Deurwaarder maakt fout en eist van mij te hoog bedrag!!!!

yoyitha
Topic Starter

Deurwaarder maakt fout en eist van mij te hoog bedrag!!!!

#1 , 15 feb 2012 10:38

Hallo, een moeilijke situatie:

In dec. 2009 heeft de rechter uitspraak gedaan in een zaak tussen mij en electrabel.
Ik moest een factuurbedrag+rente betalen en de helft vd vonniskosten en rechtsplegingsvergoeding.
Echter ontving ik van de betreffende deurwaarder een enorme lijst met bedragen die ik moest voldoen volgens hem.
Ik heb daarop de factuur+rente voldaan en per email aan de gerechtsdeurwaarder verzocht om een correcte afrekening zoals de rechter had uitgesproken.
Zij hebben daarop niet gereageerd, echter wel een nieuwe aanmaning gestuurd met daarop alle bedragen(de incorrecte dus).
Vervolgens heb ik een email gestuurd naar de gerechtsdeurwaarder op 8 januari 2010 met de mededeling dat ik zeker bereid ben de juiste bedragen alsnog over te maken, maar dat ik daarvoor wel een corrcte afrekening wenste te ontvangen.
Hierop is nooti meer gereageerd.
Tot 27 december 2011: toen ontving ik een brief vd gerechtsdeurwaarder met een nog veel hoger bedrag.
even heen en weer gemaild omdat ik niet meer alles uit mijn hoofd kende(na 2 jaar).
Uiteindelijk heb ik dus gezegd nog in afwachting te zijn van de destijds gevraagde correcte afrekening( de helft vd kosten dus) en tevens verzocht om een afbetalingsplan daar mijn financieel situatie nu geheel is veranderd door werkloosheid en ziekte.
De gerechtsdeurwaarder heeft nu een hoop nieuwe kosten bij op gezet, maar ging wel akkoord met 25 euro per maand en dan begin april het volledige restbedrag(wat nog bepaald moet worden).
Nu gaat de gerechtsdeurwaarder ineens niet meer akkoord met afbetalingsplan van 25 per maand en eist het volledige(incorrecte bedrag) in 1 betaling en wel nu.

Ik heb daarop weer gereageerd mijn goede wil te tonen, de 25 per maand gewoon te blijven betalen, en voet bij stuk gehouden dat zij de zaak zolang hebben laten aanslepen door nooit meer te reageren met een juiste afrekening, en dat dat niet mijn fout is.
Nu dreigen ze met beslaglegging en wat kan ik nu doen? :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 feb 2012 11:15

Advocaat vonnis van rechtbank, de bedragen die u ondertussen betaald heeft en de vordering van de gerechtsdeurwaarder laten bestuderen en hem verzoeken een antwoord op te stellen.

yoyitha
Topic Starter

#3 , 15 feb 2012 11:56

bedankt voor de reactie, ik heb alleen echt geen geld voor een advocaat...is het feit dat de deurwaarder zelf nalatig was niet voldoende om te bewijzen dat ik niet in fout ben?
en het terugkomen op een akkoord over afbetaling, is dat niet ook een heikel punt?
Kan ik eventueel iemand op de rechtbank contacteren hierover?

Reclame

Vandebos

#4 , 15 feb 2012 11:57

Komt u dan niet in aanmerking voor een pro Deo?

yoyitha
Topic Starter

#5 , 15 feb 2012 13:11

Dat weet ik eigenlijk niet, ik krijg momenteel een uitkering van de hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen, hoe kan ik zien of ik daarvoor in aabmerking kom?

Kali

#6 , 15 feb 2012 13:17

Bel eens naar de griffie van uw lokale vredegerecht en vraag naar de dagen van de pro deo, ga naar zo'n zitdag...

yoyitha
Topic Starter

#7 , 15 feb 2012 13:19

Ik denk niet dat ik daarvoor in aanmerking kom, ik woon samen(zonder samenlevingscontract), dus het inkomen van deze persoon zal ook meegerekend worden vrees ik, dit is ook maar een laag inkomen, maar zal ervoor zorgen dat ik niet binnen die regeling val vrees ik...

@Kali, een zitdag van pro deo advocaten? wat houdt dat precies in als ik daarnaar toe ga? kan ik dan mijn vragen stellen aan pro deo advocaten?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 feb 2012 14:10

Als een deurwaarder uitvoert voor onterechte kosten en de zaak niet in der minne kan opgelost worden moet u hem (of beter gezegd zijn opdrachtgever) laten dagvaarden voor de beslagrechter.

Bent u zo zeker dat de afrekening fout is? Een deurwaarder kan meestal wel een afrekening opstellen.

Wat u wel best doet is het niet betwiste gedeelte betalen. Anders riskeert u toch (een deel van) de gerechtskosten van de procedure voor de beslagrechter te moeten betalen omdat u (gedeeltelijk) in het ongelijk gesteld wordt. Tegenpartij had dan immers het recht beslag te leggen, want er is nog een openstaande schuld.

Franciscus

#9 , 15 feb 2012 14:14

En welke kosten mag volgens u de deurwaarder niet aanrekenen.
Zijn dat bedragen van Energieleverancier of zijn dat deurwaarderskosten?

yoyitha
Topic Starter

#10 , 15 feb 2012 14:27

De rechter heeft destijds geoordeeld dat de eis vd deurwaarder/advocaat buiten proportioneel was:
ik moest 1 factuur en daarover een bekend bedrag van rente over betalen, wat ik direct deed, en de helft van de vonniskosten en de helft van de rechtsplegingsvergoeding volgens uitspraak rechter.
De deurwaarder stuurde een afrekening waarin ie mij sommeerde de factuur +rente en de volledige vonniskosten en rechtsplegingsvergoeding te betalen;
(die aanmaning ontving ik 6 dagen nadat ik de uitspraak vd rechter ontving, en dus ook 6 dagen nadat ik de factuur =rente had voldaan aan de deurwaarder/advocaat vd eisende partij).
Nu betaal ik dus volgens afspraak tot ik voldoende middelen heb 25 per maand af voor de helft vd kosten, maar de deurwaarder wil nu veel meer geld zien, die heeft nieuwe deurwaarderskosten bijna 2 jaar rente berekend, terwijl ik op 8 januari 2010 heb geschreven dat ik het bedrag voor de helft vd kosten wil betalen als ie even de afrekening zou aanpassen zodat deze zou overeenstemmen met de uitspraak vd rechter, ik was bang dat wanneer ik nog een betaling zou doen, daaruit zou blijken dat ik akkoord was met betalen van de volledige kosten. dus ik wil ook absoluut alles betalen wat ik moet betalen volgens uitspraak vd rechter, maar niet meer.

Franciscus

#11 , 15 feb 2012 16:30

Maar was er in het vonnis voorzien dat u mocht afbetalen?

yoyitha
Topic Starter

#12 , 15 feb 2012 18:14

Nee, daar was destijds(2 jaar geleden ook geen aanleiding toe), die afbetaling is voor het restbedrag wat nu weer is bovengekomen, eerlijk gezegd was ik de hele kwestie al vergeten, waarschijnlijk omdat ik bijna 2 jaar lang niets van de deurwaarder hoorde.
Dus toen het duidelijk werd voro de deurwaarder dat ie een fout heeft gemaakt, zei ie dat ie dat ging nakijken en dat een afbetaling mocht en dat ik een voorstel moest doen.
Dat deed ik direct en de eerste 2 deelbetalingen zijn gedaan. nu na 2 deelbetalingen komt ie er ineens op terug, geen idee waarom.
Ik zorg gewoon dat ik alles blijf doorbetalen en zsm het geld bij elkaar sprokkel om de restbetaling te doen, en voor de onjuiste bedragen zal ie mij wel in de rechtbank wileln zien vrees ik.
Ik wil alleen graag weten wat ik moet doen als ie beslag legt, wat houdt dat precies in, ik wordt van internet niet veel wijzer, er staan hier 2 auto's, ik wil graag weten waarop ie beslag kan leggen, en wat dat inhoudt en waar ik er protest tegen kan indienen.

Franciscus

#13 , 15 feb 2012 18:42

Dus u had de som die in het vonnis staat NIET in eenmaal afbetaald?
Er was GEEN akkoord in vonnis voor afbetaling?
Mogelijk staat er WEL in dat bij niet uitvoeren van vonnis de volledige som mag gevorderd worden.
Volgens afspraak.... met wie is die afspraak gemaakt?
Met de schuldeiser?
Na 2 deelbetalingen dus €50 en hoeveel moet u nog betalen....
Of heb je een maand overgeslagen?

yoyitha
Topic Starter

#14 , 15 feb 2012 18:55

totaal te betalen volgens uitspr rechter was 1040 euro dec 2009
ik ontv afrek vd deurwaarder met de uitspr vd rechter, echter berekende de deurwaarder 175 euro meer, nl. 100% vd vonniskosten en rechtsplegingsvergoeding.
Ik heb direct gemail met de mededeling dat ik factuur+rente direct betaal(ontving afrek op 27 dec 2009 betaling ook op 27 dec 2009 gedaan), en vroeg om correcte afrekening
omdat de rechter niet had uitgesproken dat ik de volle 100% moest betalen vd RPV en de VK.
ik kreeg daarop een aanmaning in de bus met exact hetzelfde bedrag als in de eerste afrek. stond, ik weer gereageerd, en verzocht om correcte afrekening( griffie gebeld om zeker te zijn dat 't 50% vd kosten +factuur+rente was,alle overige kosten voor partijen zelf), weer geen reactie. Toen ben ik het een beetje vergeten denk ik, want nu 2 jaar later komt er een brief met weer hetzelfde verkeerde bedrag dat ik dat moet betalen en daarbij nieuwe deurwaarderskosten( hij heeft zichzelf ingeschakeld blijkbaar).
Ik heb direct aangegeven niet in 1 x het correcte bedrag te kunnen overmaken, de financiele situatie is nu heel anders, en ik mocht deelbetalingen doen, dus de 1e bet deed ik begin januari en de 2e begin feb. nog 125 euro te gaan volgens mij, maar nu komt ie ineens met een veel hoger bedrag, rente inningsrecht, raadpleging confrater etc...364 euro.
Ik heb dus sinds januari de regeling en geen betaling gemist, hij is nu ineens volledig omgeslagen omdat ie beseft dat ie het niet zolang had moeten laten liggen.
Ik durfde toen niet de helft vd VK en RPV over te maken omdat ik bang was dat dat aanzien kon worden als een akkoord van mijn kant op zijn afrekening.

yoyitha
Topic Starter

#15 , 15 feb 2012 18:57

PS heb vandaag electrabel met een smoes ontfutseld of ze al betaling hadden ontvangen van de deurwaarder inzake mijn dossier, nog niets ontvangen bij electrabel.....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”