Algemene voorwaarden enkel online

Webster
Topic Starter

Algemene voorwaarden enkel online

#1 , 15 feb 2012 11:45

Ik krijg een deelfactuur voor een dienst die ik bestelde. Maar de dienst is niet naar mijn wens.

Op de factuur staat een betaaltermijn van 20 dagen.
Op de factuur staat een verwijzing naar de verkoopvoorwaarden die online te vinden zij en een vermelding dat deze op aanvraag ook in een printbare versie te verkrijgen zijn. Mag dit? Moeten de voorwaarden niet op de factuur staan?

Als ik de voorwaarden doorneem, heb ik 14 dagen om de factuur schriftelijk te betwisten en anders met het product of dienst instem als ik deze factuur niet betwist. Deze clausule stond niet op de offerte maar wel op de factuur, op de offerte stond ook geen link naar de online verkoopvoorwaarden.

Die 14 dagen om de factuur te betwisten is al rijkelijk overschreden. Kan ik hier iets tegen inbrengen? Of is factuur toch te betalen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 16 feb 2012 13:05

Gaat het om een online bestelling? Lijkt me moeilijk dan in te gaan tegen de algemene voorwaarden. Overigens, algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Zijn ze er niet, dan geldt de wettelijke regeling. En die wettelijke regeling is - bij mijn weten - 14 dagen... Dus vrees dat je toch te laat zal zijn...

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 16 feb 2012 13:29

Beste,

Kocht u als particulier of als professioneel?

Als professioneel volstaat de handelswijze van deze verkoper voor zover hij kan bewijzen dat u ermee akkoord was en dat u inderdaad de algemene voorwaarden kon raadplegen en hebt aanvaard.

Als particulier: de verkoper is verlicht u voorafgaand aan het sluiten van de koop op een duurzame drager een kopie van de algemene voorwaarden te bezorgen (pdf of printbaar document volstaan).

Dat gezegd zijnde: er is geen "wettelijke" termijn om facturen te betwisten. Dat moet "onmiddellijk" bij ontvangst. Binnen ongeveer 14 dagen wordt meestal nog als tijdig gezien.

Vervolgens hangt het er van af wat er mis is met uw "product of dienst"...?

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Webster
Topic Starter

#4 , 16 feb 2012 13:43

Ik ondertekende de offerte als professioneel.

Op het moment van ondertekening van de offerte werden er enkele beperkte voorwaarden vermeld.
Het is pas op de eerste factuur(een jaar later dan de ondertekening van de offerte) dat de verwijzing naar de uitgebreide voorwaarden stonden. Met dus de clausule voor de betwisting van de facturen. Deze staat niet op de offerte.

Terug naar “Consumenten Koop”