Onrechtmatige vrijheidsberoving wegens Weerspannigheid!

lawrence_o
Topic Starter

Onrechtmatige vrijheidsberoving wegens Weerspannigheid!

#1 , 26 feb 2012 03:19

Allen,

Ik zit met een probleem. Gisteren, vrijdag 24-2-2012 werd een man in het plaatselijk cafe letterlijk gek en vermoedelijk onder invloed van coaine. Hij begon plots op iedereen te slaan en met flessen te gooien en mensen te snijden. Een zwaar bloedende man kwam ons om hulp vragen. De agressor zelf bleef inmiddels iedereen slaan en aanvallen. Zelf kreeg ik ook een paar rake klappen. De man zelf was sterk gespierd en eerlijk gezegd, weerwerk bieden en hen mogelijk nog agressiever maken leek me niet de beste oplossing dus poogde ik hem te bedaren. Dat lukte initieel niet. Met een aantal mensen hebben we ons zelf opgesloten in de toiletten tot de politie er was.

Plots werd het rustig dus kwam ik weer de toilet uit met mijn vriendin. Op dat moment kwam de agressor onze richting uit maar gelukkig deed hij niks en sloot hij zichzelf met een vriend op in de toilet die wij verlieten. Vermits zijn agressie wilden we enkel die zaak ASAP verlaten want we vreesden dat hij op elk moment opnieuw kon uitbreken en aanvallen met stukgeslagen flessen. Dus initieel waren we dan ook blij dat de politie er snel was. Helaas was ons geluk van korte duur.

We wilden dus naar buiten maar in plaats van hulp te bieden stonden de 2 heren agenten als portiers met gekruiste armen voor de deur en niemand mocht eruit. Ze wilden weten wie gevochten had. Ik maakte duidelijk dat de agressor in de toilet zat en dat we naar buiten wilden. Dat mocht niet. We zeiden dat die man gek was en gewapend was met stukgeslagen flessen en ons had aangevallen hoewel we niks met het initiële gevecht te maken hadden, dat we bang waren en in veiligheid wilden zijn. Ik overhandigde mijn paspoort, mijn vriendin ook, en ik zei, meneer, ik wil best meewerken, ik ga niet lopen maar laat me aub buiten bij uw collega gaan staan want ik wil niet hier blijven met die gek die elk moment opnieuw kan toeslaan.

Dit klinkt ongelofelijk maar toen begon voor ons de hel! De agent zij "nu heb ik er genoeg van, ik heb gezegd dat ge binnen blijft en nu gade mee!" Mijn vriendin, die zwanger is!! werd erg hardhandig op de grond gewerkt en kreeg boeien om! Ik zelf werd hardhandig aangepakt en kreeg boeien om! We moesten de combi in. Mijn barstende hoofdpijn die ik door de klappen had opgelopen werd genegeerd. Pas na een uur gingen de heren in op mijn verzoek voor medische hulp!!
In totaal zijn we 9 uren aangehouden geweest. Ik vroeg hem op welke gronden zij dat achtten te kunnen. Hij antwoorde: openbare orde verstoring en weerspannigheid. Ik kon het niet geloven.

We liepen niet buiten, we hebben niet openbaar lawaai gemaakt. We hebben niemand aangevallen, niemand aangeraakt. Hoe kunnen we dan de openbare orde verstoord hebben??? Weerspannigheid dan. Ik heb mijn ID kaart overhandigd aan de agenten. Ik zei expliciet dat we zouden meewerken maar dat we echt niet konden binnen blijven met een man die met glas willekeurig mensen in het hoofd heeft gestoken. (een slachtoffer dat ons hulp verzocht had een gapende hoofdwond waar het bloed erg hard uit liep! Het was echt verschrikkelijk. U begrijpt onze angsten allicht). We hebben op geen enkel moment de agenten fysiek aangeraakt. EN zonder meer slaan ze ons in de boeien en WIJ werden in de cel gestopt. Gedurende het hele proces werden we regelmatig uitgescholden door de heren. Toen ik mijn advocaat wilde bellen werd dat geweigerd en noemde de agent mij "onnozel manneke" en "ge zult al wel vaker in den bak gezeten hebben zeker". Ik ben 40, heb nooit gevochten. Nooit gestolen. Heb geen criminele feiten gepleegd (buiten een hoop verkeersboetes dan). Ik werd behandeld als een crimineel!! Vingerafdrukken EN foto's in alle profielen! Ronduit schandalig! En tot overmaat van ramp, de agressor die de feiten pleegde? Die hebben ze op miraculeuze wijze laten ontsnappen!!!! Toen ik protesteerde dat ik het schandalig en schending van de mensenrechten vond lachten ze me in mijn gezicht uit en noemden ze me "een bleiter". De gasten waren echt aan het beledigen om uit te dagen om toch maar een reactie uit te lokken van mijn kant.

Ik besef dat het zeer moeilijk is tegen de politie iets te beginnen gezien ze onder eed staan en ze feitelijk kunnen doen wat ze willen. Wie gelooft een burger tegen de arm der wet? Toch, de manier waarop ik werd mishandeld kan ik niet door de vingers zien. Ik weet dat 90% van de agenten goede mensen zijn en helaas kwam ik met 2 klootzakken horende tot de 10% uitschot in aanraking. Wat zijn mijn opties? Kan ik die gasten dagvaarden wegens onrechtmatige vrijheidsberoving? Kan ik hen voor de rechtbank dagen om te bewijzen dat er geen enkele grond was om ons aan te houden?

Ik denk dat de agenten niet ingeschat hebben dat de mensen in paniek waren en enkel weg van het geweld wilden. Het is zoals die schutter in het shopping center in Nederland. Stel, je loopt in een shopping center en een gek begint plots op alles wat beweegt te schieten. JE wil uiteraard ASAP weg. Stel dat de politie daar dan lekker de uitgang blokkeert en zegt: Ge moogt ni weg want we willen weten wie hier aant schieten is! Wat denkt U, dat U op dat moment rustig kan blijven, wetende dat U de volgende kan zijn? De politie had m.i. moeten inschatten dat er paniek was, vrees voor het leven. Zij hebben die vrees misplaatst en er weerspannigheid van gemaakt. Ik vind dat totaal niet kunnen en een blijk van hoge incompetentie en duidelijk gebrek aan training! EN ik wil het er niet bij laten.

Wat kan ik doen? Welke opties heb ik hier?

THanks jongens!
Groetjes
Ben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JuraLex

#2 , 26 feb 2012 09:28

U kan hier m.i. weinig tegen inbrengen. Wel kan u een klacht indienen tegen de agenten bij Comité P omwille van hun gedrag: dit hoort inderdaad niet.
Ik vermoed dat zij u en uw vriendin bestuurlijk hebben aangehouden en dan mogen zij u inderdaad maximaal 12u aanhouden. De aanhouding is, volgens wat u beschrijft, m.i. ook niet aanvechtbaar. Verstoring van de openbare orde is immers niet alleen zelf iemand aanvallen of buiten lopen en lawaai maken, maar louter betrokken zijn in een gevecht (waarvan u duidelijk tekenen vertoonde) of dronken zijn, volstaat. Als u de preciese reden van uw aanhouding wil kennen, kan u dit steeds opvragen, staat vermeld in het aanhoudingsregister. Vingerafdrukken en foto's nemen van personen die werden aangehouden om de openbare orde te herstellen zijn ook toegestaan, heb er begrip voor dat u zich als een crimineel behandeld voelde maar het is toegestaan en gebruikelijk. U bent dus niet de enige bij wie dit gebeurt.
Ook lijkt het mij echt niet verstandig van u zich samen met uw vriendin op te sluiten in de toiletten met de agressor: ten eerste al niet echt veilig voor uw zwangere vriendin (u had haar zo snel mogelijkheid in veiligheid moeten brengen) en bovendien kan u zelfs aangeklaagd worden door de agressor voor vrijheidsberoving. Ik zou u willen aanraden om in het vervolg niet zelf de held te gaan uithangen, zeker niet als u op stap bent met uw (zwangere) vriendin.

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 feb 2012 11:11

Het is niet noodzakelijk om onmiddellijk zich te richten naar het Comité P. Je kan beter eerst een klacht indienen bij de dienst intern toezicht van de politiezone.

Reclame

lawrence_o
Topic Starter

#4 , 26 feb 2012 14:27

Allen, dank voor het antwoord.

Even een rechtzetting. We hebben ons niet SAMEN met de agressor opgesloten hoor. Die man liep buiten de toiletten rond. Het waren mijn vriendin en ik met 2 andere slachtoffers

Nu zegt men hier dat het perfect mag van de politie. Er was mijn inziens echter geen ENKELE reden om ons aan te houden. We waren niet dronken in die mate dat we last veroorzaakten. We hebben zelf niet gevochten maar werden puur aangevallen. We hebben duidelijk gesteld dat we zouden meewerken alleen wilden we buiten de deur wachten gezien het feit dat een met glas gewapende man aanwezig was en reeds mensen zwaar had verwond aan het hoofd! Het is alsof een huis in brand staat en je wil vluchten voor je leven en de politie die je zou moeten helpen wil je gewoon binnen houden met het reële risico dat je mee op brandt!!! Dat is het gevoel dat de aanwezigen hadden.

Weinig aan doen? Dit hoort niet en als het mag van de wet dan moet dat veranderen. Het is absoluut ontoelaatbaar dat slachtoffers niet alleen totaal onschuldig de cel invliegen, het is regelrecht een schending van elk mensenrecht wanneer de agenten dan nog met je kop staan te lachen dat het wel niet de eerste keer zal zijn dat je de cel in moet, dat je een onnozel manneke bent die zattemanspraat verkoopt wanneer je het recht opeist op bijstand van je raadsman, dat ze je een uur laten wachten op medische hulp, dat ze je geboeid in de combi stoppen vor vingerafdrukken te laten nemen, daarbij de drukste winkelstraten doorrijden zodat iedereen je lekker kan aanschouwen en dat terwijl je volledige medewerking verleent, terwijl je zo nuchter bent als maar kan zijn!! Als dat mag, dan is er iets fundamenteel fout met ons systeem!

Een crimineel wordt zelfs beter behandeld! En dat ze dan de dader hebben laten lopen is helemaal ontoelaatbaar!!! Ik zal een aangetekende klacht versturen naar de commissaris van de oudaaan in Antwerpen. Een kopij aan Burgemeester Janssens sturen. Idem aan de minister van justitie en ook aan comité P. Vervolgens alle media en een aantal politici die ik ken. Als die heren agenten durven beweren dat ik de orde zou hebben verstoord of niet wilde meewerken, wel, ze mogen mij vragen komen stellen terwijl ik aan een polygraaf hang de leugenaars!!! Dat is misschien ver gezocht maar lijkt mij momenteel het enige wat ik kan doen om te bewijzen dat ik de waarheid spreek!

Ik kan en wil die niet van me afzetten en eis excuses van de betrokken agenten en een schadevergoeding voor de onterechte vrijheidsberoving.

Dank allen voor uw hulp alvast.
Groetjes

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2012 15:47

Blijkbaar al teveel films gezien.
Wie zegt dat jij voor de 100 % volledig hebt meegewerkt als de agenten dat vroegen. Mogeljks heb je een grote mond gezet., en hebben de agenten hierop gereagerd. Om dat te bewijzen zal je met serieuse getuigen nogen afkomen, want anders is het woord tegen woord, en het woord van een agent in funktie zal altijd wel iets meer waarde hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 feb 2012 15:50

Bestuurlijke aanhouding moet steeds bevestigd worden door een officier bestuurlijke politie dat is een commissaris.
Je hoeft echt niet maar je mag naar de minister te sturen. Die sturen je brief toch maar door naar de Korpschef.
De controle organen zijn in eerste instantie de korpschef Eddy Baelemans.
Zijn dienst intern toezicht http://www.5345.be/iz/iz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Commissaris Marc Jaspers.
Je kan hier zelfs maandag telefonisch contact mee nemen.
Verder inderdaad comité P en Algemene Inspectie Politie
Verder de procureur des Konings te Antwerpen
Heb je of ben je niet verhoord geworden ....
Zijn dat de enigste politiemensen die ter plaatse zijn gekomen? Is daar geen OGP ter plaatse gekomen?
Recht op een advocaat is enkel voor de bij wet voorziene redenen .... en gezien we die niet kennen.......
We kennen ook het hele verhaal niet......

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”