schade

11011965
Topic Starter

schade

#1 , 16 feb 2012 21:03

Huurder heeft geen verwarming opgezet tijdens de vorst en nu is er enorme schade.
c.v. stuk, ...
Moeten wij ( verhuurder) ook onze brandverzekering aanspreken?
moeten wij iets ondernemen?
Laatst gewijzigd door 11011965 op 17 feb 2012 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 16 feb 2012 21:24

Kan je even verduidelijken aub. Vanaf wanneer loopt de huurovereenkomst? Moet deze nog beginnen of is deze al aangevangen maar is de huurder er nog niet ingetrokken?

11011965
Topic Starter

#3 , 16 feb 2012 22:02

huurovereenkomst loopt vanaf 1 januari, maar huurder is er nog niet ingetrokken

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 feb 2012 22:08

huurovereenkomst loopt vanaf 1 januari, maar huurder is er nog niet ingetrokken
De huurder is verantwoordelijk sedert 1 januari voor alle schade te wijten aan het feit dat hij zich niet gedroeg als "goede huisvader". Hij is dus verantwoordelijk voor de schade te wijten aan zijn gebrek aan voorzorg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Logis

#5 , 16 feb 2012 22:16

Voor zover ik weet is het aangewezen om die schade aan te geven aan uw brandverzekeraar. In de brandverzekering zit vrijwel altijd ook een rechtsbijstand, zodat je brandverzekeringsmaatschappij u ook kan verdedigen bij betwisting van de aansprakelijkheid voor die schade. Bij de expertise voor die schade komt dan ook een expert van uw verzekeraar en een expert van de verzekeraar van de huurder.

Vandebos

#6 , 16 feb 2012 22:47

Voor zover ik weet is het aangewezen om die schade aan te geven aan uw brandverzekeraar. In de brandverzekering zit vrijwel altijd ook een rechtsbijstand, zodat je brandverzekeringsmaatschappij u ook kan verdedigen bij betwisting van de aansprakelijkheid voor die schade. Bij de expertise voor die schade komt dan ook een expert van uw verzekeraar en een expert van de verzekeraar van de huurder.
klopt.

VDG2

#7 , 16 feb 2012 23:03

In mijn vorig huurcontract stond trouwens letterlijk "De huurder zal de installaties beschermen tegen vorst en zal erop toezien dat de sanitaire
toestellen, de leidingen en de rioleringen niet door zijn toedoen verstopt worden. Elke schade toegebracht en voortvloeiend door/uit de niet-naleving van de bovengenoemde
verplichtingen, zal op de kosten van de huurder hersteld worden."

Vandebos

#8 , 16 feb 2012 23:21

ja, maar je mag dit ook niet veralgemenen. Als de installatie in se niet deugdelijk is, brander en/of boiler in een tochtige buitenstalling bv, kan het niet van de bewoner verwacht worden dat deze buitengewone maatregelen treft om de installatie te beschermen. Het pand daarentegen in de vorstperiode niet verwarmen is een zuiver gebrek aan respect voor het goede huisvader principe en maakt de bewoner dan ook ten volle aansprakelijk voor alle schade die daaruit voortvloeit.

VDG2

#9 , 17 feb 2012 12:26

Uiteraard moet het pand ook aan een aantal minimumvereisten qua veiligheid, bewoonbaarheid, e.d. voldoen zoals Vandenbos zegt. Indien men de installatie niet kan beschermen tegen vorst kan de huurder niets verweten worden. In dit geval vermoed ik dat het een installatie betrof die weldegelijk kon beschermd worden tegen vorst door gewoon de verwarming aan te zetten.

Overduidelijk nalatigheid van de huurder.

Wat ik mij wel afvraag, is waarom de huurder er na 1,5 maand nog niet is ingetrokken? Puur uit nieuwsgierigheid dan...

11011965
Topic Starter

#10 , 17 feb 2012 21:32

mijn nieuwsgierheid wekt evenzeer naar deze vraag
Pand is in orde verklaard qua opgelegde veiligheidsvoorschriften.
Installatie pas vernieuwd,als de electriciteit uitgezet word,kan bij mijn weten ook geen chauffage gaan !!!

Vandebos

#11 , 17 feb 2012 23:51

Fout huurder, uw eigen verzekering aanspreken en van de rechtsbijstand gebruik maken.

11011965
Topic Starter

#12 , 18 feb 2012 12:08

beweert dat hij zelf alles zal oplossen, moeten wij dan toch onze brandverzekering niet aanspreken?of wel?

Vandebos

#13 , 18 feb 2012 12:14

Zie antwoord kohar.

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 feb 2012 12:35

Bezit uw huurder enige ervaring in die richting? (loodgieter bvb) Laat toch maar nakijken of alles wel deskundig werd hersteld. Mogelijks zit je anders binnen een paar jaren terug met problemen.

Logis

#15 , 18 feb 2012 13:18

Niet twijfelen 11011965, aangeven aan uw verzekering. Hou er ook rekening mee dat je een schadegeval moet aangeven binnen een bepaalde periode nadat je de schade hebt kunnen vaststellen (zie uw contract).
Reden waarom : zie antwoord mava105. U kan bij aangifte beroep doen op de rechtsbijstand, eventueel ook achteraf bij niet deskundige herstelling.
Bovendien wordt de schade aan u vergoed in nieuwwaarde ( dwz. waarde zoals het aan huidige prijs nieuw zou geïnstalleerd worden.
Uw verzekeraar recupereert dan bij de verzekeraar van uw huurder volgens huidige waarde ( nieuwwaarde minus eventuele sleet, ouderdom).

Terug naar “Huren”