vragen over opzeg door verhuurder

PLE
Topic Starter

vragen over opzeg door verhuurder

#1 , 27 feb 2012 10:44

Mijn moeder heeft een opzeg van de verhuurder gekregen via een brief op 20 februari 2012 (zonder vermelding van reden)
Hierin stelt hij dat hij rekening houdt met de wettelijhke opzegtermijn van 6 maanden.
In te gaan vanaf 1 februari - 31 juli 2012.

Haar contract dateert van 1 augustus 1991
Dit was een jaarcontract met opzeg van één maand;

Vragen
Deze opzeg kan toch pas vanaf 1 maart ingaan ?
Gaat dit jaarcontract na 20 jaar niet automatisch over in een 3/6/9 ?
Betekent dit inderdaad een opzegtermijn voor de verhuurder van 6 maand zoals hij zelf in de brief vermeld ?
Indien van wel, gezien er op 1 augustus 2012 terug een periode van 3 jaar start (9 + 9 + 3 peroiodes reeds voorbij) overschrijdt hij de opzegperiode mùet één maand ?

Moet ze dit contract laten registreren ?

bedankt bij voorbaat voor eventueel antwoord
PLE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 27 feb 2012 19:59

Voor registreren is het nu wel wat te laat. De opzeg gaat in vanaf 1 maart. De verhuurder kan opzeggen bij het einde van elke 3-jarige periode. Geregistreerd contract: 6m vooropzeg. Niet geregistreerd contract: 3m vooropzeg.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Turaki

#3 , 27 feb 2012 20:21

Registreren geeft enkel extra bescherming indien het pand verkocht werd, heeft geen invloed op deze situatie.

Opzeg dient gegeven te worden minstens 6 maand voor het einde van een 3-jarige periode. De opzeg begint te lopen op de 1 van de maand volgend op het ontvangen van de opzeg.
Om een geldige opzeg te geven, diende u moeder voor 1 februari deze ontvangen te hebben.

Via AS de verhuurder op de hoogte brengen van het feit dat de opzeg nietig is, daar deze niet 6 maanden voor het einde van een 3-jarige periode is gegeven.

Reclame

Vandebos

#4 , 27 feb 2012 21:32

Ik zou het eenvoudig en zoals Turaki stelt inderdaad de verhuurder een AS zenden waarin men hem bevestigt de opzeg ontvangen te hebben doch deze niet kan aanvaarden aangezien de heersende wetgeving van dwingend recht niet gerespecteerd wordt en de opzeg dus ongeldig is. Dat u de verhuurder dringend aanraadt de wet aangaande woninghuur te raadplegen vooraleer nogmaals een onwettige opzeg te zenden.

Aangezien de verhuurder geen reden voor de opzeg geeft zou ik niet op het meest waarschijnlijke inspelen. Niemand is verplicht het huiswerk van de huisbaas te verrichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2012 22:12

Ik zou hem zelfs niet aanraden om de woninghuurwet te raadplegen :D

Terug naar “Huren”