Hallo,
Weet iemand hier raad mee?
Enkele maanden geleden hebben wij ons huis verkocht en een nieuwe woning gekocht.
In de verkoopscompromis van onze verkoop staat niets vermeld betreffende de termijn van verlijden van akte, dus hier heeft de notaris 4 maanden tijd om de akte te verlijden (dit is eind juli).
In de verkoopsovereenkomst van onze koop staat dat de akte moet verleden worden binnen de 3 maanden (dit is eind juni).
De notaris heeft ons gezegd dat het aan te raden is de akte van onze verkoop te laten verlijden voor de akte van onze koop, zodat de meeneembaarheid van de registratierechten van toepassing is.
De notaris belt ons vorige week dat alles in orde is om de aktes te laten verlijden, maar dat de koper van ons huis nog met verlof is tot begin juli. De aktes zullen bijgevolg pas verleden worden in juli.
Ik zou de akte van onze koop al in juni kunnen laten verlijden, maar dan moeten we ongeveer 5000 euro laten vallen betreffende de meeneembaarheid.
Ik vrees dat de verkoper van ons nieuw huis zich beroept op de 3 maanden in de compromis en het huis aan iemand anders verkoopt en zo ook met het voorschot gaat lopen. Kunnen zij dit? Wat kan ik doen om onze koop te verzekeren?
Merci voor de goede raad.