Niet naleven termijn verkoopsovereenkomst

Jaspertje
Topic Starter

Niet naleven termijn verkoopsovereenkomst

#1 , 19 feb 2012 11:19

Ik heb een verkoopsovereenkomst voor een (nieuwbouw) appartement getekend.
Hierin is opgenomen dat de akte binnen de 3 maanden verleden moet worden.

Echter we zijn intussen een week na deze termijn en de akte is nog nie verleden.
Er was wel een datum vastgelegd maar de verkoper kon niet tijdig de nodige documenten (voltooingwaarborg) leveren.

De verkoper geeft aan dat dit in orde komt maar dat het nog even kan duren.

Echter binnen enkele weken gaat mijn (gunstig) woningkrediet vervalllen....

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
In de verkoopsovereenkomst is niets opgenomen i.v.m schadevergoeding.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2012 13:28

Wat doet/zegt uw notaris?

Jaspertje
Topic Starter

#3 , 19 feb 2012 15:20

Nog niks heb ik volgende vrijdag een afspraak mee

Reclame

j.demoor

#4 , 21 feb 2012 08:37

“Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft,of wanneer hij de titels van eigendom heeft afgegeven.Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Echter we zijn intussen een week na deze termijn en de akte is nog nie verleden’

Dit niet-verlijden kan gelijkgesteld worden met ‘de titels van eigendom NIET heeft afgegeven’,zodat u in dat geval kan toepassing maken van voornoemd art.1610 en 1611.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”