factuur

sheldoncooper
Topic Starter

Ingebrekestelling&schadevergoeding door ontvangen factuur

#1 , 27 feb 2012 11:45

Recent heb ik een 'rappel' van een ingebrekestelling ontvangen voor een factuur die ik nooit heb ontvangen.

Deze factuur gaat om een schamele 5 euro maar hier komt een schadevergoeding bovenop van 50 euro.

Na even contact te hebben opgenomen met het incassobureau zeiden ze dat ze al meerdere ingebrekestellingen hadden gestuurd naar een foutief email adres.

Mijn vraag is nu, ben ik verplicht de schadevergoeding te betalen terwijl dit het allereerste document is dat ik hier ooit van heb gezien?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 feb 2012 11:54

Incasso heeft geen enkele macht in België. Hen vragen naar bewijs dat u met hen een contract heeft, en zo snel mogelijk de originele factuur aan de originele eiser (dus niet incasso) betalen.

Ingebrekestelling dient trouwens nog steeds via AS verstuurd te worden, dus louter een mail telt enkel als aanmaning. Kosten hiervoor kunnen enkel indien opgenomen in AV, en door u aanvaardt.

j.demoor

#3 , 29 feb 2012 08:46

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, ANDERS dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

‘maar hier komt een schadevergoeding bovenop van 50 euro.’

Onderzoek in uw ‘onderliggende overeenkomst’ wat daarin vermeld is inzake vergoeding bij niet-naleving van de contractuele verbintenissen. Indien u die ’onderlinge overeenkomst’ niet meer bezit vraag er dan een kopie van aan uw schuldeiser alvorens die vergoeding te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Eddy009

#4 , 29 feb 2012 22:31

Ter aanvulling van J. DEMOOR. Ik neem aan dat je een 'gewone' consument bent.

Je gaat inderdaad de onderliggende overeenkomst moeten onderzoeken, maar dan nog stelt zich de vraag of de factuurvoorwaarden van uw wederpartij aan u tegenstelbaar zijn. Bij gebreke aan ondertekende overeenkomst zal dit meestal ontkennend worden beantwoord.

Zelfs in de weinig plausibele veronderstelling dat de factuurvoorwaarden u tegenstelbaar zouden zijn (maw dat u wordt geacht de factuurvoorwaarden te hebben aanvaard), dan nog is er in een meerderhied van de gevallen in de factuurvoorwaarden niet voldaan aan het principe van de wederkerigheid van boetebedingen (wet marktpraktijken), hetgeen impliceert dat er geen schadevergoeding van u kan worden gevorderd, doch hooguit intresten aan de wettelijke intrestvoet vanaf de eerste bewezen ingebrekestelling (op een bedrag van 5.00 EUR bedraagt de intrestlast zo'n 0.03 EUR).

Moraal van het verhaal : betaal enkel de hoofdsom.

Terug naar “Consumenten Koop”