aanrijding tegen geparkeerde auto met openstaand portier

bucephalos
Topic Starter

aanrijding tegen geparkeerde auto met openstaand portier

#1 , 22 jan 2010 21:41

Beste,

ik sta geparkeerd voor mijn woning in bebouwde kom (50km/h) en op de verhoogde berm.
(Avond met normale straatverlichting)
Mijn linkerachterportier staat open omdat ik daar materiaal aan het uitladen ben. Ook mijn kofferdeksel staat open met kofferverlichting.
Het linkerportier komt echter (net) niet over de rand van de verhoogde berm.
Terwijl ik mij omdraai rijdt een vrouw langs achter mijn openstaand portier aan, omdat ze uitwijkt voor een tegenligger.
Schade aan mijn deur - haar spiegel eraf + haar passagierdeur vliegt open( door de schade).
Mevrouw rijdt echter rustig verder en heeft blijkbaar niets gemerkt
(???)
Ik achtervolg haar en kan haar 1 km verder laten stoppen.
Zegt ze dat ze niets had gemerkt omdat haar radio aanstond.
Politie is gekomen en heeft verklaringen opgenomen en foto's vd schade genomen.
Wie is hier verantwoordelijk?

mvg

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 22 jan 2010 21:51

zij zal verantwoordelijk worden gesteld ( normaal ).

uw openstaand portier was een te voorziene hindernis.

JohnD

#3 , 22 jan 2010 23:11

Inderdaad, heb ooit een gelijkaardig geval gewonnen. De tegenpartij was een agent, hij beweerde dat hij mijn openstaande deur niet gezien had.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Bartie

#4 , 24 jan 2010 09:12

Art. 28. OPENEN VAN PORTIEREN.
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen (in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.) <KB>

Art. 10. SNELHEID.
10.1. 3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een hindernis die kan worden voorzien.

HOOFDSTUK IV. - VLUCHTMISDRIJF.

Art. 33. <W> § 1. Met gevangenisstraf (van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 (euro) tot 2.000 (euro)) of met een van die straffen alleen wordt gestraft <W>: <W>
1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

Dit alles zonder te twijfelen aan het feit dat u deels op de berm mocht staan (hetgeen op zich ook tot discussie en dus tot een inbreuk zou kunnen leiden - zij het dat dit niet in causaal verband staat met het ongeval).
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 jan 2010 12:07

10.1. 3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een hindernis die kan worden voorzien.
= grote interpretatiemogelijkheid wordt aan de rechter overgelaten, maar leidt wel tot rechtsonzekerheid voor de betrokkenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#6 , 02 feb 2010 13:14

geachte,

veel zal afhangen van de situatieschets en de verklaringen die u beiden heeft afgelegd!

Indien immers niet kan aangetoond worden dat uw portier reeds openstond, kan tegenpartij voorhouden dat het portier werd geopend toen zij net passeerde, waardoor het een onvoorzienbare hindernis wordt... .

mvg,

Pieter Verherstraeten

Kingfisher

#7 , 16 feb 2012 14:53

Wij kijken wat er in de verklaring stond:
"tegenpartij opende(!) zijn portier": tegnpartij is aansprakelijk
"ik reed tegen portier van tegenpartij": eerste partij is aansprakelijk
Maw: een portier dat aan het openen is, is een onverwacht obstakel. Eentje dat open staat, is het niet.

JohnD

#8 , 16 feb 2012 16:54

De TS schrijft "Mijn linkerachterportier staat open omdat ik daar materiaal aan het uitladen ben." en het portier is een te voorziene gebeurtenis, bovendien mag die radio maar zo hard staan (en dat is bijna nooit het geval > hopen dat de dame dat in haar verklaring gezet had dat ze de aanrijding niet gehoord had omdat haar radio aanstond) dat ze andere geluiden nog hoort (ambulance e.d.)
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bartvdv

#9 , 16 feb 2012 17:09

De TS schrijft "Mijn linkerachterportier staat open omdat ik daar materiaal aan het uitladen ben." en het portier is een te voorziene gebeurtenis, bovendien mag die radio maar zo hard staan (en dat is bijna nooit het geval > hopen dat de dame dat in haar verklaring gezet had dat ze de aanrijding niet gehoord had omdat haar radio aanstond) dat ze andere geluiden nog hoort (ambulance e.d.)
Staat er dan ergens in de verkeerswet hoe hard een autoradio mag? Ik heb enkel weet van een gemeentelijk reglement dat rijdende discotheken kan bestraffen. Er zijn auto's die zo goed zijn geïsoleerd tegen geluiden van buitenaf dat die dus ook beboet zouden moeten worden?

JohnD

#10 , 17 feb 2012 02:20

Niet specifiek maar het is toch duidelijk dat (ik ga het hier even niet opzoeken) er wel een of andere wet naar zal gerefereerd kunnen worden dat men bepaalde geluiden buiten de auto dient te kunnen waarnemen. Ten andere heeft dat hier misschien wel enkel iets te maken met het vluchtmisdrijf. Ik vraag me dan ook af of mensen die potdoof zijn met de wagen mogen rijden. Ik dacht van niet. En als die radio of discotheek of wat dan ook in die wagen zo hard staat dat die persoon geen enkel geluid van buitenaf kan waarnemen is dat strafbaar. Aan het verkeer deelnemen is ook geluiden van buitenaf kunnen waarnemen dacht ik.

dako

#11 , 17 feb 2012 09:46

Aan het verkeer deelnemen is ook geluiden van buitenaf kunnen waarnemen dacht ik.
Even Off-topic, maar ook slechthorende en dove mensen mogen aan het verkeer deelnemen, ook met de wagen ("aan verkeer deelnemen" wil ook zeggen als fietser/voetganger, en dit zou hen wel heel hard "benadelen")

Dit is volgens ook de reden waarom prioritair voertuigen naast hun sirenes ook hun blauwe zwaailampen dienen te gebruiken(waardoor ze duidelijk zichtbaar zijn voor dove en slechthorende), of zijn er bij spoorwegovergangen naast een geluid ook ander lampen+kleur die branden,...

Idem vb voor bepaalde kleurenblinden, zij kunnen niet op de kleur van het licht afgaan (is dit een blauwe zwaailamp, of een oranje van vb uitzonderlijk vervoer), maar weten wel door de sirenes waarover het gaat. Idem voor verkeerslichten, deze zijn ook steeds hetzelfde met 3 verschillende lampen, zo weten kleurenblinden ook als bovensta licht brand=groen. Je zou technisch perfect deze 3 kleuren in 1 lamp kunnen inbouwen, zodat deze 1 lamp rood-oranje-groen geeft, maar dan weten kleurenblinden nooit wat het nu is.

Verder On-topic

Zoals reeds gezegd: kan jij bewijzen/aantonen(vb getuigen,...) dat deur reeds open stond = voorzienbaar = andere in fout

kan jij dat niet bewijzen en ze is van slechte wil kan ze steeds beweren dat dit plotseling was=onvoorzien=jij waarschijnlijk in fout

Oude Belg

#12 , 17 feb 2012 11:46

Artikel 24 :
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JohnD

#13 , 18 feb 2012 16:56

OFF TOPIC: Wat is die angst toch om te discrimineren ? Goed, blijkt dus dat dove mensen (ik spreek niet van slechthorenden omdat dat dat technisch kan gecorrigeerd worden) ook aan het verkeer mogen deelnemen. Eerlijk gezegd als deze mensen even goed kunnen functioneren en deelnemen aan het verkeer als niet-gehandicapten heb ik daar geen probleem mee. Mag ik daar nu echter mijn twijfels over hebben zonder dat dit als discriminerend overkomt ? Ik vind het onverantwoord. Waarschijnlijk niet in de ogen van sommigen.

De dag is niet ver af dat dronken bestuurders het als een vorm van discriminatie zullen aanzien dat ze niet mogen deelnemen aan het verkeer.

Jolenta

#14 , 18 mar 2012 20:29

Onlangs een gelijkaardig voorval gehad, maar er zijn geen verklaringen opgenomen. ook mijn portier staat open terwijl ikzelf tussen dat portier sta om iets uit te laden (kan dus geen onvoorzienbare hindernis zijn, ik stond er al tussen...). Iemand rijdt mijn portier aan en de spiegel is eraf, mijn voertuig heeft geen schade, ik heb mij niet bezeerd. de chauffeur komt wel terug om te zeggen dat IK zijn schade zou moeten betalen?!? de chauffeur zou de politie bellen, maar niemand gezien, dus geen verklaringen opgenomen. de chauffeur heeft enkel mijn nummerplaat, ik die van hem. ik veronderstel dat ik me geen zorgen meer hoef te maken?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 mar 2012 20:34

Als hij aangifte doet dan zal blijken dat jij geweigerd hebt om ter plaatse te blijven vb .....
In principe moet men gegevens uitwisselen en aanrijdingsformulier invullen.
Beste wt je kan doen is verzekering verwittigen en aangifte bij politie doen gezien er blijkbaar aanwijsbare schade is.

Terug naar “Verkeersongevallen”