Bijpas van werkgever indien op brugpensioen

nicewithice
Topic Starter

Bijpas van werkgever indien op brugpensioen

#1 , 13 feb 2012 14:15

Wie kan mij hier nu eindelijk eens een duidelijk antwoord op geven. Zelfs de RVA kan dat niet. Het gaat over een persoon van 55 jaar op brugpensioen ( werkloosheid met bedrijfstoeslag ) die een deel werklozengeld en een deel van de ex werknemer krijgt tot aan officiel pensioen.
Eerste en meest belangrijke vraag: als die persoon naar het buitenland vertrekt om daar te gaan wonen en mischien ook te werken, krijgt men dan deze toeslag van de ex-werkgever ook nog ? Wat als die persoon in het buitenland trouwt en zijn vrouw werkt en hij huisvader wordt ?
Tweede vraag: als men van de RVA (tijdelijk) geschrapt wordt, valt deze toeslag dan ook weg ?
En laatste vraag, indien men geschrapt wordt door de RVA, moet men dan ook nog ter beschikking zijn om werkaanbiedingen aan te nemen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 feb 2012 09:08

“Art.2.§ 1. De ontslagen werknemers die 58 jaar en ouder zijn op het ogenblik van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst en die op dat ogenblik 25 jaar beroepsverleden als loontrekkende kunnen rechtvaardigen berekend overeenkomstig artikel 114, § 4, tweede lid, van het Koninklijk Besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering en die gerechtigd zijn op een AANVULLENDE VERGOEDING, blijven onderworpen aan de voorwaarden vastgesteld in Titel II van voornoemd Koninklijk Besluit van 25 november 1991 met uitzondering van de artikelen 48, § 1, eerste lid, 2°, 51 tot en met 53, 56 tot en met 58, 60 tot en met 62, 72 en 79 tot en met 88.(7 december 1992 Koninklijk besluit betreffende de toekenning van werkloosheidsuitkeringen in geval van conventioneel brugpensioen)

“Art.66.Om uitkeringen te genieten moet de werkloze zijn hoofdverblijfplaats in België hebben;hij moet bovendien effectief in België verblijven...“(25 november 1991 Werkloosheidsbesluit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2012 11:47

en mischien ook te werken, krijgt men dan deze toeslag van de ex-werkgever ook nog ?
Als hij terug gaat werken, is hij niet meer in brugpensioen, en kan dus ook geen toeslag meer ontvangen van zijn vorige werkgever.

Reclame

Creatief

#4 , 15 feb 2012 13:57

Sorry, mava105, de toeslag van zijn vroegere werkgever blijft hij ontvangen, ook al gaat hij opnieuw werken. Dit staat vermoedelijk ook in de CAO vermeld. Hij blijft die toeslag ontvangen totdat hij op zijn 65ste levensjaar met pensioen gaat.

Zo heb ik het toch altijd begrepen.

mava105

#5 , 15 feb 2012 15:41

Dus een bruggepensioneerde van 55 jaar wordt op brugpensioen gestuurd en ontvang van zijn werkgever een bijpassing van bvb 750 € per maand. Hij kan ander werk vinden en verdient daar bvb 1500 € per maand. Die werkgever moet dus blijven bijpassen tot die man zijn 65 jaar. Is toch tegen alle logica. Niet verwonderlijk dat onze sociale zekerheid op droog zaad zit.

Creatief

#6 , 15 feb 2012 15:48

Ja, dat is zo. De oudere werkgever heeft daar een pensioenspaarplan voor opgebouwd. De sociale zekerheid heeft daar weinig of niets mee te maken.

nicewithice
Topic Starter

#7 , 15 feb 2012 21:55

@ creatief, je hebt gelijk, die bijpas kan men niet afnemen.
@ Jdemoor, Om uitkeringen te genieten moet de werkloze zijn hoofdverblijfplaats in België hebben, versta ik, maar dat is de werkloosheidsvergoeding waar men over spreekt volgens mij. Vorig jaar kreeg ik nog verlofgeld betaald, geen werkloosheidsvergoeding voor die maand, maar toch mijn bijpas.
Ik denk dat ik me eens een maand ga uitschrijven om de waarheid te kennen. Op de RVA wist men het niet zeker, maar ze dachten dat de bijpas gewoon doorloopt. Die komt van de werkgever, niet van de staat.
@mava105, ja, het klinkt mischien onlogisch, doch op het moment dat je werkgever je op straat zet moet je keuzes maken en ik heb hiervoor gekozen. Denk nu niet dat die bijpas zo hoog is hoor ! Een paar honderd euros per maand, mooi meegenomen als men weer gaat werken natuurlijk.

Creatief

#8 , 16 feb 2012 12:31

De bijpas is inderdaad mooi meegenomen als je nadien nog aan de slag wil gaan. Alles hangt af van je leeftijd en je vitaliteit.

siesken

#9 , 16 feb 2012 14:42

Sorry, mava105, de toeslag van zijn vroegere werkgever blijft hij ontvangen, ook al gaat hij opnieuw werken. Dit staat vermoedelijk ook in de CAO vermeld. Hij blijft die toeslag ontvangen totdat hij op zijn 65ste levensjaar met pensioen gaat.

Zo heb ik het toch altijd begrepen.
Dat is zeker niet het geval.

Creatief

#10 , 16 feb 2012 15:18

@ siesken
Verklaar je nader!

mava105

#11 , 16 feb 2012 16:07

[quote="nicewithice. Denk nu niet dat die bijpas zo hoog is hoor ! Een paar honderd euros per maand, [/quote]
Die van mij liep tegen de 1.000 € per maand :D . Ik ben wel niet meer gaan werken tijdens mijn brugperiode. :D :D

nicewithice
Topic Starter

#12 , 16 feb 2012 20:58

Wooow, discussies hier. Mooi.
Wat ik 100 % zeker weet is dat de bijpas door de ex-werkgever wordt betaald, en, indien ik zoals mava niks anders trek, dus geen loon of dop, hij ook tegen de 1000 Euro is. ( vorig jaar 1 maand ni gedopt en bijpas 3 maal zoveel ) Het is een totaal paket, je ex-werkgever past je andere inkomen bij totdat je aan het afgesproken bedrag van brugpensioen zit.
Siesken, je bent verkeerd, sorry. Ik weet enkel nog steeds niet wat er gebeurt indien ik naar het buitenland trek....

Creatief

#13 , 16 feb 2012 21:57

Om werkloosheidsuitkeringen te genieten moet u uw gewone verblijfplaats hebben in België en er werkelijk verblijven. U bent maximum 30 kalenderdagen per kalenderjaar vrijgesteld van deze verplichting.

U bent minstens 60 jaar
In dat geval mag u langer dan 30 kalenderdagen per jaar in het buitenland verblijven. Om uw recht op werkloosheidsuitkeringen te behouden moet u echter uw hoofdverblijfplaats in België behouden. Dat betekent dat u het grootste deel van het jaar in België in uw gemeente moet verblijven. Is dat niet het geval, dan kan uw gemeente u schrappen uit het bevolkingsregister en moeten uw werkloosheidsuitkeringen teruggevorderd worden.

Creatief

#14 , 19 feb 2012 16:26

@ siesken

In onderstaande link vind je meer info i.v.m. de bijpas van de werkgever.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=743" onclick="window.open(this.href);return false;

De hervatting van de beroepsactiviteiten gedurende het brugpensioen

In principe is de uitoefening van een beroepsactiviteit niet verenigbaar met het statuut van een bruggepensioneerde. Bij werkhervatting zal de bruggepensioneerde de vergoeding van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening dus verliezen. CAO nr. 17 voorziet evenwel in de verdere uitbetaling van de aanvullende vergoeding. Deze aanvullende vergoeding is dus perfect cumuleerbaar met inkomen uit een tewerkstelling in loondienst of als zelfstandige, op voorwaarde dat deze werkhervatting of zelfstandige activiteit plaatsvindt bij een andere werkgever dan deze die de bruggepensioneerde werknemer ontslagen heeft.

Terug naar “Pensioenen”