koop en verkoop woning

dmatthys
Topic Starter

koop en verkoop woning

#1 , 03 jun 2007 13:55

Hallo,

Weet iemand hier raad mee?

Enkele maanden geleden hebben wij ons huis verkocht en een nieuwe woning gekocht.
In de verkoopscompromis van onze verkoop staat niets vermeld betreffende de termijn van verlijden van akte, dus hier heeft de notaris 4 maanden tijd om de akte te verlijden (dit is eind juli).
In de verkoopsovereenkomst van onze koop staat dat de akte moet verleden worden binnen de 3 maanden (dit is eind juni).

De notaris heeft ons gezegd dat het aan te raden is de akte van onze verkoop te laten verlijden voor de akte van onze koop, zodat de meeneembaarheid van de registratierechten van toepassing is.

De notaris belt ons vorige week dat alles in orde is om de aktes te laten verlijden, maar dat de koper van ons huis nog met verlof is tot begin juli. De aktes zullen bijgevolg pas verleden worden in juli.
Ik zou de akte van onze koop al in juni kunnen laten verlijden, maar dan moeten we ongeveer 5000 euro laten vallen betreffende de meeneembaarheid.
Ik vrees dat de verkoper van ons nieuw huis zich beroept op de 3 maanden in de compromis en het huis aan iemand anders verkoopt en zo ook met het voorschot gaat lopen. Kunnen zij dit? Wat kan ik doen om onze koop te verzekeren?

Merci voor de goede raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 jun 2007 21:42

meeneembaarheid geldt in 2 gevallen (dacht ik):

* eerste aankoop - verkoop - tweede aankoop

?n

* eerste aankoop - tweede aankoop - verkoop van 1.

Het eerste geval noemt Meeneembaarheid door verrekening (dacht ik)

en het 2de geval Meeneembaarheid door teruggave.

Maar ik heb eigenlijk een allergie aan registratierechten dus hoop ik dat er iemand anders U degelijk informeert. Als het echt moet, zal ik het opzoeken.

j.demoor

#3 , 04 jun 2007 13:34

?Art.61-3.In geval van zuivere aankoop van een...onroerend goed door een natuurlijk persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen ,wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die...verschuldigd waren op de aankoop die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop,mits de nieuwe aankoop VASTE DATUM heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de DATUM van REGISTRATIE van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend,hetzij...?(W.Reg.=Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Uit ?hebben wij ons huis verkocht...? leid ik af dat u een onderhandse verkoopakte bezit.

?Art.1328.Onderhandse akten hebben, ten aanzien van derden, geen DAGTEKENING(=?vaste datum?) dan van de dag waarop zij zijn GEREGISTREERD, ofwel...?(Burgerlijk Wetboek).

Laat dus uw onderhandse verkoopakte registreren bij de ontvanger van de registratie vooraleer uw koopakte verleden wordt.Aldus is voldaan aan het vereiste van art.61-3 W.Reg.

Deel koper en notaris schriftelijk mee dat u de registratierechten VOORSCHIET.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.
Ga ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”