kan kantoorruimte toch onder handelshuurwetgeving vallen?

edk003
Topic Starter

kan kantoorruimte toch onder handelshuurwetgeving vallen?

#1 , 23 feb 2012 14:24

Wij huren kantoorruimte -> staat ook als dusdanig beschreven in het contract (gelijkvloerse kantoorruimte).
maar in het contract wordt gesproken over de handelshuurwetgeving, maar die is blijkbaar niet van toepassing op kantoorruimtes.... -> http://www.elfri.be/huur-van-kantoorrui ... ijfsruimte" onclick="window.open(this.href);return false;

hoe zit dat nu eigenlijk?
kan een verhuurder "zomaar" spreken over de handelshuurwetgeving en deze wetgeving "afdwingen"?
We willen namelijk de huur opzeggen omdat we kantoorruimte in onze woning voorzien hebben, maar als we vasthangen aan de handelshuurwetgeving, dan zou dat willen zeggen dat we veel meer opzegvergoeding zouden moeten betalen, dan bij een gewone huuropzegging...

kan iemand duidelijkheid bieden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2012 15:24

Partijen kunnen overeenkomen dat de handelshuurwetgeving van toepassing zal zijn op de door hen gesloten huurovereenkomst. Dit is mogelijk indien geen andere dwingende wetgeving van toepassing is. Dit kan dus niet als de Woninghuurwet van toepassing is, wel voor de huur van een kantoor, want daar is het gemene huurrecht van toepassing en dat is in principe niet van dwingend recht.

De bedoeling van de partijen om de handelshuurwetgeving van toepassing te maken moet wel duidelijk zijn.

Zelfs zonder uitdrukkelijk te voorzien dat de handelshuurwetgeving van toepassing is kunnen partijen in een overeenkomst voor verhuring van kantoor opzegtermijnen bepalen die hetzelfde zijn als bij de handelshuurwetgeving.

De verhuurder kan dus niet "zomaar" spreken over de handelshuurwetgeving. Hij kan dat wel als dat in de overeenkomst voorzien is. Wat zegt de huurovereenkomst juist?

edk003
Topic Starter

#3 , 23 feb 2012 20:02

bedankt voor het snelle antwoord.

er staat handelshuurovereenkomst als titel van de overeenkomst.
eerste zin : de verhuurder verhuurt als handelsovereenkomst aan de huurder die aanvaardt : gelijkvloerse kantoorruimte ... enzoverder...
huurovereenkomst wordt toegestaan voor een termijn van 9 opeenvolgende jaren die ingaat op 1/11/08 om te eindigen op 31/10/2017. voor wat betreft de opzegmogelijkheden wordt verwezen naar de handelshuurwetgeving.
maar dan staat er verder : de lokalen die niet de plaats kunnen zijn van enige openbare verkoping, worden verhuurd om als kantoorruimte te dienen.
dus ja, daarom mijn verwarring...
maar als we aan de handelshuurwetgeving vasthangen... dan gaat dat ons wel wat meer kosten dan het gemene huurrecht, volgens mij
enfin, volgens mij is er zowel wat meer verwarring in het contract want nu staat er ook eigenlijk een vaste start- en einddatum -> dus lijkt het dan weer meer op een contract van bepaalde duur... en dat is blijkbaar dan weer anders qua opzeg enzo...

ik word er een beetje turelure van
ps : ik ben niet zeker of het huurcontract geregistreerd geweest is, speelt dat ook een rol?

Reclame

scorpioen

#4 , 23 feb 2012 23:13

Op basis van de gegevens die u verstrekt durf ik niet voorspellen wat een rechter zou oordelen.

De vraag is: hebben partijen bewust gewild om de wetgeving op de handelshuurovereenkomsten van toepassing te maken op hun situatie of hebben zij verkeerdelijk gedacht dat de wetgeving op de handelshuurovereenkomsten van toepassing was en daarom naar deze wetgeving verwezen. In het eerste geval is de wet op de handelshuurovereenkomsten van toepassing, in het tweede geval niet.

edk003
Topic Starter

#5 , 24 feb 2012 09:09

blijkbaar weet de verhuurder het ook niet... mijn collega heeft gisteren de verhuurder gezien en hem gezegd dat we gaan opzeggen en hem de vraag gesteld wat de opzegtermijn is, maar dat wist hij ook niet te vertellen.
nu moet ik natuurlijk wel een aangetekend schrijven opstellen met daarin de melding dat we opzeggen, maar ik weet nie welke termijn ik er moet inzetten... of kan ik enkel een startdatum vermelden? maar ja, dan laat ik de deur natuurlijk wagewijd openstaan dat de verhuurder er zijn eigen termijn opplakt... of zou ik het riskeren en er 3 maanden inzetten (->conform de gemene huurwet, na 3 jaar : 3 maand)

ik zou toch nog graag vandaag die brief opmaken zodat de opzeg vanaf begin maart kan lopen, maar ja wat zet ik er dan in...

nog goeie raad?

scorpioen

#6 , 24 feb 2012 10:36

Ik zou met de eigenaar gaan praten om te zien of u niet in onderling akkoord een einde kan maken aan de huurovereenkomst of eventueel zelf een nieuwe huurder mag zoeken.

Als de handelshuurwetgeving niet van toepassing is, maar het gemeen recht, is de opzegtermijn één maand (art. 1736 BW). Ik acht het weinig waarschijnlijk dat een rechter zal oordelen dat partijen deze opzegtermijn hebben willen overeenkomen. Ook de verhuurder zou dan kunnen opzeggen met een opzegtermijn van één maand.

De huurovereenkomst verwijst naar de handelshuurwet voor "de opzegmogelijkheden". Indien hier enkel zou gestaan hebben "opzegtermijn" kon u argumenteren dat de opzegtermijn zes maanden was. Opzegmogelijkheden is ruimer en houdt ook in dat de huurder maar kan opzeggen tegen het einde van elke driejarige periode.

Waar ik dus voorheen schreef "durf ik niet voorspellen wat een rechter zou oordelen", ben ik nu de mening toegedaan dat de kans heel groot is dat de rechter zal oordelen dat u maar kan opzeggen overeenkomstig de handelshuurwetgeving. En dan kan u maar opzeggen tegen 31/10/2014...

edk003
Topic Starter

#7 , 24 feb 2012 11:18

één maand ?
ik dacht gelezen te hebben dat opzeggen binnen de 3 jaar het eerste jaar 3 maand zou zijn met als extra 3 maand ingeval binnen het eerste jaar; 3 maand met 2 maand extra binnen de 2 jaar; 3 maand met 1 maand extra binnen de 3 jaar en dat na 3 jaar de opzeg 3 maand bedraagt...
man man man, wat een verwarring is dit...
Enfin, wat doe ik met m'n opzegbrief? een voorstel erin zetten van 3 maand en afwachten hoe de verhuurder reageert?

scorpioen

#8 , 24 feb 2012 12:29

U hebt het over de opzegtermijn van de Woninghuurwet. Die is niet van toepassing op kantoren.

Ik zou niet opzeggen en met de eigenaar gaan praten.

edk003
Topic Starter

#9 , 24 feb 2012 12:43

ah, da's dan weer woningwet... man man man, hoe blijft iemand daar nu nog aan uit kunnen :-)

bedankt voor de info, we zullen eerst maar eens horen van waar de wind komt bij de verhuurder...
we hebben er nooit problemen mee gehad, ik hoop dat we dat zo kunnen houden.

edk003
Topic Starter

#10 , 28 feb 2012 15:17

verhuurder stelt voor :

6 maand opzeg, wederverhuringvergoeding van 1 maand + BTW, en 3 maand boete
met melding dat wanneer het immokantoor (waarmee de verhuurder werkt) het goed 1 maand voor einde opzeg verhuurd krijgt, de wederverhuring + boete van 3 maand wegvalt.

is dit oké zo?

edk003
Topic Starter

#11 , 28 feb 2012 15:42

nog een opmerking/vraag

in het contract wordt gesproken over "opzegging door schuld van de huurder" -> valt onze "vroegtijdige opzeg" hieronder?
want in dat artikel is er sprake van een wederverhuringsvergoeding die overeenstemt met 3 maanden huursom, en dat de huurder alle kosten moet dragen van deze opzegging door schuld... dat wordt 6 maand indien de huurder de lokalen verliet zonder verwittiging.

Terug naar “Huren”