#10 , 22 feb 2012 22:22
1. Ik begrijp dat de gelden uit de nalatenschap van A niet toebedeeld zijn aan de kinderen , maar in bezit van LLO B zijn gebleven. Dan is het niet meer dan normaal dat B alle successierechten SSR betaalt. Er werden immers , ten laste van de kinderen , SSR geheven op die bedragen die ze niet hebben ontvangen.
2. Verkoop van de woning kan slechts mits akkoord van de 5 betrokkenen. De LLO kan dat wel afdwingen. Voor een oinroerend goed past de Registratie in dit geval automatisch de wettelijke regeling toe : VG voor LLO , blote eigendom gelijk verdeeld tussen de kinderen.
Er zijn drie mogelijke werkwijzen bij de verkoop : LLO ontvangt telkens de helft.
a. LLO staat VG op helft van A af : de 4 kinderen ontvangen 1/8 ( of 1/4 van de helft) van de verkoopprijs. Zij kunnen gewoon over de som beschikken.
b. LLO staat VG niet af en wenst een jaarlijkse vergoeding : 1/8 van het bedrag wordt op naam van elk kind geblokkeerd , met uitbetaling van de intrest ( = VG) aan LLO , zolang deze leeft. Kinderen kunnen niet over de som beschikken tot LLO sterft.
c. LLO staat VG niet af en wenst éénmalige vergoeding : op basis van leeftijd krijgt die een som. Voor een vrouw van 79 jaar is dat 27 % , voor een man 20.4 %. Telkens op de helft van A. De rest wordt verdeeld tussen de kinderen , die wel over die som kunnen beschikken.
Ik vind het de plicht van de notaris dat hij iedereen, zowel de LLO als de kinderen , op de hoogte brengt van die verschillende mogelijkheden en gevolgen.
De successierechten zijn dezelfde voor alle Vlaamse provincies , zij worden - voor de kinderen- wel berekend voor roerend en onroerend apart. Maw : de bedragen worden niet opgeteld en dan berekening van SSR.
wanton
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon